Ga naar inhoud


coax en digitaal


Gast deheugden

Aanbevolen berichten

je hebt gelijk ff weer ontopic,

 

 

Origineel bericht van: deheugden
Digitaal beeld heeft in mijn optiek geen toegevoegde waarde; ik zie het verschil amper tov analoog beeld.

digitaal geen toegevoegde waarde? zat gister ff bij mn moeder die nog analoog kijkt maar mij valt gelijk de beeldruis op, en dan bedoel ik niet dat er iets fout zit in de bekabeling.

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Volgens mij worden er 2 dingen door elkaar gehaald.

Binair met enen en nullen is een vorm van digitaal en moeilijk via coax te versturen. Maar digitaal op een draag golf kan nog steeds digitaal zijn (je weet wel digitale horloge is ook van 0 naar 9 zonder tussen liggende waarden)en dit kan wel met coax.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Volgens mij worden er 2 dingen door elkaar gehaald.
Binair met enen en nullen is een vorm van digitaal en moeilijk via coax te versturen.

Leg dat eens uit dan?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: deheugden
ik heb wat losgemaakt volgens mij .maar waar ik eigenlijk op doel is niet digitaal maar full hd. Ik was namelijk een stukje over digitenne aan het lezen(beeldkwaliteit slecht) en dat dat opgelost zou kunnen worden door een andere decoder.maar kpn is bezig met glasvezel aan te leggen en de kosten van de decoder vervangingen zijn te hoog. Dus hoe zit het eigenlijk met hd kwaliteit;kan dat wel over coax of niet??? full hd is namelijk een "revolutie". Digitaal beeld heeft in mijn optiek geen toegevoegde waarde; ik zie het verschil amper tov analoog beeld.


Dank voor je toelichting op je openings bericht.

Afhankelijk van wat voor beeldscherm je gebruikt is er wel degelijk verschil te zien tussen Digitale beeld ontvangst en analoge beeld ontvangst.
Daarbij zijn een paar dingen van belang.
De decoder bepaalt voor een groot gedeelte de te behalen beeld kwaliteit. Er zijn duidelijk verschillen tussen de verschillende merken en zelfs is het mogelijk dat een bepaalde decoder (Settop Box) met nieuwere software een beter beeld geeft als met de uitgeleverde software stand.
verder is het van groot belang, hoe je de decoder met je scherm verbind. Als het video signaal als composiet signaal uitgestuurd wordt, zal je nagenoeg geen verschil zien t.o.v. analoge ontvangst. Sluit je het beeldscherm echter met een RGB of component signaal aan, zal je wel degelijk grote verschillen gaan zien.

Kabelmaatschappijen bieden tegenwoordig via hun coax digitale hd zenders aan. De kwaliteit daarvan doet niet onder voor sat ontvangst.
Voor hd kwaliteit is het echter wel noodzakelijk een hdmi verbinding tussen de settop box en je beeldscherm te gebruiken.

Hopelijk heb ik je vraagstelling nu goed begrepen, en is hiermee je vraag beantwoord.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Theo, geef eens een hint, dit verhaal gaat over quadratuur modulatie, en ik zie de relatie met de coax kabel niet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theo,

 

Leg nou eens uit waarom digitale signalen niet goed over een a-symetrische transmissie lijn heen kunnen? Een coax kabeltje is immers niets anders als een specifieke vorm van een a-symetrische transmissie lijn.

Waarom haal je kwadratuur modulatie erbij?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jij verteld nu dat het onmogelijk is om een digitaal signaal zonder het te moduleren op een draaggolf over een a-symetrische / coax transmissielijn te transporteren?

Ben ik het dus absoluut mee oneens.

 

Heel simpel voorbeeld wat ik al heb aangehaald... 10base2 ethernet . Manchester encoding wordt daar gebruikt maar geen draaggolf. Zie de uitleg over 'baseband'.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een tamelijk filosofische benadering, maar zo gezien moet ik je gelijk geven.

Door de logische "0" en de "1" 'n bepaalde waarde toe te kennen(modulatie), kan je ze wel over elke transmissie lijn sturen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je redenatie erg kort door de bocht. Als je het namelijk op deze manier bekijkt dan is elk transmissie medium ongeschikt om digitale informatie ongemoduleerd te transporteren.

 

Maar... Als je de noodzaak voor de klok verwijdert uit het signaal, door bijvoorbeeld twee gesynchroniseerde klokken te gebruiken, dan kan je ongemoduleerde binaire (digitale) informatie versturen over elk transmissie medium, inclusief een coax kabel. Of ben je het hier ook mee oneens? Zo ja, iets meer uitleg graag.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basaal gezien kan je ook gelijk hebben, door bvb. wel of geen spanning op de coax te zetten, door dan aan allebij de kanten een atoomklok te gebruiken kan je zo digitaal data versturen. Alleen is dit geen doen(retetraag en zonder enig crc) dus ga je de snelheid verhogen en dan kom je zeer snel tot resonantie(basale modulatie) en viola is je meisje.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: WPW
Alleen is dit geen doen(retetraag en zonder enig crc) dus ga je de snelheid verhogen en dan kom je zeer snel tot resonantie(basale modulatie)

Aantal opmerkingen:
- Hoeft niet traag te wezen.
- CRC heeft niets te maken met het wel of geen klok mee sturen
- Resonantie zie ik in deze context totaal niet. Voor resonantie heb je ook een "return path" nodig of reflectie, maar we hebben het niet over een dergelijke situatie.

Voor het werken zonder klok:
Je laat elk frame vooraf gaan door een synchronisatie puls, en je bent er... Zolang de klokken maar gelijk lopen... Je kan de klok ook laten synchroniseren op flanken, zonder de klok in het signaal te hebben...
Atoomklokken zijn nergens voor nodig... Kwestie van een PLL en wat synchronisatie logica.

Digitale signalen zijn gewoon analoge signalen met maar twee niveaus. Dus voor transmissie over een medium maakt het weinig uit. Nadeel van blokgolven over een medium transporteren is dat een flank van een blokgolf een aardige hoeveelheid harmonischen in zich heeft, wat het medium moet transporteren. Is het medium geschikt voor de eerste 10 harmonischen (ofzo) dan komt het signaal goed genoeg over....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...