Ga naar inhoud


Project: Zelf een PC in elkaar zetten.


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik ga voor mij vader (74 jaar) een PC in elkaar zetten. Hij zit regelmatig op internet (oude pentium II) en wil ook wat aan fotobewerking gaan doen.

 

Ik heb er een kleine studie van gemaakt heb nu de onderdelen in bestelling. Ik ben 730 euries kwijt en dat is inclusief een 22 inch Samsung.

 

Als jullie geïnteresseerd zijn zal ik af en toe mijn bevindingen hier posten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op dit moment zijn de volgende onderdelen in bestelling:

 

Processor: AMD Athlon 64 X2,Boxed, 4850E, Socket AM2

Moederbord: GigaByte GA-MA78GM-S2H,Retail

Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

HD: Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB

DVD: Samsung SH-S203D

Kast: Antec Sonata III,Zwart

Monitor: Samsung 226BW,Zwart, 22inch

Speakers: Creative Inspire T3100,Zwart

Toetsenbord/muis: Logitech Cordless Desktop EX110, Zwart

Wifi: Linksys WMP54G

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een prima keuze van onderdelen, maar de 4 gig ram lijkt mij wat overkill. Dan had je beter wat minder ram gebruikt, maar wel voor de 1066 MHz gegaan vermits je moederbord dit ondersteunt.

 

De Antec Sonata III kast is dan weer een prima keuze.

Ik heb daar goede ervaringen mee.

 

Ik kijk uit naar je bevindingen

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

mischien leuk om een howto te maken. Als iemand dan een pc zelf wilt maken kan hij dat van jouw afkijken.

 

Als de database dan weer opduikt kunnen we die erbij zetten..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi moederbord met een leuke onboard videokaart. Ik heb zelf de GA-MA790FX van Gigabyte en hij is echt superstabiel.

 

Is het een triple core cpu dus een 8450 of toch een X2 want in dat geval gaat 1066Mhz geheugen niet en hoeft ie dat geld alvast niet uit te geven om op 800Mhz te eindiggen!

 

Voor een internet pc heb je absoluut geen 4Gb nodig en als je XP wil gaan draaien het je een "probleem" want dat kan max. 3Gb aan! Als je linux gaat draaien dan is er geen probleem met je 4Gb maar is het nog steeds zwaar overkill.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het een erg dure uitgave voor een zelfbouwPC

(begon met ik, dat is minder netjes, sorry)

maar toch.

 

mijn jongste broer heeft een hp thinclient met een 19 inch TFT

en die is echt fotografie gek

mijn kaak valt open als ik zie wat hij op het scherm kan toveren

 

en dat samen is onder de 850 euro dus misschien iets meer dan je budget NU maar wel kant en klaar

Ik ben benieuwd of je niet erg veel tijd aan aanpassen en herconfigureren kwijt bent om het prijsverschil en de 3 inch te compenseren.

 

cheers

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook voor minder een pc in elkaar zetten die mischien "net" zo goed werkt, teminste voor wat zijn vader ermee gaat doen.

 

De keuze van het moederbord met een 780G chipset vind ik wel een slimme aangezien die onboard videokaart (voor onboard) goede prestaties neer zet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat antwoorden op al jullie opmerkingen.

 

4 GB geheugen

Grappig. Ik was in de veronderstelling dat ik 2x 1GB besteld had. Misschien verkeerd geklikt? Ik zal het eens nakijken. Het geheugen kost 46 euro. Daar kan ik me geen buil aan vallen. Mocht het 4GB zijn dan is er niets aan de hand. De videokaart deelt het hoofdgeheugen. Daarna pakt XP zo'n 3GB. Een klein deel van het geheugen blijft inderdaad ongebruikt maar dat geeft geen problemen.

 

Howto

Prima, ik zal al mijn handelingen hier vermelden.

 

Duur?

Laat je niet misleiden door de "aanbiedingen" van PC's voor 499 euries. Deze maken altijd gebruik van verouderde moederborden. Vandaar dat het merk en type daarvan nooit bij de advertentie staat. Ook bevat zo'n aanbieding meestal geen videokaart maar wordt de standaard VGA kaart van het moederbord gebruikt. Ik heb bewust gekozen voor het Gigabyte bord met 780 chipset en een snellere CPU. Verder zijn 19 inch schermen uit, die kosten niets meer. Maar paps wordt ook een dagje ouder dus grote letters op een 22 inch scherm is nooit weg. En zelf bouwen leek me nu gewoon leuk ipv kant en klaar.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ben ik zelf bezig aan dit project:

 

Processor: Intel® Core™ 2 Quad Q6600

Moederbord: Abit IX38-QuadGT

Geheugen: OCZ 2 GB DDR2-1066 Kit 2x

HD: Samsung SpinPoint T166 ( 2x in raid 0)

Video kaart: XFX 9600GT 650M

DVD: LiteOn SOHD-16D2S

Kast: MS-TECH LC-660

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ok. De spullen zijn binnen. De levering was wat vertraagd door het niet leverbaar zijn van de speakers.

 

Hieronder geef ik aan waarom ik gekozen heb voor de verschillende onderdelen. Als je zelf een PC in elkaar wilt zetten is het belangrijk eerst te beslissen wat je ermee wilt gaan doen. Voor mij is dat internetten en een beetje foto bewerking. Het wordt dus geen super PC maar een leuke betaalbare PC.

 

Moederbord: GigaByte GA-MA78GM-S2H,Retail

Gekozen vanwege de 780 chipset met prima grafische kaart aan boord. Er zijn nog een paar andere merken maar Gigabyte komt als beste uit de bus in verschillende tests.

 

Processor: AMD Athlon 64 X2,Boxed, 4850E, Socket AM2

Redelijk snel en lage energie verbruik. De meeste 780 mobo tests gebruiken deze processor.

 

Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

Gewoon een goed merk.

 

HD: Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 16MB, 640GB

Nieuw type schijven. Maakt gebruik van 320 GB per schijf. Hier zitten dus maar 2 schijven in. Gevolg: lager stroomverbruik, dus minder warmte en een hogere doorvoersnelheid.

 

DVD: Samsung SH-S203D

Standaard brander en goedkoop.

 

Kast: Antec Sonata III,Zwart

Mooie kast die geleverd wordt met een A merk voeding. Scheelt weer 75 euro voor een losse voeding!

 

Monitor: Samsung 226BW,Zwart, 22inch

Goed getest. Lekker groot. Kan paps het goed lezen.

 

Speakers: Creative Inspire T3100,Zwart

Setje 2.1 speakers van een goed merk voor weinig.

 

Toetsenbord/muis: Logitech Cordless Desktop EX110, Zwart

Goed merk en goedkoop voor een draadloze set. Afwachten hoelang de batterijen meegaan.

 

Wifi: Linksys WMP54G

Goedkoop.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...