Ga naar inhoud


Hoe een tegelvloer slopen en lijmresten verwijderen?


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb net een eigen huis gekocht en ik wil de hele onderverdieping (45 m2) voorzien van een nieuwe tegelvloer. Op dit moment ligt er een oude tegelvloer in, die ik er eerst uit moet halen voordat de nieuwe gelegd kan worden.

Nu heb ik twee vragen:

- Wat is de beste methode om een tegelvloer te slopen. De tegels hoeven niet hergebruikt te worden. Is het verstandig om bijvoorbeeld een hilti met beiten te gebruiken, of kan dit scheuren veroorzaken in het stucwerk??

- Als de vloer er eenmaal uit is, hoe verwijder ik dan de resterende lijmresten van de betonnen ondervloer?

 

Alle tips zijn welkom!

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Belangrijk is dat je niet een te zware hilti neemt anders gaat het stucwerk er wel aan.

Met een te lichte heb je er onnodig zwaar werk aan.

Dus goed laten voorlichten over het gewicht van de hilti is heel belangrijk.

Ik zou niet alleen de tegels weghalen maar ook de zandcement dekvloer tot de kale betonvloer.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In iedergeval zorgen dat je het werk staande kan doen dan werkt het gewicht van de sloophamer mee en ben je zelf niet gesloopt als het klaar is.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voordat je gaat beuken... heb je al gekeken of je ze niet makkelijk los krijgt met gewoon een hamer en beitel?

 

Met zware machines heb je altijd grote kans om ook andere zaken te vernagellen... is er geen andere mogelijkheid ok - maar ik zou eerst met een hamertje tik proberen smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen leidingen in de cementdekvloer liggen zou ik deze er helemaal uit slopen met zo een Hilti met geschikte beitel en als er dan toch weer een nieuwe cementdekvloer in komt zou ik er gelijk vloerverwarming in laten leggen.Een tegelvloer zonder vloerverwarming vind ik maar niets. Liggen er echter wel leidingen in de vloer en evt. al een vloerverwarming dan alleen de tegels er uit of er gewoon overheen tegelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als de tegels nog goed vast zitten zou ik er ook overheen tegelen,dat is het makkelijkste en schoonste oplossing.

Maar dan moet je wel hoogte genoeg hebben bij de deuren.

 

2e mogelijkheid: alle tegels eruit rammen en zoveel mogelijk lijm wegbeitelen wat los zit. Je hoeft de vloer toch niet mooi te maken (gebruik je gewoon wat meer nieuwe lijm :P ).

 

3e mogelijkheid is om een betonfrees te huren om de lijmresten weg te halen. Dan heb je weer een "vlakke vloer".Is het te grof dan egaliseren.

 

4e mogelijkheid: alles wegkappen tot aan de ondervloer (dus ook de egalisatie) en dan opnieuw egaliseren. Geeft veel rommel maar dit lijkt me wel de strakste oplossing. Je hebt dan immers een nieuwe vloer. Egalisatie mortel is wel erg duur.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Op dit moment ligt er een oude tegelvloer in, die ik er eerst uit moet halen voordat de nieuwe gelegd kan worden.

 

welnu dat is toch eigenlijk de vraag!

moet die eruit om nieuwe te kunnen leggen?

 

een hoop heisa en extreem veel stof en vuil (afval-recycleren) om 1 centimeter

 

ik heb na weloverwogen een foutief aangebrachte tegelkleur gezegd, plak 'm der maar netjes en vlak overheen.

 

tjeemig wat was ik en die aannemer blij hoe snel en mooi dat gelukt is.

 

in een enkel geval kan een stofdorpel en deur aangepast worden...

maar die centimeter zaag in je deur is extreem veel minder gedoe dan die hele vloer eruit bikken.

 

je weet niet elke situatie is gelijk maar je weet ook dat het mijn vak is daarover na te denken, dus m'n advies is welgemeend.

chiao

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

ik heb altijd gedacht dat het niet verstandig is om een nieuwe tegelvloer over een bestaande tegelvloer te leggen.

Momenteel ligt er over de oorspronkelijke tegelvloer (plavuizen) een laminaatvloer, maar die wil ik eruit hebben.

 

Onder het keukenblok ligt geen laminaat, dus daar kan ik meteen bij de oude tegelvloer. Ik zou kunnen kijken of de vloer er makkelijk uit te halen is

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je altijd gedacht hebt, is principieel fout indien er een goede tegelzetter aan de slag gaat met deugdelijke materialen.

 

als er sowieso nu al een andere laag overheen ligt (dat laminaat, gatver) dan is die extra centimeter ook geen issue

 

vloertegels van ons bekende makelij zijn 6 a 8 mm

met lijm en netjes uitgestreken door de vakman 2mm

dus niveleert de tegelzetter dat mogelijk hardstikke perfekt.

 

chiao

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf pluizen op een bestaande tegelvloer. Wel heb ik met kloppen op de bestaande tegelvloer gecontroleerd of er tegels los zaten. Die moet je dan uitbikken. Daarna de bestaande tegelvloer met tinner vetvrij gemaakt en daarna behandelt met een primer voor niet zuigende ondergrond. Daarna de nieuwe plavuizen met een elastische tegellijm op de bestaande tegels gelijmd. De vloer komt dan wel 1,5 tot 2 cm hoger, maar als er dorpels zijn dan kan dat prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...