Ga naar inhoud


[TF7710HDPVR] Lan Netwerk


Gast Henri Aalten

Aanbevolen berichten

twisted pair wil zeggen dat de aders per paar getwist zijn, niet dat ze gekruist zijn... een normale UTP kabel is 1-op-1 maar per paar getwist, dwz de aderparen zijn om elkaar heen gevlochten in de kabel verwerkt. Een 1-op-1 kabel is net zo twisted als een kruiskabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

1:1 kabels volgens met aders aangeknipt volgens kleurschema en aanwijzingen in dit topic

 

Kijk of je met je laptop kunt internetten over de kabel waar normaal de TF op zit. Als dat werkt heb je tenminste zekerheid over goed functioneren van de kabel.

 

Even voor de goede orde, je hebt die zyxel toch hopelijk wel op de wan poort van de router aangesloten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alfred de witt
Alles staat aan, maar dhcp faalt in de tf. Overigens moet ik via mijn laptop toch ook verbinding met de tf kunnen krijgen? dat lukt ook niet?
Eigenlijk heb ik nu de volgende vragen,
1e hoe miet ik de connectoren bevestigen, 1 op 1 of gekruist.
2e Hoe kan ik mijn laptop aan mijn tf hangen en contact maken.
Ik heb alles wat in dit forum al geprobeerd.

1: als er een router of hub tussen zit: 1-op-1 kabel.
2: sluit eerst eens een pc op de kabel aan, ipv de tf, en aan de andere kant de router. kun je dan vanaf de pc naar het internet?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Petervl
twisted pair wil zeggen dat de aders per paar getwist zijn, niet dat ze gekruist zijn... een normale UTP kabel is 1-op-1 maar per paar getwist, dwz de aderparen zijn om elkaar heen gevlochten in de kabel verwerkt. Een 1-op-1 kabel is net zo twisted als een kruiskabel.


Leuke uitleg maar niet helemaal smile

twisted pair: de aders in de kabel zijn idd fysiek 2 aan 2 om elkaar heengedraaid.

Echter door kleurschema van 1:1 Straight 686B standaard in de plug volgen ze een hele andere weg door de kabel. Hierdoor zijn ze ongevoeliger voor storingen. Ze noemen het wel 1 op 1, maar die 1 op 1 kan je op heel veel manieren bereiken. 686B is nu algemeen, elke andere eigenbedachte 1:1 aansteekvolgorde geeft bij langere lengtes gegarandeerd ellende.

Kruis is ook niet meer zo boeiend als eerder, veel apparatuur is al vanzichzelf auto mtx, ze schakelen zelf de netwerkpoort om van kruis naar 1:1, wat maar nodig is voor een goede connect.


alleen aders op 3-4 en 5-6 worden gebruikt voor connectie, de anderen zijn er om storing te beperken of voor PoE (Power over Ethernet)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: Petervl
twisted pair wil zeggen dat de aders per paar getwist zijn, niet dat ze gekruist zijn... een normale UTP kabel is 1-op-1 maar per paar getwist, dwz de aderparen zijn om elkaar heen gevlochten in de kabel verwerkt. Een 1-op-1 kabel is net zo twisted als een kruiskabel.


Leuke uitleg maar niet helemaal smile

Leuke uitleg? Bij een 1-op-1 kabel zoals hier bedoelt wordt zit dezelfde ader aan pin 1 van beide connectoren. En datzelfde met pin 2, 3, etc. Uiteraard volgens het vaste kleurenschema, maar de vraag is: straight of kruis. Daar gaat het hier om, iemand met een connectie probleem die gewoon wil weten of hij nu een kruiskabel of een straight kabel moet gebruiken. Ik ga er vanuit dat hij wel even googled hoe hij precies een 1-op-1 kabel moet maken wat betreft kleuren en aderparen. En een tf heeft echt geen auto mtx....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat ik geen stekkers meer heb en dat de utp nu gekruist is aangesloten. Ik klooi nog even wat aan vandaag maar eea is mij inmiddels wel duidelijk geworden.

In het menu van detf het ik echter maar 1 keuze, DHCP aan of uit. Als je hem uitzet zie je een ip adres maar hier kun je niets wijzigen? dus hoe voer ik dan een ip adres in?

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

laatste update, oude kabel eruit, nieuwe erin. Oude kabel doorgemeten, geen problemen.

Laptop aangesloten met een 1 op 1 kabel rechtstreeks op de router, lampje brand.

Zodra ik connectoren heb kan ik verder.

Wordt steeds nieuwsgieriger wat er aan de hand is.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alfred de witt
Probleem is dat ik geen stekkers meer heb en dat de utp nu gekruist is aangesloten. Ik klooi nog even wat aan vandaag maar eea is mij inmiddels wel duidelijk geworden.
In het menu van detf het ik echter maar 1 keuze, DHCP aan of uit. Als je hem uitzet zie je een ip adres maar hier kun je niets wijzigen? dus hoe voer ik dan een ip adres in?


als je de dhcp op on zet krijgt de Tf het Ip adres van je router.
als je de dhcp op uit zet kun je zelf een ipadres etc invullen.
Beter is op On zetten dat krijgt de Tf van je router.
en de kabel uit piepen zaols beobuddy als zei
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat de instellingen in je router goedstaan? Als ik het goed begrijp heb je dus een laptop, computer en TF ter beschikking. Je PC werkt schijnbaar probleemoos. Mijn advies: Sluit je laptop aan op de stekker van de PC, kun je internetten dan zijn de instellingen van je laptop ok. Nu je dit weet kun je je laptop aansluiten op de stekker van je TF. Werkt hij, dan kun je concluderen dat je kabel goed is en het probleem in je TF instellingen zit. Werkt je laptop niet, dan ben je er zeker van dat je met een kabelbreuk te maken hebt.

 

Kijk ook even goed of je router instellingen goed staan. Ik heb hier zelf de boel ingesteld dat alleen apparaten met een door mij ingevoerd MAC adres verbinding kunnen maken. Het mij ooit ook eens een aantal uurtjes gekost omdat ik even vergeten was dat ik eerst het MAC adres van mijn nieuwe apparaat in mijn router toe moest voegen.

 

Daarnaast ook in je router kijken of hij als DHCP server ingesteld staat (kan namelijk ook zo zijn dat je PC en laptop een vast IPadres hebben.) Ander probleem kan de DHCP range zijn. Als je een te korte range hebt (bij *.*.*.1 t/m *.*.*.3) zijn alle adressen al vergeven aan je PC, laptop en router.

 

Daarnaast uiteraard elke keer als de LAN stekker aansluit je TF herstarten.

 

Suc6,

Q

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een nieuwe kabel getrokken, nieuwe connectoren eraan en testen maar. Geen lampje op de router. De kabel is zo'n 14m lang maar dat kan toch niet het probleem zjn. Het is een cat5e kabel.

Mijn pc werkt, mijn laptop werkt ook via de router met kabel en draadloos. Tf connectten met laptop werkt niet.

ik ga er voorlopig mee stoppen, morgenavond op vakantie en volgend jaar zi ik het wel weer. ik wordt hier niet vrolijk van, even een lan kabel trekken, inpluggen en klaar dacht ik, ben nu 4 dagen verder en geen stap verder gekomen.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je diezelfde kabel tussen TF en router ter test nu eens direct in je zyxel aansluit, dan gaat er ook geen ledje branden?

 

Heeft voorheen die TF ook goed gewerkt met je huidige router?

Ik had bv met mijn dm7020 ook problemen met netwerk. De USR router werkte maar matig of niet. Totdat ik in de DM7020 via dit forum nieuwe condensatoren in had gesoldeerd. Alle problemen opgelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee geen lampje op mijn modem maar met mijn laptop ook geen lampje, als ik een kabel van 2 meter tussen mijn laptop en router of zylex gaat er direct een lampje branden. Het lijkt er toch op de 14 meter te lang is.

Ik geef dit op. Na mijn vakantie zet ik mijn tf naast mijn pc en test ik verder.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...