Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Nou, gooi maar in mijn pet wink

Wat jij daar zo even uit jouw mouw schudt is natuurlijk niet in een half uurtje gedaan/ontdekt, ik begin dan toch sterk te leunen naar een (nu nog gasvormige) DM8000 ...

Kun je dit soort dingen niet voorgeinstalleerd op de markt zetten? Doe je er wat op voor (vooral) kennisinzet wink Dan zou ik vooraan staan (stel ik had nog een schotel cry )

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In feite is er al zoiets op de markt, de Reel producten zijn gewoon Linux ontvangers voorzien van VDR wink

 

Maar in principe kan ik alles draaiende hebben in 1 avond (excl. de Xubuntu 8.04 installatie). Als geluid en X werkt, dan heb ik zo VDR aan de gang. Spiderman kan hier alles over vertellen wink

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. Of er nu een PC-kastje omheen zit of een Reel behuizing: voor 99% van de mensen die gewoon op de bank willen ploffen met een AB in de hand is dit niet weggelegd laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels, als jij bereid bent wat uitleg en hier en daar wat hulp te bieden aan onze leden, wil ik wel een apart (sub)forum starten voor specifiek VDR.

Een paar jaar geleden was Ronaldd samen met Michel bezig met zo'n VDR machine in een speciale behuizing (en soort voorloper van de reelbox dus) maar is daarmee toen gestopt omdat de producent het af liet weten geloof ik. Afijn het fijne weet ik daar niet van, maar het project zelf was reuze interessant.

Misschien kunnen we iets soortgelijks hier op sat4all opzetten. Eventueel zelfs met een ISO's van goed werkende configs zodat ook leken die dezelfde hardware aanschaffen meteen uit de voeten kunnen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enigzins offtopic:

In het PCM-computerblad staat deze maand een korte test van twee HD Home Theatre PC's voor satellietontvangst. (Ik kan geen merken noemen want het zijn winkel-PC's en geen fabrieks-PC's). Prijzen 1800 en 2600 euro! (Goedkopere heeft twintuner (sic!)). De Origin-kasten zien er wel prachtig uit. Draait op Windows Media dinges.

 

Conclusie tester: mooie systemen maar de software werkt niet lekker.

 

Kant-en-klare PC-oplossingen zijn dus minder aantrekkelijk dan een Dreambox.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kant-en-klare PC-oplossingen zijn dus minder aantrekkelijk dan een Dreambox.


Nou, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik kan me goed voorstellen wat daar mis gaat.

Maar: stel dat het Niels (of iemand anders) lukt om een fijn werkende softwareconfiguratie te ISO-en die op een niet al te dure voorgespecificeerde hardwareconfiguratie draait, dan kun je met zo'n PC in principe rondjes draaien om élke kant-en-klaar-doos. En zo'n eis kun je best stellen als je een goeie ISO kunt aanbieden (Apple doet het al een hele poos op die manier).
Met een standaard Dreambox kun je nl. óók niet alles ... en zul je met images aan de slag moeten (waar ook alweer veel mensen afhaken).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf kan ik niet zo 1,2,3 een installatie ISO realiseren. Maar wat wel mogelijk is, is bijvoorbeeld een HDD image die personen kunnen wegschrijven naar de HDD.

 

Een andere oplossing is een stappenplan/tutorial om het VDR gedeelte te installeren/configureren. Dit lijkt mij een relatief simpele handeling en ik zit daar al een behoorlijke tijd al over aan het denken.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

 

 

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Richard7
Citaat:
Kant-en-klare PC-oplossingen zijn dus minder aantrekkelijk dan een Dreambox.


Nou, daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik kan me goed voorstellen wat daar mis gaat.


Even buiten de review van het blad, in feite heeft Richard7 wel een klein beetje gelijk. Een Linux gebaseerde Dreambox/IPBox/DGStation ontvanger is makkelijker te gebruiken dan bijvoorbeeld een zelf-bouw HTPC voorzien van Windows of Linux. Je hebt te veel factoren (OS, drivers, stabiliteit) waardoor een HTPC enorm moeilijk kan zijn bij gebruik.

Bovendien, een HTPC is een PC dus heeft ook alle voor- en nadelen van een PC. Een Linux ontvanger van de eerdere merken is daarom een makkelijkere standaard oplossing voor het bekijken van DVB-S, DVB-S2, etc.

Maar, het voordeel van een HTPC is dat toevoegingen relatief veel makkelijker gaat dan bij een Linux ontvanger (even bepaalde types daarbuiten gelaten). Bovendien, een HTPC zal veel meer zijn dan een ontvanger voor het kijken naar je favo kanalen. Het wordt je primaire multimedia frontend en laatje in feite alles afspelen en bekijken. Of de bron nou lokaal, uitgezonden wordt via satelliet/kabel/lucht gaat, op je netwerk of het internet staat.

Waar ik het dus niet mee eens ben, is dat je zoveel geld moet uitgeven voor je HTPC. In de eerdere pagina's heb ik aangegeven wat mijn componenten kosten bij bijvoorbeeld Alternate of een andere willekeurige PC boer. Ik was zelf zo rond de 405 Euro kwijt -ong. de prijs van de Dreambox 800HD - en heb nu een ontvanger voor DVB-S, DVB-S2 en DVB-T. Oh, en ik kan al mijn DVD's bekijken wat vervolgens wordt geupscaled en ook nog eens mijn gehele multimedia collectie (MKV, AVI, DivX, Xvid, MP3, MP4, etc) wordt zonder problemen afgespeeld vanaf mijn NAS, mijn vaste werkstation en van mijn lokale schijf.

En zoals je dit in het filmpje kon zien, dit wordt netjes afgespeeld op mijn Samsung LCD-TV met een afspeelresolutie van 720P.

Citaat:

Maar: stel dat het Niels (of iemand anders) lukt om een fijn werkende softwareconfiguratie te ISO-en die op een niet al te dure voorgespecificeerde hardwareconfiguratie draait, dan kun je met zo'n PC in principe rondjes draaien om élke kant-en-klaar-doos. En zo'n eis kun je best stellen als je een goeie ISO kunt aanbieden (Apple doet het al een hele poos op die manier).
Met een standaard Dreambox kun je nl. óók niet alles ... en zul je met images aan de slag moeten (waar ook alweer veel mensen afhaken).


Een ISO kan ik niet zo 1,2,3 maken. Het dichtste bij is een HDD image die je kan terugzetten. Wat ik beter vindt, is een tutorial/stappenplan om dit te realiseren. En daar ben ik al mee gestart wink

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik een tijdje rondgekeken voor een vriend van mij. Hij heeft nu een HP 'htpc' die af en toe een stofzuiger gelijk staat te loeien. Van die mediastreamers zijn voor hem geen optie, omdat hij er ook mee werkt (Windows, af en toe) en Internet.

Nou kun je op een Linux bak met genoeg geheugen natuurlijk ook gewoon (bv) Sun VirtualBox draaien om een Windows omgeving op te starten - doe ik hier andersom: Linux onder XP.

Ik hou het wel even in de smiezen wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niels Wagenaar

Bovendien, een HTPC is een PC dus heeft ook alle voor- en nadelen van een PC. Een Linux ontvanger van de eerdere merken is daarom een makkelijkere standaard oplossing voor het bekijken van DVB-S, DVB-S2, etc.

Maar lukt het ook om 2 DVB-S2 tuners te gebruiken ?
En dan cardsharing te doen zodat beide tuners die smartcard kunnen gebruiken ?
Voor mij heeft een echte HTPC toch minstens 2 tuners.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In theorie moet het geen enkel probleem zijn.

 

Mijn praktijk is als volgt:

 

Zelf heb ik dan wel één tuner voor DVB-S(2), maar ik maar ook gebruik van een USB tuner voor DVB-T. Beide kaarten heb ik via een Smargo in CCcam geconfigureerd. En via de plugin vdr-sc kan ik zonder problemen beide kaarten gebruiken. Ik neem soms wel eens iets op via DVB-S2 en kan dus dan vervolgens via DVB-T de Nederlandse zenders bekijken. Is bij mij geen enkel probleem.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn handen jeuken om eraan te beginnen maar ik heb dan toch echt een goede "HOWTO" waarbij ook nog eens de diverse vaktaal wordt uitgelegd.

 

Veelbelovend topic die wel eens een succes kan worden als er veel deelnemers zijn die van elkaar kunnen leren.

 

Het succes van de Dreambox komt ook mede voort uit het feit dat er een grote community omheen hangt.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Mijn handen jeuken om eraan te beginnen maar ik heb dan toch echt een goede "HOWTO" waarbij ook nog eens de diverse vaktaal wordt uitgelegd.


Nou, dat komt dan goed uit. Bekijk de HOWTO van Niels een!!
HOWTO van Niels

DM800HD ~ OpenPLi

DM7000 ~ OpenPLi

DM500C ~ OpenPLi

WafeFrontier T55

13* - 19,2* - 23,5* - 28,2*

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Richard7
Citaat:
Kant-en-klare PC-oplossingen zijn dus minder aantrekkelijk dan een Dreambox.

Nou, daar ben ik het niet mee eens.


2600 euro uitgeven voor een single tuner HTPC, met rammelende software (o.a. lange zaptijden) en 150 Watt standby-gebruik, of 400 euro voor een Dreambox? Wat doe je?


***
Ik heb trouwens drie tuners op mijn Windows-PC (2x DVB-S en 1x DVB-T) en moeite dit 'stabiel' te houden.
Eén DVB-S stuurde een rotor aan, maar de software wil opeens niet meer. Ik heb gewoon geen zin om weer dagenlang drivers en programmaversies te testen.
Draaiend binnen ProgDVB trekt een systembestand voor DVB-T tot 80% CPU-tijd.

Het mooiste zou zijn als je gewoon één programma (ProgDVB) installeert waarna alles automatisch werkt, zonder gerommel met plugins en drivers die je moet vervangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...