Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Rigolo
....Het is natuurlijk altijd een leuke uitdaging om het nu ook op "gewone" hardware draaiend te krijgen, met net die ene aanpassing of mogelijkheid die mischien net niet helemaal beschikbaar is op de Dreambox.

We blijven toch hobby-isten .. of niet soms :-)

Hein


Zeker, maar natuurlijk. Ik lees dit topic ook met veel belangstelling, wilde alleen even reageren op sommige linux freaks die de HTPC in de "ophemelen" als vervanger van een Dreambox. Ik heb zelf een DM7025 en (nog) geen enkele door mij geprobeerde HTPC kan mijn 7025 vervangen.
Ik hoop echt dat er op den duur iets komt dat de Dreambox kan vervangen. Dan sta ik als een van de eersten in de rij om er een te bemachtigen of bouwen:-))

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Het gaat helemaal niet om mooi etc.
Het gaat om het feit dat al die HTPC software (nog) geen satelliet PVR kan vervangen.


Dat is afhankelijk van wat de gebruiker verwacht bij het gebruik van de (HTPC) software.

Citaat:
Diseqc aansturing is bij diverse software versies niet aanwezig en als er al iets van diseqc in zit, is dat zeer beperkt of gewoonweg in de praktijk niet of nauwelijks bruikbaar.


Dit is natuurlijk behoorlijke kolder. DISEQC ondersteuning t/m 1.0 is gegarandeerd aanwezig (ik maak er zelf ook gebruik van) in VDR en MythTV. In geval van VDR, is er ook een rotor plugin (ik heb het zelf niet getest, maar diverse VDR gebruikers maken hier met succes gebruik van).

Op gebied van Windows gebaseerde (HTPC) software, is DISEQC ondersteuning afhankelijk van de bereidheid van de hardware fabrikant om deze gegevens te openbaren. Hierdoor is het inderdaad mogelijk dat een aantal kaarten geen of beperkte DISEQC ondersteuning hebben in hun software voor een specifiek product.

Citaat:

Hebben jullie al eens daadwerkelijk de enige enigsins bruikbare HTPC software (VDR) in een praktijktest vergeleken met een DM7025?


Niet zozeer met de DM7025. Maar wel met de DM500, IPBox 900HD, Kathrein UFS-910, DGStation Mutant 200S (Enigma image), DGStation Relook 400S (DGStation image) en een Samsung Digitenne ontvanger. En wat betreft mijn bepaalde minimum wat het moest ondersteunen, doet VDR niet onder de eerder genoemde ontvangers. In tegendeel, ik beschik over diverse extra mogelijkheden door het gebruik van plugins.

En even voor de duidelijkheid. VDR is geen HTPC software. Het is primair, software bedoeld voor het kijken van DVB-streams en beschikt over een OSD om de gebruiker makkelijk dingen te kunnen laten instellen en dergelijke. VDR kan door middel van plugins, uitgebreidt worden met HTPC mogelijkheden.

Citaat:
Diseqc is maar een voorbeeld. In de praktijk is een DM7025 als TWIN satellietontvanger met PVR gewoon veel praktischer en bruikbaarder dan welke HTPC software dan ook.


Goed, zoals ik eerder heb aangegeven. Je vergelijkt nu een ontvanger voorzien van standaard hardware en voorzien is van standaard software met een oplossing dat niet afhankelijk is van deze situatie. Aan een Dreambox ontvanger zal nagenoeg niks wijzigen op gebied van hardware, het fundament binnen deze ontvanger zal altijd gelijk zijn.

Dit terwijl een HTPC bij elk andere persoon andere hardware en software kan bevatten of in een andere opstelling kan worden opgezet. Dit maakt het wezenlijke verschil in de opzet tussen een HTPC (ongeacht het OS of gebruikte software) of tussen een aantal verschillende ontvangers.

Citaat:
Alle HTPC software is momenteel niet veel meer dan een uitgebreide media player/recorder, waar je met veel pijn en moeite ook nog een beetje satelliet TV mee kunt kijken.


Dit is natuurlijk gewoon kolder. Ik kan met VDR zonder problemen DVB-S en DVB-S2 kanalen bekijken op een resolutie van 1280x720. Ook is het voor mij mogelijk om diverse multimedia bron-bestanden te bekijken, af te spelen en/of te beluisteren. Ook kan ik vanuit de EPG zonder problemen opnames schedulen en is het geen enkel probleem om te switchen tussen DVB-T, DVB-S en DVB-S2 kanalen.

En dit gaat nu met relatief weinig inspanning (binnen 2 uur heb ik een compleet werkende configuratie). Dit terwijl ik in het begin ook door de bomen het bos niet zag en voor mij de reden waarom ik een Wiki/Tutorial heb geschreven voor de gebruikers van dit forum.

Citaat:
Als het dan allemaal na veel vijven en zessen een keer werkt, is het niet meer dan leuk, maar bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk en praktisch bruikbaar als een (voorbeeld) DM7025.

Ron


En nog steeds zie ik nog niet een duidelijke reden waarom een HTPC minder gebruiksvriendelijk zou zijn. De enige reden die ik kan bedenken, is dat de configuratie niet bedoeld is voor de normale Nederlander. Maar wat dat betreft, is een DMM ontvanger met standaard firmware dit ook niet. Ook hier zul je eerst han-en-span diensten moeten uitvoeren alvorens je beschikt over een ontvanger met allerlei leuke extraatjes.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, deze discussie is verder zinloos. Ik geef mijn mening, jij noemt mijn mening kolder.

Ik heb VDR wel vergeleken met een DM7025, jij niet. Ik vraag me af waarom jij mijn bevindingen dan kolder moet noemen. Alleen omdat jij je als verstoken computer/linux formaat wel kunt vinden met VDR als alternatief voor een Dreambox?

VDR is voor mij geen alternatief voor een DM7025, voor jou misschien wel en dat is dan mooi voor jou, jammer voor mij, maar zeker geen kolder.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ron,

 

De reden waarom deze discussie zinloos is, heeft te maken waarom je niet duidelijk aangeeft waarom bijvoorbeeld VDR geen goede vervanger zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld een DM7025 opstelling.

 

Je geeft aan onder andere gebruikersgemak. In welke vorm? Waarom zal een gebruiker beter met Enigma(2) kunnen werken ten opzichte van een VDR oplossing?

 

De enige kwestie waarbij ik je gelijk moet geven, is dat de (pre-)configuratie van bijvoorbeeld VDR niet is weggelegd voor de normale gebruiker die een schotel-ontvanger van bijvoorbeeld Strong of Philips is gewend. Maar deze personen zullen in eerste instantie ook niet weten wat te ze moeten doen wanneer ze een verse DM7025 thuis geleverd krijgen en voorzien is van de standaard fabrieksimage. Maar een persoon die redelijk thuis is in de computerwereld en weet hoe hij Windows moet installeren of hoe hij drivers moet bijwerken, etc kan dit (al dan niet met mijn tutorial) dit zonder al te grote problemen doen.

 

Maar de (pre-)configuratie taken zegt niks over het gebruikersgemak van bijvoorbeeld VDR, MythTV, Microsoft Mediacenter, DVB Viewer Pro, Mediaportal of willekeurig ander software voor het kijken van DVB signalen.

 

En graag zou ik van jou je ervaringen met VDR willen horen. Al is het alleen vanuit nieuwsgierigheid.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden wij die Dreambox niet uit de discussie kunnen halen?

Het is net omdat ik niet akkoord ga me deze DMM producten en hun "kwaliteit" dat ik mij op de HTPC stort.

Het is hier niet de rubriek Relook of Reelbox, dus ook geen vergelijking met DM.

Ik zou ook liever een andere titel hebben.

Ik denk dat Toxic ook met veel beloangstelling naar deze thread gekeken heeft en blijft kijken, en zoals hij zelf zegt als..... dan zie ik hem ook wel wat in mekaar steken.

Voordeel van de HTPC is dat je zo veel verschillende mogelijkheden hebt.

Maar (met mijn huidige ervaring) is het nog niet zo handig en stabiel dan de echte recievers.

Ik ga die VDR oplossing proberen zodra ik tijd heb.

Ik heb al gemerkt dat die Technotrend USB zéér onstabiel is als ik het vergelijk met mijn Medion PC en zijn (niet HD) kaarten.

Ik heb ook nog niet echt een andere goede HD kaart gevonden, die floppy dtv zou beter zijn maar ook véél duurder, voor die prijs denk ik dat ik bijna een Technomate HD PVR twin heb.

Laten wij dus deze thread terug gebruiken voor de positieve of negatieve ervaringen van de pogingen.

De DM is een sukses geworden dankzij de gebruikers en hobbyisten en dit zal ook met de HTPC gebeuren.

Nadeel is wel de verschijdenheid van de hardware maar voordeel is het groter aantal mogelijke hobbyisten.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk vindt dat de Dreambox PVR varianten en de HTPC varianten steeds dichter bij elkaar komen.

 

Echter zijn er nog een aantal punten waaraan een HTPC wel kan voldoen en de Dreambox PVR (nog) niet.

 

Voor mij is een belangrijk punt dat een HTPC een stuk krachtiger is waardoor het mogelijk is om bijv. (bijna)alle formaten films (Incl. Blue-Ray) af te spelen. Dit is namelijk bij veel mensen uiteraard een vereiste (of niet wink ) en is dit met een Dreambox PVR niet mogelijk.

 

Maar uiteindelijk moet ik wel bekennen dat ik de Dreambox voor dagelijks gebruik een stuk prettiger vindt, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

DM800HD ~ OpenPLi

DM7000 ~ OpenPLi

DM500C ~ OpenPLi

WafeFrontier T55

13* - 19,2* - 23,5* - 28,2*

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch wel de dreambox in dit topic betrekken, en dan met name de 7025 en de 8000.

 

De functionaliteit van deze boxen zie ik graag terug in een htpc.

 

Het enige wat mij op dit moment tegenhoud is het stroomverbruik, ik vind het verschil te groot.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde even mijn ervaringen toevoegen...

 

Draai al jaren met mce2005 als mediacenter.

Analoge tv en kijken van films, foto's muziek, etc...

Ben dit voorjaar aan digitale tv begonnen middels een

dm500+ die zijn opnamen op mce plaatste.

 

Dat smaakte naar meer.

 

Stond te popelen om een dm800 aan te schaffen maar koop nooit

de eerste modellen maar wacht altijd een paar maanden tot de eerste bug releases achter de rug zijn.

 

Het artikel over vdr draaien met cccam kwam echter eerder.

 

Ben aan het experiment begonnen middels een dual boot.

Wilde daarnaast toch mijn mediacenter mogelijkheden

behouden onder linux en heb daartoe mymediasystem geprobeerd.

Was hier niet erg tevreden over en herinnerde me nog een artikel van xbmc dat geport zou worden. Even gekeken op die site en jawel dat was al in een vergevorderd stadium.

 

Ben zowel over vdr als xbmc zo tevreden dat ik nieuwe hardware ga aanschaffen (draai nu met x2-3800 en nova hd s2) om hdtv

volledig tot zijn recht te laten komen.

 

Voor mij is de htpc dus wel het ideaal dat volledig aan mijn

verwachtingen voldoet. Het geld voor de dm800 gaat naar hardware

en de dm500+ krijgt een andere baas.

 

Overigens ben ik heel benieuwd hoe een dm7025 8 kanalen tegelijk

opneemt van 4 verschillende satellieten tegelijk.

 

Of was dit nu zo'n onzin argument om iets aan te prijzen?

 

Niels heel erg bedankt voor je handleiding want je hebt mij prima op weg geholpen om eindelijk mijn ideale htpc samen te stellen...

 

Overigens gaat mijn htpc al jaren gewoon in standby als die niet in gebruik is dus opmerkingen daarover begrijp ik niet zo goed......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Overigens ben ik heel benieuwd hoe een dm7025 8 kanalen tegelijk

opneemt van 4 verschillende satellieten tegelijk.

 

Of was dit nu zo'n onzin argument om iets aan te prijzen?

 

Mijn argument was zeker geen onzin, jouw opmerking wel.

De Nederlandse zenders zitten vrijwel allemaal op astra 19,2e. Waar dus 95% van de tijd naar gekeken wordt, kan zonder meer allemaal opgenomenen worden, terwijl je naar een andere zender kijkt. Ik gebruik het iedere dag en vermeid zo op diverse zenders bij diverse programma's de steeds maar irritanter wordende reclame door gewoon opnames (die nog lopen) vast af te spelen. Zo kan ik met mijn 7025 opnames die op diverse zenders lopen, vast afspelen en de reclame vooruit spoelen. Na serie 1, pak ik serie 2 (op een andere zender opgenomen) en doe hetzelfde.

Buiten dat is deze "beperking" een beperking die voor alle DVB receivers geldt, dus (ZEKER) voor de HTPC, want die kan over het algemeen maar 1 zender opnemen terwijl je naar een tweede kijkt.

Wat mij opvalt is dat je (in dit geval ik) niet eens een mening mag hebben, zelf niet als je die met argumenten bekrachtigd. Er zitten hier een paar verstokte HTPC fans die zich voor al het andere mooie in deze wereld helemaal af lijken te sluiten.

De discussie heeft inmiddels zijn aangename charme zeker verloren, dus dit was ook mijn laatste reactie voorlopig.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Citaat:
Overigens ben ik heel benieuwd hoe een dm7025 8 kanalen tegelijk
opneemt van 4 verschillende satellieten tegelijk.

Of was dit nu zo'n onzin argument om iets aan te prijzen?


Mijn argument was zeker geen onzin, jouw opmerking wel.
De Nederlandse zenders zitten vrijwel allemaal op astra 19,2e. Waar dus 95% van de tijd naar gekeken wordt, kan zonder meer allemaal opgenomenen worden, terwijl je naar een andere zender kijkt. Ik gebruik het iedere dag en vermeid zo op diverse zenders bij diverse programma's de steeds maar irritanter wordende reclame door gewoon opnames (die nog lopen) vast af te spelen. Zo kan ik met mijn 7025 opnames die op diverse zenders lopen, vast afspelen en de reclame vooruit spoelen. Na serie 1, pak ik serie 2 (op een andere zender opgenomen) en doe hetzelfde.
Buiten dat is deze "beperking" een beperking die voor alle DVB receivers geldt, dus (ZEKER) voor de HTPC, want die kan over het algemeen maar 1 zender opnemen terwijl je naar een tweede kijkt.
Wat mij opvalt is dat je (in dit geval ik) niet eens een mening mag hebben, zelf niet als je die met argumenten bekrachtigd. Er zitten hier een paar verstokte HTPC fans die zich voor al het andere mooie in deze wereld helemaal af lijken te sluiten.
De discussie heeft inmiddels zijn aangename charme zeker verloren, dus dit was ook mijn laatste reactie voorlopig.

Ron



Even een vraag aan de HTPC gebruikers: klopt het dat je maar één kanaal kan opnemen en één kan kijken tegelijkertijd?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neptunes,

 

dat ligt aan de software die je gebruikt. Ik weet dat zowel VDR als MythTV in staat zijn per DVB device alle kanalen die op 1 transport stream zitten paralel op te nemen, dan wel te tonen op het scherm.

 

het limiet zit hem op de gebruikte CAM en het aantal PID filters dat er opgezet kan worden. Bij een softcam is dit instelbaar, bij een hardware CAM (bijvoorbeeld alphacrypt voor dvb-c) ligt dat aan de CAM.

 

Ik zelf heb 4 DVB-C kaarten en is de kans dat ik een opname dan wel bekijk conflict heb erg is dan gering. Ik heb in een test opstelling met 1 DVB-C kaart en zonder CAM 6 paralellen opnamens laten lopen vanaf 1 transponder op een FTA kanaal. De HD stond lekker te stampen maar de IO voor SD kanalen is niet erg groot.

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met FTA zenders en DVBViewer bijv. geen probleem.

Met geëncrypteerde kanelen en DVBViewer bijv. 1 per tuner tegelijk, ook al heb je een Aston CAM met dual mogelijkheden...

 

Als je met de FIJI patch werkt, Mediacenter gebruikt en dan DVBViewer gebruikt, opnieuw 1 kanaal per tuner (en dan geldt dit ook voor de FTA kanalen !)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet mogelijk om Blu-Ray of HD-DVD films te bekijken op de normale manier. Dit heeft te maken met de DRM die aanwezig is op Blu-Ray en HD-DVD schijfjes.

 

Mogelijk dat dit wel gaat gebeuren, tot nu toe zul je eerst de schijfjes moeten kopieren zonder de aanwezigheid van DRM.

 

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...