Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Tonskidutch
weet je dat AliAbdul (IHAD lid) enigma 2 op een PC heeft draaien?

(met horten en stoten, inzake enkele devices etc, maar toch.)

de Dreambox is een linux computer
met (busybox) en enigma als "OS" als ik dat sterk mag vereenvoudigen

cheers


Dit is zeer interessant, Enigma2 is gewoon een mooie frontend op gebied van DVB-viewing. Nu moet hier eigenlijk een keer een tutorial of een handleiding van komen zodat het publiek hier ook mee kan experimenteren.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De auto die op die op een goedkope brandstof rijdt of de gloeilamp die niet doorbrand etc etc etc. Het komt er allemaal op neer het zou allemaal mogelijk zijn maar er moet geld verdient worden dus zal men ( DE PRODUCENT) niet zo snel met zo'n oplossing komen.

Veel van ons zijn opzoek naar een alles in een apparaat die stabiel draait. De dreambox kan veel maar mist dat wat een pc kan. En de pc kan niet stabiel wat de dreambox kan. Opzich werkt de htpc wel stabiel maar zodra je met plugins gaat zitten vogelen dan word het instabiel. Toch hoop ik dat er een stabiele oplossing komt die alles kan en of dit nu de dm8000 is of een goede frontend dat maakt mij niet zoveel uit.

 

Het blijft raar dat dream niet met een htpc oplossing komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet geheel met je eens.

 

Laat ik het zo zeggen, jouw ervaringen op gebied van stabiliteit komt mij inderdaad bekend voor toen ik nog Windows gebruikte voor de HTPC doeleinden. De door mij gebruikte software (Mediaportal, GB-PVR en DVB Viewer Pro) gaf vaak problemen en Windows errors. Maar in mijn geval geef ik de schuld aan de diverse MDAPI plugins (Behalve Mediaplayer, deze was bij voorbaat in combinatie met een TVServer3 uitrol enorm instabiel).

 

Maar sinds dat ik ben overgestapt naar een Linux/VDR omgeving, heb ik geen enkele vastloper of foutmelding gehad. Op dit moment draait mijn VDR systeem al 12 dagen non-stop en VDR is tijdens deze periode geen enkele keer gecrashed of gestopt. En ik heb diverse plugins draaien om de functionaliteit van VDR uit te kunnen breiden.

 

En overigens, als wij het hebben over stabiliteit. Ik denk dat diverse personen die een DM800HD hebben gekocht en constante vastlopers hadden, dit niet echt als stabiel ervaarden wink

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels, die laatste opmerking kunnen we beter allemaal maar negeren, want de DM800 draait volgens de vele mensen die er een hebben wel gewoon stabiel. Die 10% boxen die niet stabiel draaiden, zijn sinds de software update van vorige week nu ook 100% stabiel.

Qua GUI is enigma2 ook veel beter dan VDR. VDR is vrij spartaans en veel rommeliger als je het vergelijkt met enigma2.

Ook is de diseqc ondersteuning bij VDR lang niet zo uitgebreid en is VDR niet echt geschikt voor iemand die wil gaan draaien met zijn schotel.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Niels Wagenaar: hoeveel Watt trekt jou HTPC, áán en standby?

 

***

Het voordeel van een display is dat je radiostations en MP3'tjes en CD's kunt luisteren zonder je TV aan te hoeven zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit over SCART op Wikipedia:

Citaat:
Omdat het verschil zo klein is kan eigenlijk iedere computer een RGB SCART-signaal genereren. De elektronica op de grafische kaarten is flexibel genoeg voor een 15 kHz frequentie en de meeste grafische kaarten zijn instaat beide terugslagsignalen op één elektrische leiding te zetten. Indien deze ontbreekt kunnen beide leidingen worden samengevoegd door een primitieve elektronische schakeling die met gemak in de stekker past.
Google op VGA2SCART en je komt diverse Linux-toepassingen tegen. Je kunt dus een SCART op een VGA-uitgang aansluiten. Dan moet je wel drie weerstanden en een torretje aan de kabel solderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb zo'n kabeltje, dat is nu ook niet echt het probleem.

Een andere zaak is dat je de grafische kaart moet forceren dat hij een signaal stuurt dat PAL compatible is.

Als je een gewoon VGA signaal stuurt naar je TV, is het goed mogelijk dat die serieus beschadigd raakt (CRT type).

Vandaar dat ik toch wel een serieus verschil zie tussen een HTPC die zelf een SCART RGB aan boord heeft, en eentje met een DVI-I ---> VGA --- SCART RGB kabel eraan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Niels, die laatste opmerking kunnen we beter allemaal maar negeren, want de DM800 draait volgens de vele mensen die er een hebben wel gewoon stabiel. Die 10% boxen die niet stabiel draaiden, zijn sinds de software update van vorige week nu ook 100% stabiel.


True, er zijn zat mensen die nu geen problemen meer hebben of hebben gehad. Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die wel veel problemen hebben gehad. Groot pluspunt is wel, de ondersteuning vanuit DMM is wel enorm goed. Sommige personen die ik ken, hebben 6 weken moeten wachten alvorens ze hem hebben gekregen (na ong. 2 weken in bezit te hebben gehad), maar uiteindelijk zijn ze nu wel tevreden gebruikers smile

Probleem alleen is (tenminste, dit heb ik vernomen bij diverse personen binnen mijn kennis- en vriendenkring) dat ze het raar vinden dat een (standaard)ontvanger van € 425,- Euro zoveel problemen heeft gehad. En de update mag dan wel sinds vorige week diverse stabiliteitsproblemen hebben verholpen, maar dat mag ook wel eens keer. Hij is immers al sinds juni leverbaar was.

En mijn ervaring met stabiliteit met DMM producten. ik heb bijna wekelijks mijn 500S moeten resetten omdat hij na een beetje te veel zappen in één keer hing.

Citaat:
Qua GUI is enigma2 ook veel beter dan VDR. VDR is vrij spartaans en veel rommeliger als je het vergelijkt met enigma2.
Ook is de diseqc ondersteuning bij VDR lang niet zo uitgebreid en is VDR niet echt geschikt voor iemand die wil gaan draaien met zijn schotel.

Ron


DISEqC ondersteuning is inderdaad troublesome. Het heeft mij veel googlen en testen gekost alvorens dat ik een werkende 4/1 DISEqC configuratie had. Wat betreft rotorondersteuning, daar is al een zeer goede en stabiele plugin voor beschikbaar die ook dus GotoXY ondersteund en dergelijke. Het is alleen afhankelijk van de DVB-kaart of het ook gaat werken ivm voltage en dergelijke. Overigens heb ik hier geen ervaring mee, ik heb het alleen van horen zeggen en er is gevraagd om deze plugin anders binnen VDR op te nemen als standaard functionaliteit.

Qua GUI zijn er inderdaad verschillen. De GUI van Enigma(2) ziet er op bepaalde vlakken beter uit (al hoewel dat ik vind dat de Reelskin en Enigmaskin dit enorm verhelpt) en bepaalde zaken zijn mogelijk handiger ingedeeld. Maar net zoals bij Enigma, is de skin leidend voor de look-and-feel. Des ondanks is de GUI net zo spartaans als elke willekeurige andere ontvanger die niet is voorzien van Enigma(2) wink

Elke GUI heeft zijn voor- en nadelen of elke frontend is op elke vorm dan ook spartaans ten opzichte van de 'concurrenten'. Wat ik indertijd behoorlijk spartaans vond bij Enigma, was dat ik op de gele button moest klikken en vervolgens Teletext moest selecteren om Teletext te kunnen bekijken.

Maar goed, wij zitten nu eigenlijk ook twee verschillende zaken te vergelijken. Namelijk een GUI gemaakt voor standaard hardware die in bepaalde vorm is uit te breiden met plugins. Maar waarbij de hardware beperkend is voor de functionaliteit (Enigma en Enigma2). Dit terwijl VDR een back- en frontend verzorgt voor systemen dat wisselend kan zijn op gebied van hard- en software en waarbij de uitbreidingen/plugin niet afhankelijk is van de prestaties van de hardware. Verschillende factoren en dus verschillende oplossingen.

Wat dat betreft zie ik VDR dan ook als een softwarematige oplossing voor een HTPC dat draait op verschillende hard- en software configuraties. En Enigma(2) als een softwarematige oplossing voor receivers vooorzien van standaard hardware.

Origineel bericht van: Auggie
@ Niels Wagenaar: hoeveel Watt trekt jou HTPC, áán en standby?


Ik kan je helaas dit antwoord niet geven omdat ik niet de mogelijkheden heb om dit te achterhalen. Maar gezien de specificaties schat ik de wattage op ong. 50W tot 60W bij regulier gebruik.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
omdat ik niet de mogelijkheden heb om dit te achterhalen.

Een techneut zonder Wattmeter? wink Die heb je vanaf 13 euro. Of te leen bij je elektriciteitsleverancier.

Ik vind 50 Watt standby toch teveel. Je moet 'm aan laten staan (anders kun je niet opnemen), dus er is geen 1 Watt sluimerstand. Er bestaat geen 'wake up'-funktie die een computer zichzelf doet aanzetten ...toch?
Ik lees wel over SRPO (Schedule-Recording in PC Power-Off Mode) op sommige TV-kaarten. Zal dat een soort Wake on LAN zijn, waarbij de timer op de kaart zelf zit?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Auggie
Citaat:
omdat ik niet de mogelijkheden heb om dit te achterhalen.

Een techneut zonder Wattmeter? wink Die heb je vanaf 13 euro. Of te leen bij je elektriciteitsleverancier.

Ik vind 50 Watt standby toch teveel. Je moet 'm aan laten staan (anders kun je niet opnemen), dus er is geen 1 Watt sluimerstand. Er bestaat geen 'wake up'-funktie die een computer zichzelf doet aanzetten ...toch?
Ik lees wel over SRPO (Schedule-Recording in PC Power-Off Mode) op sommige TV-kaarten. Zal dat een soort Wake on LAN zijn, waarbij de timer op de kaart zelf zit?


Jij bent toch een rare vogel.
Je zegt dat er geen systeem bestaat om de PC te laten opspringen en dan spreek je over "wake-up on lan",

Er moeten waarschijnlijk wel sytemen zijn maar.
Als je een HTPC bouwt denk je waarschijnlijk ook aan NAS, en dus laten wij dat ding maar lekker draaien.

Bovendien bestaan er van die mini ITX ps'c di mits toevoeging van een USB receiver ook zouden moeten werken en die zakken tot 1 watt (ben effe de naam kwijt maar het is iets met nano...)

En nog iets; als mijn HD in de DM gaat spinnen hoor ik dat, met mijn HTPC niet.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zo'n nano kan je geen VDR draaien met USB tuners draaien hoor.

Daar is zo'n ding veel te traag voor.

Ik schat dat een beetje HTPC minimaal 90 watt verbruikt en in "standby" niet heel veel minder.

Een normale PC vebruikt vaak al veel meer en een HTPC heeft zelfs (meerdere) stoormslurpende DVB-S2 tuner kaarten.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Jij bent toch een rare vogel.
Je zegt dat er geen systeem bestaat om de PC te laten opspringen en dan spreek je over "wake-up on lan"


Wake Up On LAN werkt van buitenaf. Het is alsof 'iemand' de powerknop van de computer indrukt. Zo'n TV-kaart zit in de computer - maar die staat uit, dus kan 'ie zichzelf niet starten. Je kunt dus niet softwarematig opnames instellen en die laten uitvoeren door de computer (die uitstaat).
MAAR! MAAR!
Als het nou zo is dat die TV-kaarten een (flash) geheugen hebben waarin de opnametijden staan, en dan met een batterijgevoed schakelingetje die Wake On LAN-funktie aanstuurt, kan het wel. Probleem is dat ik geen informatie vind over SRPO.

Blijft het feit dat ik het stroomgebruik van een PC te groot vind voor een apparaat dat meestal stand by staat. De betere sat-ontvangers zakken dan naar 1 Watt. Ik vind een computer überhaupt teveel stroom trekken. Notebooktechniek is dan veel beter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moonchild heeft helemaal gelijk. En buiten dat worden PC's steeds 'milieuvriendelijker' (omdat het in is).

 

Bovenop dat alles: een HTPC is op geen enkel gebied te vergelijken met een satellietreceiver. Als je alleen TV wilt kijken (en er eventueel iets van wilt opnemen en weer afspelen) zou ik zeker 'gewoon' een (HD)ontvanger nemen. HTPCs zijn meestal voor meer dingen bedoeld: muziek-, foto- en filmverzamelingen downloaden, opslaan en afspelen, internetten (surfen, mailen, MSN-en, Skypen, etc.), spelletjes, netwerkopslagruimte bieden, noem maar op. Dat kan met geen enkele satreceiver, dus dan is de hoeveelheid stroom die hij meer verbruikt dan een sat-ontvanger in standby stand ineens een beetje irrelevant.

Daarbij is 50-100W in gewoon aanstand het verschil tussen het ganglicht aan of uit...

 

Intussen ben ik wél benieuwd hoe het nu met de oorspronkelijk topic starter gaat wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...