Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Na lange tijd gewacht te hebben op de DM8000 ben ik eens rond gaan neuzen wat er nog meer in de wereld was die deze mogelijkheden biedt. Uiteindelijk ben ik me gaan verdiepen in een Home Theatre PC (HTPC) aangezien deze dezelfde (en zelfs nog meer) mogelijkheden biedt voor een lagere prijs als de ongeveer € 900 die de Dreambox 8000 waarschijnlijk gaat kosten. Ook hoef je voor toekomstige ontwikkelingen of defecten van een onderdeel niet het hele apparaat te vervangen, enkel het onderdeel dat het betreft.

 

Ik zal hieronder kort uiteenzetten wat mijn ervaringen zijn opdat een ander er ook wat aan heeft:

 

Hardware:

Voor net iets meer dan EUR 600 heb ik een volledig systeem met 2 HD DVB-S tuners (dus een twin ontvangstsysteem). Ik heb de volgende componenten besteld:

 

* Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (met HDMI, DVI, SPDIF, en 6 kanaals audiouitgangen)

* Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual-Core 3.0GHz 2x1MB 125W (ik wil zeker weten dat ik genoeg kracht heb voor zware 1080P filmpjes, een lichtere processor met minder vermogen die dus ook minder geluid produceert bij koelen volstaat voor de meeste gebruikers).

* Processorkoeling: Scythe Ninja Mini Heatpipe for all Intel P4 & AMD K8

* Geheugen: Transcend 2GB JetRAM DDR2-800 PC6400 (2 stuks dus totaal 4Gb al zou 2Gb ook al voldoende zijn)

* Harde Schijf: Samsung 750Gb SATA (2 stuks voor back-up doeleinden aangezien ik het systeem ook als NAS en webserver gebruik zodat er maar één systeem constant aan hoeft te staan, maar dit ligt verder buiten de scope van dit verhaal en hier zal ik dus niet verder op in gaan).

* CD/DVD/Blu-ray: Lite-On DH-4O1S Blu-ray

* DVB-S kaart: Terratec Cinergy 2 PCI HD Incl. CI-Module (2 stuks)

* Behuizing: Antec NSK2480 Desktop case (ik zet hem toch in de kast, doe je dit niet dan is de Antec Fusion 430 een betere optie aangezien deze ook een display heeft)

* Afstandsbediening: Logitech Harmony 525 (Woonkamer) en Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL (reserve/slaapkamer)

* Cardreader: Externe USB multicardreader

* Verbindingskabels HDMI (TV) en SPDIF (versterker)

* Tevens heb ik nog een 2e videokaart geplaatst met compositeaansluiting voor de slaapkamer en heb ik een IR extender zodat ik met de afstandsbediening in de slaapkamer de HTPC kan bedienen

 

 

Software: Vanwege de beperkingen die Microsoft heeft ingebouwd in haar software (DRM en dergelijke) ben ik gegaan voor een open sourcesysteem (bijkomend voordeel is dat dit volledig gratis is). Na analyse van de verschillende pakketten heb ik gekozen voor Mythbuntu (een speciale versie van Ubuntu welke MythTV bevat). Op zowel Ubuntu als MythTV (beide GPL) zit een uitgebreide community (ook uit Nederland) die deze pakketten ook steeds verder aan het ontwikkelen zijn (vergelijkbaar met PLI en Gemini op de Dreambox).

Mythbuntu is eenvoudig te installeren en de basisfuncties werken vrij snel. Dit pakket doet me een hoop denken aan mijn oude Dreambox (er zit ook een RSS lezer, weerberichten via internet enz in) echter gaat het veel verder. Je kunt standaard ook internet streams opvragen (de Dreambox kon dit met radio, maar MythTV pakt daar ook talloze televisiestreams bij). Er kunnen ook diverse plugins geïnstalleerd worden welke de mogelijkheden nog verder uitbreiden. Eigenlijk is alles wat geprogrammeerd kan worden mogelijk.

 

Softcam (cccam): Als softcam heb ik gekozen voor cccam 2.0.9 (hier had ik al goede ervaringen mee met mijn Dreambox). Aangezien ik 2 DVB-S kaarten heb gebruik ik deze softcam om ze beiden te decoderen met één CI slot (en dus pasje).

 

Reden voor dit onderwerp: Ik verwacht dat e.e.a. deze week binnen komt en zal dan beginnen met het samenstellen en configureren van de HTPC. Aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb moet ik vanaf het begin starten en leek me dit een goede reden om mijn voortgang te beschrijven voor anderen. Ik zal in dit (forum)topic mijn bevindingen en problemen plaatsen/aankaarten opdat een ander er ook wat aan heeft en/of me hulp kan bieden. Misschien dat er meerdere mensen zijn die een HTPC (willen) gebruiken, dan kan dat hier eveneens besproken worden. Ik zie jullie bijdragen graag tegemoet om er samen een mooi forumtopic van te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn reactie nav wat gestelde vragen:

 

 

Citaat:

Ik ben het zeer zeker eens met de voordelen die je aanhaalt t.o.v. een DM, maar: wat zijn de nadelen?

 

Voor zover ik na mijn vooronderzoekje (zoeken op internet naar functionaliteit) weet heb ik nog geen nadelen kunnen vinden. Alles wat ik in de Dreambox gebruik zit ook in MythTV zoals ik nu kan zien. MythTV kun je zien als een "image" voor de HTPC welke de hardware ook aan kan sturen via Linux (Ubuntu). Als de hardware in Ubuntu is ingesteld kan MythTV deze (via het besturingssysteem) aanroepen.

Onderstaand een linkje waarin de verschillende HTPC pakketten worden vergeleken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...tware_packages

 

Er zijn nog wel enkele punten die volgens mij wel op te lossen zijn maar waar wat meer aandacht aan besteed zal moeten worden:

 

* Blu-ray / DVD ondersteuning. Standaard zit dit niet in Linux (vanwege rechtenbeperkingen op een open source softwaresysteem). Maar even zoeken in Google en je vind wel hoe je dit aan de praat moet krijgen. Ik zal dit niet hier plaatsen aangezien de legaliteit van deze methode omstreden is (al hoeft het niet illegaal te zijn om de content van een gekochte disk af te spelen op het systeem wat je zelf wil). Maar neem het zekere voor het onzekere aangezien ik dit forum niet in de problemen wil helpen.

* EPG. Er is een Linux programma wat de mediahighway EPG uit kan lezen en om kan zetten (deze wordt ook gebruikt in Dreambox images, ik meen dat het MHWEPG heet). Ik weet nog niet of deze ook in desktop Linux gebruikt kan worden, maar zie geen reden waarom niet omdat het ook op Dreambox linux draait (en ik vind ook het e.e.a. als ik MHWEPG zoek in Google). Misschien dat iemand op dit forum die ontwikkeld voor de Dreambox daar wat zinnigs over kan zeggen (Littlesat?). Is dat er nog niet dan kunnen we het misschien compileren/maken voor een Linux PC. In ieder geval moet de output worden aangeboden in XMLTV formaat dan kan MythTV dit importeren. Maar buiten dit gegeven zijn er ook grabbers (http://wiki.mythtv.nl//index.php/Grabbers) die de Nederlandse TV informatie kan importeren in MythTV.

* CCcam is gewoon beschikbaar voor Linux en er zijn zelfs Nederlandstalige howto's om dit in te stellen.

 

Citaat:

Wat mij het lastigste lijkt, is de ondersteuning. Waar je binnen de DM-gemeenschap een veelheid aan "experts" hebt, die alle mogelijke images en plug-ins bouwen, moet je dat hier zelf doen. Of zie ik dat verkeerd en is de door jou genoemde (NL-) community daar een voldoende equivalent van?

 

Is met name de applicatie die voor het aansturen van 2 (of zelfs meer?) DVB-kaarten gaat zorgen, met alle functionaliteit die je van een HD-PVR verlangt, een zorgenkindje of een (vrijwel) uitgekristalliseerd geheel?

Hoe ben je tot de keuze van de DVB-kaarten gekomen?

 

MythTV is een volledig pakket waar vele ontwikkelaars mee bezig zijn en wat in rap tempo ontwikkeld wordt. Mythbuntu heeft zelfs het voordeel dat het MythTV combineert met Ubuntu zodat je alles kunt installeren met één live CD. Het aantal ontwikkelaars is vele malen groter als dat van de Dreambox images aangezien het wereldwijd vele malen meer gebruikt wordt en het GPL is zodat er ook een grote ontwikkel community is. Ook zijn er veel meer zaken mogelijk omdat de beperkingen er niet zijn die voor een Dreambox gelden (zoals de grootte van het geheugen). Op diverse fora en wiki's wordt er goede ondersteuning gegeven bij kwesties die spelen (dat is ook de reden dat ik dit aandurf, ik ben nog niet zo heel goed in Linux of dit concept maar wat ik heb gezien geeft me hoop). En ik ben niet vies van een uitdaging.

 

MythTV ondersteund trouwens ook plugins die nog veel gewenste extra functionaliteit toe kan voegen die niet in de standaard applicatie zit (om het niet te groot te maken of dingen die landgerelateerd zijn).

 

De keuze voor de TV kaarten is als volgt ontstaan. Ik zocht een DVB-S kaart die aan de volgende voorwaarden voldeed:

 

1. Ondersteuning voor Linux (omdat ik Mythbuntu wilde gaan gebruiken)

2. Ondersteuning voor HDTV

3. Moelijkheid om mijn Canal Digitaal smartcard te gebruiken via CI

4. Ondersteuning van teletext

 

Via http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-S2_PCI_Cards vond ik door Linux ondersteunde HDTV kaarten die een CI interface bevatten. Na wat verder speurwerk op internet bleken de Terratec's ook teletext te ondersteunen (dit doet bijvoorbeeld de FloppyDTV S2 niet). Doorslag gaf de prijs (de Terratecs kosten rond de €83 inclusief CI interface terwijl anderen bijna het dubbele kosten)

 

Citaat:

Ik ben benieuwd hoe de PCI HD kaartjes onder Ubuntu het gaan doen samen met de CI module. Heb je al Linux drivers voor de Terratecs?

 

Ik heb onderstaande link gevonden om de Terratec te installeren in Ubuntu:

http://www.linuxtv.org/wiki/index.ph...y_S2_PCI_HD_CI

Ik ben nog in afwachting van de hardware dus heb nog geen praktijkervaring. Maar dit stemt me hoopvol. Al blijkt uit bovenstaande link dat ze de CI nog niet kunnen aansturen in Linux, maar ik gebruik tijdelijk mijn Dreambox wel icm CCcam tot dit opgelost is. Deze kaart kost met CI bijna net zo veel als één zonder dus die gok waag ik maar en ik kan eventueel altijd nog een andere Cardreader aanschaffen mocht ondersteuning niet komen. Ook blijkt uit bovenstaande wikipedia link dat MythTV meerdere TV kaarten kan gebruiken.

 

Citaat:

Ik zag bij de specs van de kaarten, dat de DiSEqC ondersteuning maar matig is. Is dat anders (beter) bij het gebruik van Linux-drivers? Ik ben met name geïnteresseerd in USALS-functionaliteit.

Ik heb zelf een Multytenne twin dus zal geen USALS gebruiken (en kan hier dus ook niks over zeggen). Wat ik wel weet is dat MythTV Diseqc ondersteunt (http://mythtv.org/wiki/index.php/DiSEqC). De Terratec ondersteunt voorzover ik kan vinden op internet in ieder geval DiSEqC 1.0 (wat voldoende is voor mijn Multytenne). Hogere versies heb ik zo gauw niet kunnen vinden, maar hier moet je dan even zelf naar zoeken (en hier plaatsen natuurlijk ). Blijkt dit er niet op te zitten dan zou je voor jouw geval uit moeten kijken naar een andere DVB-S kaart (een overzicht zie je op bovenstaande linuxtv.org link)

 

Als er nog meer vragen of opmerkingen/tips/suggesties zijn hoor ik het graag. Ik hoop van het weekend de spullen binnen te hebben (al staat e.e.a. nog in backorder) zodat ik echt van start kan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat het erg goed geschreven is en je de voortgang duidelijk beschrijft maak ik er een sticky van.

 

Wel een vraag aan de overige leden.

 

Plaats alleen een bericht die te maken hebben met deze HTPC kast.

Denk ook even na of het een bericht is die de starter van nut is en het draadje niet vervuild wordt met vragen die niet hier van toepassing zijn (dus geen berichten als "top onderwerp", "mijn kaart doet ook zo en zo" ).

Als we dat doen hebben we een leuke handleiding waar we met z'n alle wat aan hebben.

 

Onzin topics of topic die niet constructief zijn verwijder ik dan ook . Stel je vraag in je eigen draadje.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan zeker een heel leuk topic gaan worden , ook zal ik het zeker blijven volgen.

Ik heb alvast voor hen die dit ook wel zouden willen gaan opzetten wat onderdelen opgezocht en gekeken wat de prijs is van die onderdelen.

 

Dit zijn de goedkoopste prijzen die ik heb kunnen vinden .

Even google gebruiken en jij vindt ze ook wel.

 

HTPC als vervanging DM 8000:

 

Moederbord :Gigabyte GA-MA78GM-S2H prijs 70,00 euro

Processor :AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual-Core 3.0GHz 2x1MB 125W prijs 95,00 euro

AMD koeling : Scythe Ninja Mini Heatpipe for all Intel P4 & AMD K8 prijs 45,00 euro

Geheugen : Transcend 2GB JetRAM DDR2-800 PC6400 prijs 30,00 euro

Harde schijf : Samsung 750Gb SATA prijs 80,00 euro

DVB-S kaart: Terratec Cinergy 2 PCI HD Incl. CI-Module prijs 100,00 euro

Desktop kast :Antec New Solution NSK2480 -EC prijs 100,00 euro

Afstand bediening :Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL prijs 45,00 euro

 

 

Totaal prijs : 565,00 Euro

Dit is dan wel met 1 DVB-s HD pci kaart , en 1 afstands bedienning.

Ook de kabels nog buiten beschouwing.

Ook zijn de prijzen zoals ik ze gezien heb het goedkoopst en afgerond op hele euro's

DM7000s - DM500s - VU+ Duo met 250 GB HDD - WaveFrontier T90 + emp 8/1 - Rotor met 80cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessant, bedankt voor deze goede uitvoerige uitleg!

Nu heb ik volgende vragen:

1. Wat zijn de realistische zaptijden op een gecodeerde en ongecodeerde zender?

2. Is het mogelijk meerdere Nederlandstalige zenders op te nemen terwijl je naar een andere zender kijkt?

3. Is het installeren als linux leek een beetje zelf te doen?

4. Heb je MHW EPG?

5. Hoe snel boot het systeem?

6. Stroomverbruik tijdens gebruik en in standby. Een PC gebruikt als snel 250 watt, terwijl een settopbox maar zo'n 30 watt gebruikt en in standby maar 2-3 watt.

7. Is de zenderlijst een beetje handig? Ik ben een dreambox gewend en daar kan je heel snel door de lijst heen. Ervaring met mediacenter achtige PC's leert dat die meestal toch wel heel erg trage en onpraktische zenderlijsten hebben.

8. Kan je eenvoudig en snel (liefst vanuit de EPG) timers programmeren en beheren?

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q

1. Wat zijn de realistische zaptijden op een gecodeerde en ongecodeerde zender?
2. Is het mogelijk meerdere Nederlandstalige zenders op te nemen terwijl je naar een andere zender kijkt?
3. Is het installeren als linux leek een beetje zelf te doen?
4. Heb je MHW EPG?
5. Hoe snel boot het systeem?
6. Stroomverbruik tijdens gebruik en in standby. Een PC gebruikt als snel 250 watt, terwijl een settopbox maar zo'n 30 watt gebruikt en in standby maar 2-3 watt.
7. Is de zenderlijst een beetje handig? Ik ben een dreambox gewend en daar kan je heel snel door de lijst heen. Ervaring met mediacenter achtige PC's leert dat die meestal toch wel heel erg trage en onpraktische zenderlijsten hebben.
8. Kan je eenvoudig en snel (liefst vanuit de EPG) timers programmeren en beheren?


Aangezien ik nog in afwachting ben van de hardware zal ik de meeste antwoorden later pas kunnen geven. Ik zal nu even kort reageren met wat ik heb gevonden op internet:

1: Dat zal ik hier posten als ik het draaiend heb.

2: CCcam kan gewoon werken op een Linux PC, als deze de 2 kaarten aanstuurt mbv een losse cardreader of CI zou ik niet inzien waarom niet (Een Dreambox is ook Linux en die kan dit ook). Ik ben er ook achter dat de opnames gedecodeerd op de harde schijf geplaatst worden (net als bij de Dreambox).

3: Ik heb zelf al eens een Linux PC opgezet met Ubuntu en het viel me 100% mee (het meeste werkt out of the box). Op diverse Linux fora is ook bijna alles te vinden om problemen aan te pakken en anders is er een uitgebreide community die met raad en daad bij staat (vooral de Ubuntu forums zijn zeer actief). Bij Mythbuntu installeer je zelfs alles in één keer (het besturingssysteem en de HTPC applicatie zodat deze al op elkaar zijn afgestemd)

4: De MHWEPG staat bij mijn aandachtspunten. In theorie is het zeker mogelijk (aangezien er al Linux code voor bestaat welke nu geschreven is voor de Dreambox). Misschien is er ook een andere oplossing reeds beschikbaar, ik heb deze vraag uitgezet op het MythTV forum en hoop daar snel duidelijkheid in te hebben. In ieder geval zijn er Nederlandse grabbers die de programma info kunnen importeren (zie ook het linkje in ijn bovenstaande stuk). Hierdoor is er misschien zelfs een EPG mogelijk die meer dan 2 dagen vooruit kijkt.

5: Dat zal moeten blijken als ik het heb draaien. Maar in mijn geval zal hij altijd aan staan omdat ik er ook een webserver, NAS en downloadcenter van wil maken.

6: Dit zal ik ook moeten meten.

7: De zenderlijst in MythTV schijnt ongeveer gelijk te zijn als die van de Dreambox (zelfs het onderverdelen in boeketen is mogelijk zoals ik nu heb gelezen).

8: Programmeren vanuit de EPG is mogelijk. Sterker nog je kunt timer events graduaties geven zodat je nooit meer zit met overlappende timer events. Staan er 2 zaken in de timerlijst en is er maar één TV kaart vrij dan zal hij de event met de hoogste graduatie opnemen. Het is zelfs mogelijk om in te geven welk programma of film je opgenomen wil hebben en zodra hij dit tegenkomt in de EPG zal hij dit opnemen. Zelfs als je een filmtitel invoert die volgend jaar pas wordt uitgezonden zal hij deze opnemen zodra hij hem tegenkomt in de EPG. Deze mogelijkheden worden zelfs nog groter als je gebruik maakt van de TVWish plugin ( http://www.templetons.com/brad/myth/tvwish.html )
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Zou je mijn lijstje nog eens willen beantwoorden als het allemaal draaiend hebt?

Ik ga dit zeker volgen. bedankt nogmaals.

Citaat:
2: CCcam kan gewoon werken op een Linux PC, als deze de 2 kaarten aanstuurt mbv een losse cardreader of CI zou ik niet inzien waarom niet (Een Dreambox is ook Linux en die kan dit ook). Ik ben er ook achter dat de opnames gedecodeerd op de harde schijf geplaatst worden (net als bij de Dreambox).

 

Pas op, zo simpel zal het niet zijn. CCcam is gemaakt voor de Linux TV API en ik weet niet of MythTv op dezelfde manier werkt.

Ik zou er niet te hard op rekenen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q

Pas op, zo simpel zal het niet zijn. CCcam is gemaakt voor de Linux TV API en ik weet niet of MythTv op dezelfde manier werkt.
Ik zou er niet te hard op rekenen.


Voor zover ik begrijp is het een kwestie van alles drivers en dergelijke installeren in Linux (dus met gebruik making van de Linux TV API) en roept MythTV dit aan via Linux (net zoals Windows programma's Windows gebruiken om hardware aan te roepen). Maar ik zal e.e.a. nog laten weten als ik bij die stap aangekomen ben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het allemaal wel mogelijk maar er worden wel problemen gemeld met CCCam en de EPG, althans als ik de berichten over de Reelbox Avantgarde lees en volgens mij is dat een HTPC met vergelijkbare mogelijkheden. (en wel een stuk duurder!)

 

Mythtv ziet er best aardig uit, kijk maar eens HIER!

 

Wat ik me ook nog afvroeg is: gaan jullie niet teveel uit van low-cost onderdelen? Ik lees steeds "het kan goedkoper" maar zou het beter zijn uit te gaan betrouwbaarheid en dus meestal wat duurdere componenten?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de configuratie is niks mis. Ik zelf zou wel kiezen voor een ASUS board met de zelfde chipset, tot nu toe de minste problemen gehad met dit merk, ander fabrikanten hebben nog wel eens last van verdampende elco's is mijn ervaring. Alternatief voor de processor is de AMD Phenom X3 8450 AM2+ Box € 83,95. Zapt nog iets sneller.

 

Als de Mythbuntu software doet wat ze beloven, bouw ik ook z'n ding met dualboot, zodat ik met vista alle andere media zaken kan besturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Adriano
Met de configuratie is niks mis. Ik zelf zou wel kiezen voor een ASUS board met de zelfde chipset, tot nu toe de minste problemen gehad met dit merk, ander fabrikanten hebben nog wel eens last van verdampende elco's is mijn ervaring. Alternatief voor de processor is de AMD Phenom X3 8450 AM2+ Box € 83,95. Zapt nog iets sneller.

Als de Mythbuntu software doet wat ze beloven, bouw ik ook z'n ding met dualboot, zodat ik met vista alle andere media zaken kan besturen.



Hoe komt het dat ie met een Phenom X3 sneller zapt? Want de 64 X2 6000 is 3GHz terwijl de X3 2.1GHz is.

Welke snelheden ook van belang zijn voor 1080p content want daar wordt voor de processor 3GHz of hoger aanbevolen.

Clark FlashPVR40, M-vision STX-5, WaveFrontier T90, Golden Interstar 0,3 LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een htpc case tegengekomen waar zowel ATX als mATX moederborden in kunnen: de Nox media htpc case (schijnt de enige te zijn die dat kan). Zonder voeding maar met veel bays en ziet er goed uit voor ongeveer 55 euro. Kan je je huidige ATX onderdelen van je pc erin zetten en koop je snellere onderdelen voor je pc.

 

Materialen: Aluminium

Behuizing: Panel Closed

Kleuren: Zwart

Behuizing Bay: 5x 3.5", 2x 5.25"

 

foto:

http://www.pcstation.pt/images/NOX%20Media%20Black.jpg

 

 

 

Clark FlashPVR40, M-vision STX-5, WaveFrontier T90, Golden Interstar 0,3 LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...