Ga naar inhoud


Kan Ghost 9.0 een back-up maken van een RAID0 configuratie?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb een tweetal HDD`s in een RAID0 configuratie staan waarop o.a. het OS XP Pro staat.

Ik overweeg om van deze configuratie nu regelmatig een back-up te maken en ik heb de beschikking over Ghost 9.0.

Heeft iemand ervaring hiermee want ik kan in de handleiding niets over het maken van een back-up van RAID0 vinden.

Belangrijker is natuurlijk nog dat ik de back-up uiteindelijk weer zonder problemen kan restoren.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Na het hoopvolle antwoord heb ik gelijk een Image back-up met Ghost 9.0 aangemaakt en dat gaat zonder problemen.

Echter het terugzetten wil niet lukken omdat Ghost de HDD`s niet herkend.

Even kort toelichten hoe het nu zit:

 

2 x WD Raptor SATA 76Gb in een RAID0 configuratie

1 x WD Raptor SATA 76Gb als Single drive

 

In de BIOS staan deze 3 HDD`s als SATA drive 1, 2 en 3 geconfigureerd.

In de RAID controler staan de 1e 2 HDD`s als RAID0 en bootable en de 3e HDD als Single drive opgenomen.

 

Als ik de Image Back-up met Ghost 9.0 terug wil zetten dan ziet Ghost wel mijn 2 externe USB drives maar geen van de 3 WD Raptor HDD`s.

 

Herkent iemand dit probleem en hoe los ik dit op want ik wil immers wel een Image Back-up van de HDD`s maken.

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de versie 9.0 het hele SATA verhaal met terugzetten niet snapt. Wellicht dat je een hogere versie moet hebben om op een RAID terug te plaatsen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was ook waar ik het eerst aan dacht maar ik moet het wel zeker weten om te voorkomen dat ik nu Ghost 14 bestel en deze versie ook niet werkt.

Mocht iemand het zeker weten dat Ghost 14 of Acronis True Inmage 11 de SATA drives herkend en een Image Restore kan uitvoeren dan hoor ik dat wel heel graag.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supported RAID levels volgens Symantec:

Norton Save & Restore 1.0/2.0 and Norton Ghost 10.0/12.0/14.0 support the following hardware RAID levels:

* RAID level 0

* RAID level 1

* RAID level 5

 

Norton Ghost 9.0 supports the following hardware RAID levels:

* RAID level 0

* RAID level 5

 

Norton Save & Restore 1.0/2.0 and Norton Ghost 9.0/10.0/12.0/14.0 do not support any software RAID levels or nested RAID levels, such as RAID level 0+1.

 

Ik gebruik zelf Norton Ghost 11.0.2. Daar gaat het prima mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kon het tocht niet laten te zeggen dat Maxtor een

gratis kloon programma uitbrengt (MaxBlast), gestoeld op Acronis.

 

Althans voor Maxtor HD gebruikers en daarbij knijpen ze

volgens mij een oogje dicht voor andere fabrikaat HD's.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb dit programma ook al eens gedownload maar je moet minstens één Seagate of Maxtor in je systeem hebben zitten anders start Maxblast niet op.

Uiteraard wordt dan voorgesteld om Acronis te kopen.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal Maxtorren en nog geen aanzoek gehad

tot Acronis, maar alleen tot nu toe een kloon gemaakt.

 

Misschien begint MaxBlast wel te kermen wanneer ik een

kloon terug wil zetten, dat kan natuurlijk.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Hollanders hé ;-)

 

Vinden het zonde om een HD op te offeren voor een waterdicht en veilig systeem. Maar als de boel crasht en ze gegevens kwijt zijn dan zeggen ze vaak : "Oh, had ik maar....."

 

Het is die extra HD echt waard !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
waarom de voorkeur van raid0 en dan backuppen in plaats van raid1 met mirror???
cheers

Het antwoord is heel simpel.
Ik kocht dit systeem 2e hands met de RAID0 configuratie al op de Bootdisk (C:\) aanwezig.
Op zich was ik er niet erg gelukkig mee en heb uiteindelijk alles omgezet maar het resultaat (m.n. de performance) viel mij toch wel tegen.
Dit weekend heb ik dan ook alle componeneten voor het zelf bouwen van een nieuwe zware PC besteld waarin ik inderdaad RAID 0+1 zal toepassen.
Allen bedankt voor de goede adviezen en wat mij betreft mag deze thread gesloten worden.
Overigens, de opmerking over de zuinige Hollanders klopt wel een beetje maar is niet op mij van toepassing.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...