Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Richard7
Intussen ben ik wél benieuwd hoe het nu met de oorspronkelijk topic starter gaat wink


Gaat goed hoor, bedankt voor de interesse :P

Ik ben nog een vergelijk aan het maken tussen alle softwarepaketten. Op het moment heb ik mediaportal (windows), Windows MCE (Windows), MythTV (Linux), DVR (Linux) en XBMC (Linux, ook veelbelovend en voor meerdere platformen, maar helaas geen TV ondersteuning nog).

Ik heb mezelf voorgenomen om eerst rustig met de smaken en keuzes te spelen alvorens ik de hele machine weer schoon maak en een definitieve installatie zal plaatsen (lijkt me een leuk project voor de koude dagen die er weer aan zitten te komen).

In het begin wilde ik heel snel gaan en mijn Dreambox vervangen, maar het is eigenlijk zo'n leuk hobbyproject dat ik mijn Dreambox 7000 nog maar even aanhou voor de TV en zoals gezegd met de HTPC een paar maanden ga spelen. Als ik er uit ben wat het wordt laat ik het natuurlijk weten (met een beschrijving waarom de anderen niet).
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja, zo ver ben ik ook al. De decoder nog niet wegsmijten of verkopen laugh

 

ik ben nu ook met een clean instal terug begonnen en vrees dat het even duurt.

 

Aangaande stroomverbruik, bedankt voor de uitleg van WOL (kende ik dus al, net daarom mijn opmerking).

Ik ben ook overtuigd dat een HTPC een beetje méér zal verbruiken dan een decoder.

Maar de vraag is of hij meer gaat verbruiken dan mijn decoder(s) + de PC's die dan toch ook hoeven te draaien voor hetgeen de decoders niet doen.

En dan nog even die PopCornHour en eGreat bijrekenen.

 

Zoals ook hierboven aangegeven is het dan ook een NAS en zou ik daar waarschijnlijk ook nog andere servers op laten draaien, misschien ook wel e mail server en webserver voor intern gebruik (9 Pc's, 4 Linux decoders, printers enz.)

 

Maar een ding is zeker, ik heb al véél pezier gehad voor dat geld (hobby) en nog nooit zo weinig TV gekeken. laugh

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is voor een thuissituatie ook wel een erg extreme situatie.

De meeste mensen hebben thuis 1 computer en als ze satelliet TV kijken, 1 receiver.

Feit is dat een PC (HTPC) gewoon veel meer stroom verbruikt en in de meeste gevallen dag en nacht aan zal staan in verband met het opnemen van TV.

Dan is dat best een fors bedrag op jaarbasis.

Een DM7025 gebruikt in deep standby nog geen 2,5 watt en de gemiddelde HTPC verbruikt in energie spaarstand waarin hij nog wel in staat is om een opname te starten minimaal 60-70 watt.

Dat is op jaarbasis? Juist dan wordt het toch een dure receiver als je aanschaf en het stoomverbruik over de afschrijvingstijd van 3 tot 5 jaar bij elkaar op telt.

Ik ben echt geen eco-geiten-wollen-sokken-drager, maar denk wel aan mijn potomonnee.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toxic[Q]: waarom blijf je zo doorhameren over het stroomverbruik van een DM versus een HTPC? Het is appels met peren vergelijken. Neem dan een kabelabonnement, kost nog minder stroom :D

Veel mensen hebben al een PC die al veel aanstaat om te internetten enz., dan kost het uitdossen met wat (HD)satkaartjes helemaal niet veel extra stroom. En die 60-70 watt in standy <> goed, mijne gebruikt dat in vol bedrijf wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens doorgaan met de hobby.

En luidt het gezegde niet: Een hobby kost eenmaal geld.

Overigens hoe vaak gebruik ik mijn PC niet om mijn dreambox te updaten of weer in het gareel te krijgen!

Ik werk met: Dreambox 8000, Maxplus 2100S+ of DVB/Dream DVB met TBS 6921 kaart, Prof Revolution S2 8000 en 88cm Triax schotel met een quad 0.3 Invacom LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Richard7
@Toxic[Q]: waarom blijf je zo doorhameren over het stroomverbruik van een DM versus een HTPC? Het is appels met peren vergelijken. Neem dan een kabelabonnement, kost nog minder stroom :D
Veel mensen hebben al een PC die al veel aanstaat om te internetten enz., dan kost het uitdossen met wat (HD)satkaartjes helemaal niet veel extra stroom. En die 60-70 watt in standy <> goed, mijne gebruikt dat in vol bedrijf wink


Als je echt een HTPC gaat bouwen dan ga je geen pc gebruiken welke je normaal ook wil blijven gebruiken. Als je een pc voor satTV/films/series wil gebruiken kan hoef je, in de meeste gevallen, helemaal niks meer te doen.

Heb je een pc als HTPC draaien dan kijk je niet naar het verbruik maar gebruik je hem gewoon voor de leuk dingen die je ermee kan en wil doen.

Zelf heb ik ook een HTPC overwogen maar ben er toch vanaf gestapt oa. door het verbuik (er staan hier al pc's die altijd al aan staan) en we kijken hier te weing TV om het extra verbruik eigenlijk goed te praten. Mijn (oude) Xbox (met XBMC) neemt al een deel van het media gebeuren opzich en die is zo opgestart dus staat anders nooit aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een HTPC is voor mij niet meer dan een Home Theater PC. Die moet dus primair video kunnen afspelen, opnemen en minimaal twee DVB-S (waarvan minimaal 1 DVB-S2) tuners huisvesten.

Voor normaal PC gebruik (internettten, brieven tikken, werkstukken maken , noem het maar op, is deze PC simpelweg niet geschikt, omdat hij gebruikt wordt voor TV kijken en ik denk niet dat moeders het leuk zal vinden als ik de TV even "uit gooi" omdat er een briefje getikt moet worden. De normale PC blijft dus gewoon staan en gebruikt dus ook nog gewoon stroom.

Dat de HTPC wat meer kan (beter gezegd; andere dingen kan) dan een satellietontvanger is mij duidelijk, maar tot nu toe is vrijwel iedere satellietontvanger nog gebruiksvriendelijker en als satelliet ontvanger veelzijdiger dan een HTPC.

Wat mij betreft kan een HTPC dus alleen een satellietontvanger vervangen als hij 1. Alleen veel stroon verbruikt als hij gebruikt wordt en niet óók als er alleen een timer geprogrammeerd is.

2. Net zo gebruiksvriendelijk en veelzijdig werkt als mijn huidige satellietontvanger (en dat is (nog lang) niet zo).

3. De prijs aanntrekkelijk is.

Want laat ons wel zijn, als de DM8000 kan wat men beloofd, is die 900 euro voor een kant en klaar apparaat nog steeds veel aantrekkelijker als iets dat je helemaal zelf moet bouwen, installeren en configureren (zelfs voor een gevorderde PC gebruiker nauwelijks zelf te doen) en dan nog steeds niet echt zo lekker werkt zoals een satellietontvanger werkt.

Als die lulverhalen over dat een Dreambox niet stabiel zou zijn is alemaal bullshit. Mijn 7025+ draait al maanden perfect stabiel en is in weken nog geen seconde "down" geweest.

Ik kan 6-7 zenders opnemen, terwijl ik naar een 8e kijk en heb MHW EPG, goede opname, timeshift en afspeel facciliteiten en diverse goed werkende plugins waarmee ik RSS feeds, weersverwachtingen etc. kan bekijken.

Met de DVD player plugin kijk ik probleemloos naar DVD's (ook ISO's) vanaf een netwerk schijf en dat allemaal inclusief menu, instelmogelijkheden, audio en subs.

Dat allemaal nu nog met een DVB-S2 tuner en dan hoeft voor mij die hele HTPC voorlopig (nog) niet.

Het is niet mijn hobby om dagen of weken te "sleutelen" aan een HTPC. Ik wil gewoon iets dat werkt, liefst met zo weinig mogelijk effort. Ik wilde dus alleen weten of de HTPC de dreambox (8000) kan vervangen en dat is duidelijk nog niet het geval. (zie topic omschrijving)

Dat neemt niet weg dat ik dit topic met veel interesse blijf volgen, want er komt ooit een HTPC OS/GUI dat wel goed en gebruiksvriendelijk werkt.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat de GUI van MythTV er wel mooi uitziet, het is echt een HTPC GUI. Daarentegen vind ik het gebruik van MythTV erg omslachtig en is de ondersteuning voor DVB-S2 standaard niet aanwezig (en het is de vraag of de volgende SVN nog wel te patchen is met de DVB-S2 patches).

 

En wat GUI betreft, de gebruiksvriendelijkheid en GUI is echt een persoonlijke smaak. De GUI/OSD van VDR mag misschien niet er helemaal super uitzien volgens sommigen, desondanks is het gebruik enorm makkelijk en is hij enorm duidelijk (iig, dat is mijn mening).

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom ik voor HTPC heb gekozen heb ook te maken met het feit dat ik een server wens die altijd aanstaat.

Dus stroomverbruik is niet belangrij ook mede de gekozen componenten special om weinig te verbruiken en geruisloos.

Bovendien is (was) er geen HD ontvanger die in aanmerking kwam.

Het moet uitbreidbaar zijn en dus liefst Linux gebaseerd.

Als wij morgen een DVB-S3 kaart nodig hebben, koop ik die gewoon.

Moet ik morgen meer lezers hebben, dan plaats ik ze gewoon.

Moet mijn grafische kaart een Super HDMI2 uitgang hebben.....

Ik heb diverse Linix bakken en je weet dat ze allemaal hun beperkingen hebben hieromtrent.

Deze bakken met harde schijf worden ook gebruikt via samba voor "allways on storage" maar voldoen niet meer.

Een brief typen doe ik niet op de HTPC want dat zal wel voor het werk zijn en doe ik dat op de laptop.

Maar het gebeurd wel meer dat moeder de vrouw in bed ligt en dat ik de TV gewoon in een venster duuw en wat ga surfen of e mails raadplegen.

Terwijl ik dit op mijn PC in de bureau tijp kijk ik ook naar het nieuws op mijn 20" HD scherm.

Maar ik moet toegeven dat ik zeker niet het gebruiksgemak van een Linux sat Gui heb of zelfs van de PopcornHour.

Maar de GUI kan er nog wel komen, wij zoeken erachter.

 

 

 

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat helemaal niet om mooi etc.

Het gaat om het feit dat al die HTPC software (nog) geen satelliet PVR kan vervangen.

Diseqc aansturing is bij diverse software versies niet aanwezig en als er al iets van diseqc in zit, is dat zeer beperkt of gewoonweg in de praktijk niet of nauwelijks bruikbaar.

Hebben jullie al eens daadwerkelijk de enige enigsins bruikbare HTPC software (VDR) in een praktijktest vergeleken met een DM7025?

Diseqc is maar een voorbeeld. In de praktijk is een DM7025 als TWIN satellietontvanger met PVR gewoon veel praktischer en bruikbaarder dan welke HTPC software dan ook.

Alle HTPC software is momenteel niet veel meer dan een uitgebreide media player/recorder, waar je met veel pijn en moeite ook nog een beetje satelliet TV mee kunt kijken.

Als het dan allemaal na veel vijven en zessen een keer werkt, is het niet meer dan leuk, maar bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk en praktisch bruikbaar als een (voorbeeld) DM7025.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron,

 

Ik ben het met je eens dat een goed ingesteld Dreambox beter werkt/ kan werken dan een HTPC .....

 

maar ....

 

Het is natuurlijk altijd een leuke uitdaging om het nu ook op "gewone" hardware draaiend te krijgen, met net die ene aanpassing of mogelijkheid die mischien net niet helemaal beschikbaar is op de Dreambox.

 

We blijven toch hobby-isten .. of niet soms :-)

 

Hein

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...