Ga naar inhoud


Wat heeft jou het "nieuwe rijden" opgeleverd?


sretlow

Aanbevolen berichten

Ik ben vorige week eens bewuster gaan rijden. Dus lagere versnelling meer uitrollen bij verkeerslicht enz. Helaas heb ik, nu de tank bijna leeg is, op het dagteller knopje gedrukt zodat ik niet meer kan zien hoeveel ik gereden heb. Dus moet opnieuw beginnen om mijn nieuwe verbruik te meten. Maar ik ben nieuwsgierig naar andere ervaringen? Wie heeft het "nieuwe rijden" principe toegepast en wat heeft het je opgeleverd?

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Helemaal noppes, maar ik ben dan ook averechs bezig, rij nu 140 ipv 130, alle spaarlampe heb ik vervange met de volle 60watt modelle, de vaatwasser en wasmachine draait nu overdag en als het effe kan twee keer, laat al men monitoren nu aanstaan, de tv's die uit stonden staan nu allemaal op standby, de 2 magnetrontjes staan nu ook altijd aan en de tuin verligting staat nu ook 24uur per dag aan... kortom ze kunne de POT op!

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wanderer

ervaring uit de praktijk:

ruim 1 jaar geleden is de brandstofpomp (diesel) van mijn ford focus ermee opgehouden, gigantisch duur grapje, toen zijn oa de verstuivers vernieuwd en ziedaar van 1:16 naar 1:18, is eigenlijk wel logisch, verstuivers leuteren uit (gaatje wordt groter), dus na 1,5 ton op de teller bij een diesel nieuwe verstuivers monteren!!

ik denk dat algemeen geldt dat oa goed onderhoud en tijdig vervangen van slijtdelen zowiezo zorgt voor verbeterd (lees zuing) brandstofverbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winst kan 10-15% zijn. Als je, zoals ik 40.000km jaar rijdt kan dat dus 4000-6000 km zijn. Bij een verbruik van 1 op 15 met een diesel (1,40/liter) zou dat dus 400 tot 600 euro per jaar schelen.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: WPW
Helemaal noppes, maar ik ben dan ook averechs bezig, rij nu 140 ipv 130, alle spaarlampe heb ik vervange met de volle 60watt modelle, de vaatwasser en wasmachine draait nu overdag en als het effe kan twee keer, laat al men monitoren nu aanstaan, de tv's die uit stonden staan nu allemaal op standby, de 2 magnetrontjes staan nu ook altijd aan en de tuin verligting staat nu ook 24uur per dag aan... kortom ze kunne de POT op!


Het gaat over autorijden WPW! smile
En ze hoeven nhelemaal niet de pot op, het is een vrije keuze. Vroeger trapte ik ook een lease-auto helemaal gek, maar al je wat ouder wordt stop je daar mee.
Ik rij nu met een AR 156 2.0TS 1:11,5. Lager krijg ik 'm niet. Als ik ga planken kom ik uit op 1:9. Bovendien is de grootste boodoener: Remmen. Dus probeer zo weinig mogelijk te remmen en rustig te accelereren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ben vorige week eens bewuster gaan rijden. Dus lagere versnelling meer uitrollen bij verkeerslicht .

 

Doe ik al jaren, ook als je in de verte een file ziet.

 

Haal met mijn 8 jaar oude Astra 1.7 DTi gemiddeld 1000 Km op 43 liter diesel,

 

Grof omgerekend 1 op 23. !!

 

En uitroller en vooruit kijken leverd nog veel meer besparing op.

O.A. 240.000 Km met de eerste set remblokken !!!!!

110.000 Km met een set voorbanden.

230.000 Km met een set achterbanden.

 

 

En dan doe ik het niet eens voor het millieu,

maar gewoon voor mijn eigen KNIP...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook een hoop scheelt is de bandenspanning verhogen. Je kunt zonder problemen de bandenspanning met 0,3 atm. verhogen. Dit kan in de praktijk 10% uitmaken. De bandenspanning regelmatig controleren goed op druk houden van de banden verminderd de weerstand met het wegdek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maja
Wat ook een hoop scheelt is de bandenspanning verhogen. Je kunt zonder problemen de bandenspanning met 0,3 atm. verhogen. Dit kan in de praktijk 10% uitmaken. De bandenspanning regelmatig controleren goed op druk houden van de banden verminderd de weerstand met het wegdek.


Absolute afrader.
De banden op de aangegeven spaniing houden is correct. Van bolle en snel slijtende banden worden we niet vrolijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MP4

 

Dit is uitgebreid op de Duitse TV geweest. Wat jij zegt van bolle en snel slijtende banden worden wij niet vrolijk. Heb jij dat getest? Ik dus wel. Ze slijten iets anders. Ik rijd al zeker 120.000 km zo. Ik vind dat het een aanrader is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat

Er is nog een aspect dat je niet mag vergeten en dat is veiligheid. Bij te hoge bandenspanning staat je band boller en heeft ie minder raakvlak. Moet je dus hard in de ho-ijzers dan heb je gewoon minder grip en rem je dus minder hard af en parkeer je je vehikel dus nog bij de ander achterin.

 

Helaas verklooi je dus hier niet alleen je eigen veiligheid mee, maar ook die van een ander.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet alleen bij remmen maar ook in bochten is je grip minder.

 

 

Verder erger ik me de laatste tijd aan mensen die op 80km/u wegen amper de 65km/u halen en in de stad 40km/u.

En om die snelheden te halen doen ze daar ook nog eens 5km over.

Ik ben zelf geen scheurneus maar ik vind dit zo ***censuur***.

Inhalen is dan vaak ook te gevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sretlow
Ik ben vorige week eens bewuster gaan rijden. Dus lagere versnelling meer uitrollen bij verkeerslicht enz. Helaas heb ik, nu de tank bijna leeg is, op het dagteller knopje gedrukt zodat ik niet meer kan zien hoeveel ik gereden heb. Dus moet opnieuw beginnen om mijn nieuwe verbruik te meten. Maar ik ben nieuwsgierig naar andere ervaringen? Wie heeft het "nieuwe rijden" principe toegepast en wat heeft het je opgeleverd?



Hogere brandstof prijzen en dat is alles

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat
Origineel bericht van: satcat
En niet alleen bij remmen maar ook in bochten is je grip minder.

Verder erger ik me de laatste tijd aan mensen die op 80km/u wegen amper de 65km/u halen en in de stad 40km/u.
En om die snelheden te halen doen ze daar ook nog eens 5km over.
Ik ben zelf geen scheurneus maar ik vind dit zo ***censuur***.
Inhalen is dan vaak ook te gevaarlijk.

En ook bij nat weer...

Ja, die zondagsrijders moeten ze dezelfde boete geven als iemand die 15km/u te hard rijdt. Ga dan fietsen of met de bus. Ondertussen vaak ook nog steen en been klagen over bumperklevers zichzelf niet bewust zijnde dat ze er om zitten te bidden dat ze opgedrukt worden met hun slakkengang. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb ook een hekel aan bumperkleven, maar als iemand langzamer dan de maximum snelheid rijdt vraagt ie erom.

Weer ontopic:
Dat nieuwe rijden brengt je niks. Een hoop horten en stoten als je gaat planken bij 50km/u in de 5e versnelling omdat de motor gestresst raakt vanwege een te laag toerental voor die versnelling. En de olieboeren willen hun marges toch binnenhalen dus als je minder tankt gaat gewoon de prijs omhoog... alweer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het mij opgeleverd heeft ??

 

Een hoop meer idioten op de weg die links blijven hangen met 100 waar je 120 mag, 1 km voor het verkeerslicht al de voet van het gas afhalen en invoegen op een snelweg met 60 KM/H.

 

Kortom het wordt steeds gevaarlijker met die zondagrijders

 

 

zo dat lucht op :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...