Ga naar inhoud


besturing afzuigkap zelf maken hoe??


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

in het nieuwe huis heb ik een kook eiland gemaakt waar ik een afzuigkap boven heb.

 

Omdat een vrijstaande afzuigkap peperduur is heb ik 2 "normale" afzuigkappen gekocht en deze samengevoegd. Dit was een al een hels karwij want ik moest hiervoor een dragend frame lassen.

 

Maar nu het eigenlijke probleem.

 

Ik heb de motor een verdieping hoger geplaatst zodat ik geen herrie in de keuken heb (leefkeuken).

 

Deze motor wordt met relais geschakelt dus dat is geen probleem.

Wel de aansturing. Ik heb aan beide kanten van de eigenbouwkap 4 drukknopjes en 4 ledjes. De besturing wil ik ook boven hebben zodat ik geen massa's 220volt kabels heb liggen in het plafond.

Naar de besturing heb ik een platte UTP kabel liggen die ik voor de besturing gedacht heb.

 

Zet ik echter de kap aan gaat de motor en halogeen verlichting een eigen leven leiden. Waarschijnlijk door stoorpulsen ofzo.

 

In de besturing zit een micro controller type HT48R05A-1. de drukknopen en leds worden door slechts 5 draden aangestuurd???

Boven de 4 knoppen zitten de leds en elke led boven die knop gaat normaal branden.

 

Mijn vermoeden is dat de knoppen via analoge ingangen v.d proc aangesloten zijn. Dat kan dus ook een reden zijn van het vreemde gedrag v.d kap.

 

Kan ik toch nog iets met deze controller print doen of kan ik beter een eigen besturing maken met bijv een atmel of PIC processor?

Zo ja ,hoe en wie kan me een progje hiervoor maken? ikzelf ben wel lerende met controllers maar me kennis is nog niet zover.

 

Om de afstand (ong. 10 mtr) storingsvrij te krijgen had ik al iets in gedachte met MAX232 chips zodat de spanning over de utp leidingen + en - 12 volt is. Dat moet genoeg scheiding zijn. nog mooier zou zijn als ik als extra ook nog een 433mhz AB erbij kan bouwen. de ontvanger/zend printjes heb ik al liggen. Maar alleen AB lijkt me in een keuken niet handig.

 

PICT1377.JPG

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Knap stukje huisvlijt ziet er goed uit. wink

Maar dat vraag je niet.

Ik denk dat de knoppen en leds via een matrix worden aangestuurd.

Dat kan op de getwiste utp kabel problemen geven.

wat je kan proberen een flatkabel te nemen en om en om een ader met de min verbinden.

zodat de overspraak minder wordt.

Als er ook een min tussen die vijf aders zit kan je ook een 4 aderig afgeschermd audio snoer proberen dan zijn alle aders apart afgeschermd.

SUS6

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Knap stukje huisvlijt ziet er goed uit.

 

dank je wel smile

 

Dat was uit pure noodzaak want een vrijstaande kap kost min 600 euro en dan heb je een behoorlijk lelijk ding. En in een keuken is de kap de grootste herrieschopper en nu is dat niet zo..

 

Maar naar me probleem.

 

Ik snap dat van die 4 leds en 4 knoppen niet.Bij een matrix met 4 knoppen heb je volgens mij ook 4 draden nodig. Dat kan..

 

Maar hoe worden de 4 leds dan aangestuurd?? Als ik daar ook een matrix voor nodig heb kom ik op weer 4 draden wat dan op 8 draden uitkomt.

 

Ook mijn redenatie dat de knoppen via analoge ingangen werken klopt maar gedeeltelijk. In het knoppen/led paneeltje zitten wel wat weerstanden. De knoppen zijn dan geen probleem omdat de proc de spanningswaardes om kan zetten naar een digitale waarde. Maar dan zit ik alweer met die stomme leds :P

 

edit..

 

heb net de datasheet van die chip bekeken en die heeft geen analoge ingangen

HT48R05A-1 datasheet

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervang de UTP kabel eens door FTP kabel. Die heeft een folie om de aders heenzitten. Hang die folie keihard aan de massa van de controller print. (Niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als aarde!)

Doe dit eventueel aan beide kanten van de kabel. Als je een scope hebt, kijk dan eens wat voor hoogfrequent signaal er op de lijnen staat. Ik denk ook dat het allemaal in een soort matrix zit, maar dat zullen blokgolven zijn. Storing door vonken ziet er uit als "spijkers"... Als je eenmaal weet wat de frequentie is van de controle signalen, dan zou je een laagdoorlaat filter in elke lijn kunnen zetten met een kantelfreq die ongeveer 2x hoger ligt dan de hoogste frequentie gemeten. Je zou zien dat je blokgolven niet echt blokkerig meer zijn bij toepassing, dus eventueel is een kantel freq. die nog hoger ligt noodzakelijk...

Maar begin dus eerst maar eens met het gebruik van FTP kabel die aan de signaal massa ligt.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

ik heb de knoppen print eruit gehaald en deze uitgetekend.

 

het wordt er niet makkelijker op. de led kan verkeerd getekend zijn!

 

er wordt gebruik gemaakt van 4 outputs(pa0 -> pa3) en 1 interupt (int_ of pc0 )pin op de chip. Het schakelen wordt dus software matig gestuurd maar hoe??

 

hier de beschrijving van de pins in het datasheet:

 

PC0/INT

-------

I/O Pull-high*

------------------

Bidirectional I/O lines. Software instructions determine

the CMOS output or SCHMITT trigger input

with a pull-high resistor (determined by pull-high options).

The external interrupt and timer input are

pin-shared with the PC0 and PC1, respectively. The

external interrupt input is activated on a high to low

transition.

 

en de pa0 ->pa3:

 

PA0~PA7 I/O

---------------

Pull-high*

Wake-up

---------------

Bidirectional 8-bit input/output port. Each bit can be

configured as wake-up input by ROM code option.

Software instructions determine the CMOS output or

schmitt trigger input with a pull-high resistor (determined

by pull-high options).

 

 

afzuigkap.JPG

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je een foto maken van de print?

ik begin het idee te krijgen dat er met weerstands waarden geschakeld word.

maw elke knop geeft een andere weerstands waarden door aan het stuur ic.

indien je dan en lange kabel gaat gebruiken kloppen de weerstands waarden niet meer en krijg je rare schakel toestanden.

de geschakelde waardes zitten dan namelijk tussen de waarde in die het stuur ic verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik kan er wel een foto van maken maar het schema wat ik getekend heb is het knopjes paneel naar de processor toe. het schema is 4x op het knopjes paneel aanwezig. alleen de 10 kilo ohm weerstanden zitten op de hoofdprint (ook 4 stuks).

 

Het 4e knopje is om het licht aan/uit te schakelen.Alle andere 3 zijn voor het toerental (via relais) v.d motor.

 

De aanduidingen in het schema zitten ook daadwerkelijk op de processor. de INT op het schema zit direct op de proc.

 

De PA0 tot PA3 zitten ook op de proc pinnen maar worden door de 10k weerstanden naar nul getrokken (pull_down).

 

Aan de print zelf zie je minder dan me uitgezochte schema. Die schema heb ik nl gemaakt door de printbanen op te tekenen.

Ik moet alleen even de led aansluitrichting nog bepalen. Ik zal dan gelijk even de spanningen meten op de werkbank.

dit zal een uurtje duren denk ik..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed,

Ook na het sluiten van dit topic kon ik zien dat er nog heel veel ruimte was om kabels etc. doorheen te jassen. Even centreren nog en je hebt een mooie opstelling. Vond je een grote afzuigkap te duur of is dit eigen 'ding'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Matcless

Ik denk dat de led anderom zit dan kan het wel eens zo werken:

normaal de pa's worden na elkaar hoog, wordt dan de int hoog.

Dan is die drukknop in gedrukt.(b.v pa2 hoog en int hoog dan is drukknop 2 ingedrukt)

Dan stuur je pa2 laag en int hoog (software matig als uitgang schakelen)en gaat de led van drukknop 2 branden.

De rest kan dan gewoon weer gescaned worden.

Dit betekend dat er pulsen op de aders staan van je kabel.

Ik weet niet op welke frequentie de controller staat maar je kan proberen deze lager te maken en dan zo laag mogenlijk.

En dan met een condensator op de int de storing onderdrukken.

suc6

peter

ps als het kabeltje wat je gebruikt twisted is dan moet je de int met de min samen doen en de overige ongebruikte ook aan de min.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

@mp4

 

Citaat:
Ook na het sluiten van dit topic kon ik zien dat er nog heel veel ruimte was om kabels etc. doorheen te jassen. Even centreren nog en je hebt een mooie opstelling. Vond je een grote afzuigkap te duur of is dit eigen 'ding'?

 

 

ik heb idd genoeg ruimte om nog meer kabels te trekken, echter is dit nogal een gedoe omdat de gipsplaat profielen net dwars liggen en dan moet je op geluk over elk profiel proberen te komen. Mogelijk is het wel maar een erg lastig karweitje.En omdat het huis nog niet klaar is heb ik er de tijd nog niet voor.

 

Een vrijstaande afzuigkap was me idd te duur. De goedkoopste die ik op internet tegenkwam koste effetjes 600 euro. En die was nog lelijk ook. de prijs gaat daarna alleen maar omhoog. Nu ben ik voor 350 euro klaar en die is dan ook nog mooier.

Bijkomstig voordeel is dat ik geen motor in de (leef)keuken heb en een wasemkap motor maakt het meeste geluid in een keuken. Nu heb ik de motor in de CV hok geplaatst. Ik moet nu voelen of de afzuihkap aanstaat ,zo stil is hij smile

 

@focus103

 

Ik denk dat je gelijk heb want ik heb wat getest. Nu ik me de bouw weer wat voor me zie kan ik me herinneren dat ik de weerstanden van de leds veranderd had.

 

Dus ik heb toen met weerstands waarden gespeelt omdat ik blauwe leds mooier vond frown. Ik was die weerstanden vergeten en de print werkte nu in de test opstelling helemaal niet meer. Nu heb ik 1 voorschakel weerstand veranderd en toen deed de hele schakeling wat hij doen moest. Wel maar met een kabeltje ertussen van ong 10 cm (want ik heb in het oude huis waar ik nu zit alleen de hoofd en knoppenprintje liggen.

 

Omdat dit huis erg gehorig is heb ik altijd een 433mhz koptelefoon op.

 

Bij het meten met een multimeter reageert de hoofdprint op de meter maar ik hoor ook een stoor frequentie op me kop telefoon.

 

Ik heb de scoop eraan gehangen en meet een blokgolf van ong 10khz/2,5 volt smile

 

Alleen vreemd is dat ik maar 1 weerstand hoef te veranderen om alle knoppen te kunnen bedienen ??

 

morgen dus testen op de kap...

 

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...