Ga naar inhoud


Wie heeft er ervaring met FileMaker advanced Pro 9 ??


Digipaps

Aanbevolen berichten

Ik wil een klantendatabase maken waarin alle gegevens worden bewaard, het gaat om een schoonheidsalon en indien de klant voor de 2e keer komt moet in een andere tabel worden bijgehouden hoevaak die klant is geweest.

Tevens moet daarbij de datum van dat bezoek worden geregistreerd..en dus ook weer in een tabel worden bijgehouden..

 

Ik kom er niet uit, wie weet hoe dit moet..

 

Het mag eventueel ook met Access 2003..

 

Alvast bedankt..

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites


het personeel in die schoonheidssalon heeft zeker geheugenverlies? :D

 

Openoffice kan vaak aan kassa software gekoppeld worden opdat er wederkerende data kan worden geanalyseerd en/of gebruikt.

 

hangt allemaal een beetje samen met de juiste gegevens invoeren en de gebruikersvriendelijkheid van het interface,

dat uiteindelijk door die nagelvijlster moet kunnen worden gebruikt

 

EN of je klant er prijs op stelt dat data over zijn gewoonten worden opgeslagen.

 

klantenbestanden worden steeds vaker aan boekhoud applicaties gekoppeld maar je kunt daarmee ook te ver gaan, je applicatie wordt te uitgebreid en duur, maar ook lastig bedienbaar.

 

klantenbinding realiseren kan ook veel eenvoudiger door die eerste glimlach.

 

chiao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In excel is geen optie, ik wil o.a. bijhouden:

klantnummer, datum bezoek, soort behandeling, aankoop welk product.

Daarnaast moet in een andere tabel worden bijgehouden welk product die klant heeft gekocht, welke behandelingen, datums van bezoek, aantal keren van bezoek.

 

Hiervan wil ik via een query een lijst kunnen genereren..

 

Het ontwerp is er al, ik krijg alleen geen tabel voorelkaar om hiervan een optelling te maken.

 

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben..

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
het personeel in die schoonheidssalon heeft zeker geheugenverlies? :D

Openoffice kan vaak aan kassa software gekoppeld worden opdat er wederkerende data kan worden geanalyseerd en/of gebruikt.

hangt allemaal een beetje samen met de juiste gegevens invoeren en de gebruikersvriendelijkheid van het interface,
dat uiteindelijk door die nagelvijlster moet kunnen worden gebruikt

EN of je klant er prijs op stelt dat data over zijn gewoonten worden opgeslagen.

klantenbestanden worden steeds vaker aan boekhoud applicaties gekoppeld maar je kunt daarmee ook te ver gaan, je applicatie wordt te uitgebreid en duur, maar ook lastig bedienbaar.

klantenbinding realiseren kan ook veel eenvoudiger door die eerste glimlach.

chiao


Op welke wijze brengt dit betoog mij verder??

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
zoek je niet zo iets relaties leggen en tonen ?

er is een heel forum daarvoor (en niet enkel eentje zelfs)

als je snel en handig bij een klant-id wilt zien wanneer hij voor het laatst was moet er een snelle query worden uitgevoerd.

chiao


Veel van die fora heb ik al bestudeerd, echter er wordt nergens uitgelegd hoe je vanuit de ene tabel gegevens opslaat in de ander..

Dus, klant staat in bestand, komt voor de 2e keer, je voert de klantnaam in en de desbetreffende klant komt in het formulier voor je neus.
Hier staat o.a.de datum van het laatste bezoek..
Door hier een nieuwe datum in te vullen moet er een registratie plaatsvinden van het nieuwe bezoek en de desbetreffende behandeling..

Als ik nu het record wijzig is er niets vastgelegd uit de vorige bezoeken.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Code:
het nieuwe bezoek en de desbetreffende behandeling

dat zijn dan hopelijk toch een factuur klant-id
anders komt ie alleen binnenstappen en gaat zonder behandeling weg.

denk dat er vooraf bij het aanmaken van de templates voor het klantenbestand een extra fieldrecord bijhoord om zoiets te kunnen laten zien en dus gebruiken.

maar dat is retrospectief erg moeilijk in te bouwen...
ook al omdat juist dan oude records geen print geven op dat nieuwe veld.

ik ben geen kei in access en (deze aanverwante) databases
maar dat lijkt extreem veel op een TIP en/of HINT krijgen van iemand > die exact datzelfde applicatie probleem met die software heeft gehad.

chiao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
eigenlijk is het maken van een afspraak dus een onderdeel van je klantenbestand en relatie klant-id en factuur-klant-id

toch?
chiao

neem aan dat je ook de urenboeking van medewerkers op die manier koppelt aan afspraken en tarief


Zo ingewikkelde database is het niet, slechts 1 medewerker..geen facturen die worden in een ander pakket bijgehouden.

het gaat om:

record met klantgegevens...NAW..
klant ID, bezoekdatum, behandeling, eventuele verkoop producten..

Bij het invoeren van een nieuwe klant en bij wijzigen van deze klant wordt de bezoekdatum en behandeling ingevoer.

Deze moeten automatisch worden vastgelegd in een e.o.a. tabel..

Indien de klant al eerder is geweest moet deze via een formulier zichtbaar worden gemaakt en de datum en behandeling worden gewijzig en weer toegevoegd worden aan de andere tabel.

Pfff..is wel een beetje moeilijk uitleggen, maar zoiets moet het worden.
Als ik nu een wijziging aanbreng in het formulier zijn de voorgaande gegevens verloren.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik persoonlijk zou doen is hetvolgende;

 

Tabel met NAW

Tabel met bezoek details

 

In de NAW tabel houd je alleen de NAW gegevens bij met een klantid.

In de bezoek details houd je alleen de bezoek details bij met een referentie (klantid).

Als je nu de klant gegevens opvraagt dan doe je een query voor de klant gegevens, en een query in de bezoek tabel met de klantid. Als je die dan in aflopende volgorde (descending) laat zoeken met een limit van 1, dan krijg je automatisch het laatste bezoek te zien.

Ik heb alleen ervaring met de combinatie PHP/MySQL, niet met Access of andere database pakketten... Maar het zou ongeveer hetzelfde moeten werken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat snap ik...maar ik wil die query's doen vanuit het hoofdinvoerscherm..met een knop..

Ook weet ik niet hoe ik in een tabel de gegevens automatisch TOEVOEG in plaats van overschrijven.

 

Overigens heb ik net mijn zoon gesproken....(woont in Nederland voor de duidelijkheid) en die wil de applicatie wel bouwen in "asp.net website" ??? geen idee wat dat is maar goed.

 

Toch wil ik graag zelf ook de oplossing vinden voor het genoemde probleem.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je een query aan een knop hangen?

Zo ja; toevoegen is een "INSERT" query, veranderen is een "UPDATE" query en zoeken is een "SELECT" query...

Ik neem aan dat er een stukje code moet worden geschreven wat ervoor zorgt dat de data die je terugkrijgt uit de database in de juiste velden op je scherm verschijnen...

 

asp.net is net als PHP/MySQL een omgeving die gebruikt wordt voor web applicaties. Met andere woorden je dient een webserver te draaien met een database server. Dat kan allemaal op dezelfde machine, maar ik zou dat zelf overkill vinden voor jouw doel.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...