Ga naar inhoud


[NAS] welke eigenschappen belangrijk?


Satdorus

Aanbevolen berichten


Hmm....

- Snelheid?

- Aantal disken die kunnen worden aangesloten?

- RAID?

- Aantal interfaces (Ethernet / USB etc)?

- Operating system?

 

Zo kan ik dus nog wel even doorgaan.

 

Kijk eens bij smallnetbuilder.com voor wat tests etc.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vraagstelling is eigenlijk verkeerd. Wat wil jij van je NAS en welke NAS'sen voldoen aan je eisen.

In principe gaan de mogelijkheden van een pure via netwerk toegankelijke harde schijf tot een vrijwel complete PC.

 

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Welke eigenschappen kan een NAS hebben en welke zijn aan te raden? Ik denk zelf aan FTP en Webserver, welke nog meer?


Je kunt NAS storage in een paar categoriën indelen:

  • Eén schijf, weing performance, nauwelijks firmware onderhoud.
  • Twee schijven, in raid 0 (prima als je data verlies wilt) of raid 1. Performance merk afhankelijk. Eveneens afhankelijk van het merk goede of nauwelijks firmware onderhoud.
  • Vier schijven, met meerdere raid mogelijkheden (raid 0, raid 10, raid 5 etc.). Betere performance afhankelijk van het merk goede of minder goede firmware ondersteuning.
  • Zes schijven, nog krachtiger etc.
  • Nog veel grotere NAS arrays.

Bottom line, hoe meer schijven, hoe meer processor power, hoe meer mogelijkheden en performance. De prijzen gaan natuurlijk navenant omhoog. Ik hoop mijn ReadyNas Plus binnenkort uit te rusten met 4 x 1,5TB, dan heb ik 4,5 TB netto. Is voorlopig voldoende.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Ik hoop mijn ReadyNas Plus binnenkort uit te rusten met 4 x 1,5TB, dan heb ik 4,5 TB netto. Is voorlopig voldoende.


Als je de Seagate schijven gaat gebruiken zou je eens voor de grap de specs door moeten lezen... Als ik mij het goed weet te herinneren staat er in de spec dat er een unrecoverable read error zal optreden eens per 2 TB. Aangezien dat een gemiddelde is, kan je heel goed in de situatie komen dat tijdens het bouwen van een RAID array je al een kapotte array hebt. Immers de volledige schijf zal gelezen worden tijdens dat proces.
Die "betrouwbaarheid" heeft mijn doen besluiten in mijn storage machines gewoon 750GB schijven te blijven gebruiken voorlopig. Immers een array die niet betrouwbaar is vanaf het begin is het slechtse wat je kan overkomen...

Dus een advies aan de topic starter;
Let ook op welke schijven je gaat gebruiken!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: grunnsat
Ik hoop mijn ReadyNas Plus binnenkort uit te rusten met 4 x 1,5TB, dan heb ik 4,5 TB netto. Is voorlopig voldoende.


Als je de Seagate schijven gaat gebruiken zou je eens voor de grap de specs door moeten lezen... Als ik mij het goed weet te herinneren staat er in de spec dat er een unrecoverable read error zal optreden eens per 2 TB. Aangezien dat een gemiddelde is, kan je heel goed in de situatie komen dat tijdens het bouwen van een RAID array je al een kapotte array hebt. Immers de volledige schijf zal gelezen worden tijdens dat proces.
Die "betrouwbaarheid" heeft mijn doen besluiten in mijn storage machines gewoon 750GB schijven te blijven gebruiken voorlopig. Immers een array die niet betrouwbaar is vanaf het begin is het slechtse wat je kan overkomen...

Dus een advies aan de topic starter;
Let ook op welke schijven je gaat gebruiken!


De "Nonrecoverable read errors" waarde is voor alle schijven uit die serie (160GB tot 1.5TB) hetzelfde, te weten 1 per 100 Tb.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat
Het is 1 op 100Tb (terrabit), niet 1 op 100 TB (terrabyte). Ik heb zelfs daar geen last van omdat ik een vorm van raid 5 gebruik.

Gaat wel een beetje off-topic nu...

Mijn fout, ik dacht dat je TB schreef....
Wat ik dus bedoelde te zeggen is als je een unrecoverable read error krijgt tijdens het bouwen van welke array dan ook, dan propageerd dat naar de array... Nu is dat probleem groter bij RAID1 dan bij RAID5 of RAID6. Maar het probleem is nog steeds daar.

(Kans berekening dat het fout gaat tijdens het creeren van de array: De schijf bevat ongeveer 1.2 * 10^13 bits. Eens per 1 * 10^14 read error = 8.3% kans... Of ga ik hier nu erg de fout in?)

De Seagate Barracuda ES2 serie heeft een non-recoverable error rate van 1 per 10^15 bits... Maar die bestaat in max. 1TB...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...