Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Laat thuis, toch nog even hier kijken n.a.v. een tip van een collega. Had nog wat suggesties/aanvullingen.

 

Citaat:
Ik vind 50 Watt standby toch teveel. Je moet 'm aan laten staan (anders kun je niet opnemen), dus er is geen 1 Watt sluimerstand. Er bestaat geen 'wake up'-funktie die een computer zichzelf doet aanzetten ...toch?

Ik lees wel over SRPO (Schedule-Recording in PC Power-Off Mode) op sommige TV-kaarten. Zal dat een soort Wake on LAN zijn, waarbij de timer op de kaart zelf zit?

 

MythBuntu (MythTV) heeft de mogelijkheid automatisch op te starten voor het opnemen van een geplande opname, dit is standaard al werkend onder Mythbuntu. Een google geeft: https://help.ubuntu.com/community/MythTV/Install/WhatNext/ACPIWake

 

WOL (wake-on-lan) is weer een ander functie dat gebruikt wordt door MythTV frontends om de backend op te starten als dat nodig is. Ook standaard werkend onder mythbuntu.

Voor beiden geldt natuurlijk dat je hardware dit moet ondersteunen, veel hardware doet dit wel.

 

 

Origineel bericht van: Dream1975
Ik ben nog een vergelijk aan het maken tussen alle softwarepaketten. Op het moment heb ik mediaportal (windows), Windows MCE (Windows), MythTV (Linux), DVR (Linux) en XBMC (Linux, ook veelbelovend en voor meerdere platformen, maar helaas geen TV ondersteuning nog).

 

Eventueel zijn freevo en boxee nog wat voor je.

 

XBMC biedt tegenwoordig de mogelijkheid om backends te gebruiken voor de TV functies. Zo zijn er plugins die mythTV, vdr, etc. als backend gebruiken.

 

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Diseqc aansturing is bij diverse software versies niet aanwezig en als er al iets van diseqc in zit, is dat zeer beperkt of gewoonweg in de praktijk niet of nauwelijks bruikbaar. Hebben jullie al eens daadwerkelijk de enige enigsins bruikbare HTPC software (VDR) in een praktijktest vergeleken met een DM7025?

Gebruik nu al een paar jaar Windows mediacenter en sinds enige tijd MythTV en beiden doen prima. Satelliet en de andere dvb standaarden werken prima onder Mythbuntu. DiseqC is dus ook volledig ondersteund en dankzij de fantastische driver ontwikkelaars van linux hebben we op linux hogere diseqc versies beschikbaar dan bij het zelfde hardware op een windows bak wink. De dreambox is hierin mogelijk gebruiksvriendelijker. Het aantal DVB gebruikers op Mythtv is groeiende, en daarmee het aantal ontwikkelaars, waardoor het een kwestie van tijd is voordat ook de laatste onregelmatigheden verholpen zullen worden.

Nog wat handig informatiebronnen voor satelliet en mythTV gebruik:
introductie - http://mythportal.be/TTBudgetS1500
howto voor TVVlaanderen - http://mythportal.be/TVVlaanderen

bovenstaande link gaat over tvvlaanderen, maar is op dezelfde wijze toepasbaar op andere satellieten.


Origineel bericht van: Toxic[Q
] Ik wil gewoon iets dat werkt, liefst met zo weinig mogelijk effort. Ik wilde dus alleen weten of de HTPC de dreambox (8000) kan vervangen en dat is duidelijk nog niet het geval. (zie topic omschrijving)Dat neemt niet weg dat ik dit topic met veel interesse blijf volgen, want er komt ooit een HTPC OS/GUI dat wel goed en gebruiksvriendelijk werkt.


Van mij geen kritiek op de dreambox, hoor goede dingen hierover en er wordt door de htpc volop van gejat... zeker als je naar het softcam gebeuren kijkt.
Maar persoonlijk vindt ik het idee van een htpc prettiger (in mijn geval MythBuntu), dat flezibeler is en wat meer functies bezit, zoals:
- automatisch reclame overslaan (bij opnemen en timeshifting).
- kan films upscalen naar 1080p (over een tijdje ook via je videokaart, zonder cpu belasting)
- support alle gangbare videocodecs
- volautomatisch podcasts, youtube, enz dowloaden
- internetradio
- videoconferencing vanuit de woonkamer in dvd kwaliteit (elektronische op visite bij de oudertjes wink )
- videogames, videogame emulators
- Samba file/print services (geen apparte fileserver meer nodig)
- Films delen met vrienden,
- etc... eigenlijk te veel om op te noemen en alles via de afstandsbediening.


Daarnaast weet ik niet of je in een dreambox eenvoudig je hardeschijfruimte kunt uitbreiden of bijvoorbeeld je tunersysteem wijzigen. een dvb-c HD tunerkaartje kost maar 54 euro (2 stuks nodig) en er zijn goedkopere.

Als je een backend hebt staan, kun je vrijwel iedere computerachtig systeem als frontend kan gebruiken zoals de xbox, IPOD, dreambox, etc. Zelf heb ik trouwens de backend en frontend niet gescheiden. alles staat op 1 computer in de woonkamer. Wel heb ik een extra frontend op de slaapkamer (een oude pc zonder hardeschijf erin dat opstart vanaf het netwerk).


Origineel bericht van: Niels Wagenaar
Nee, het is niet mogelijk om Blu-Ray of HD-DVD films te bekijken op de normale manier. Dit heeft te maken met de DRM die aanwezig is op Blu-Ray en HD-DVD schijfjes. Mogelijk dat dit wel gaat gebeuren, tot nu toe zul je eerst de schijfjes moeten kopieren zonder de aanwezigheid van DRM.
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

Support hiervoor komt eraan. Ook AMD-ATI en Nvidea werken hier onafhankelijk aan... dus even afwachten wie de eerste is. Volgens hun roadmap willen ze dit binnen nu en twee maand realiseren.
http://www.vr-zone.com/articles/ATI_Catalyst_Driver_Roadmap/6045.html
Daarnaast zijn ze ook bezig met HD encoding via de GPU, waarvan mijn htpc erg gelukkig zal worden smile

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment staan mijn experimenten op een laag pitje. Deels door tijdgebrek de laatste weken en deels door het feit dat ik de nieuwe Mythbuntu van oktober af wil wachten om een "schone" installatie te doen.

 

Tevens vind ik XBMC heel mooi (heb ik ook draaien op Ubuntu Linux), dit heeft als voordeel dat alles (ook in Linux) out of the box werkt (alle codecs en instellingen zijn goed) nadeel hiervan is dat er nog geen TV ondersteuning is (volgens berichten zou dit moeten komen in April 2009).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dream1975
Tevens vind ik XBMC heel mooi (heb ik ook draaien op Ubuntu Linux), dit heeft als voordeel dat alles (ook in Linux) out of the box werkt (alle codecs en instellingen zijn goed) nadeel hiervan is dat er nog geen TV ondersteuning is (volgens berichten zou dit moeten komen in April 2009).


TV support is er al wel in beta stadium, alleen epg functionaliteit schijnt nog niet goed te werken. Wil er zelf ook nog mee experimenteren, maar voorlopig is de mythTV frontend toch beter geschikt... maar XBMC ziet er strak uit!

heb je ook de url van dat bericht dat het per april 2009 beschikbaar komt? ben namelijk wel nieuwschierig of ze dan mythTV als backend blijven gebruiken. April is zover weg dat het klinkt alsof ze een eigen backend gaan maken.

HTPC: 2*TT 1501-C, smargo, oscam, ziggo, VDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...