Ga naar inhoud


Rookverbod ongeldig voor klein café


Noordhorn

Aanbevolen berichten

Weet je wat ongezond is? Je druk maken om mensen die roken.

 

Tot verleden jaar is er altijd gerookt in kroegen, geen hond die het interesseerde. Nu is er een belachelijke wet gemaakt en alle fanatieke niet-rokers voelen zich gesterkt. Blaffen dat het nu onzin is dat er weer gerookt mag worden in bepaalde kroegen terwijl sommigen er nooit komen.

 

Misschien zou het schelen als alle fanatieke rokers eens ophouden met de roker te veroordelen. Ik kom ook niet naast jullie staan in de McDonalds om te preken dat die hamburger erg vet is en dat je daardoor dik wordt en dat daardoor de ziektekosten de pan uitrijzen. Ook voor mensen die niet te dik zijn.

 

Leven en laten leven en stoppen met dat gezeik over mensen die roken. Voordat deze wet door onze strot werd geduwd door die achterlijke Klink werden er volgens mij hier ook geen onderwerpen geopend als "mijn kleren stinken naar rook als ik in de kroeg ben geweest" of "heb je ook zo'n last van rokers?". Waarom nu dan wel?

 

Wie zijn jullie in hemelsnaam om de roker te veroordelen nu er een wet is? Iedereen ging braaf buiten zijn sigaret roken en bijna niemand klaagde onder de rokers. Nu mag je misschien hier en daar weer binnen roken, nou en! Dan ga je maar naar een kroeg waar niet gerookt wordt als je er last van hebt. Als ik geen zoenende mannen wil zien ga ik ook niet naar een gaybar.

 

Het is over het algemeen asociaal om je met mijn levenswijze te bemoeien.

...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 151
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: EmQu
Tot verleden jaar is er altijd gerookt in kroegen, geen hond die het interesseerde. Nu is er een belachelijke wet gemaakt en alle fanatieke niet-rokers voelen zich gesterkt. Blaffen dat het nu onzin is dat er weer gerookt mag worden in bepaalde kroegen terwijl sommigen er nooit komen.


Onzin. Juist vanwege alle protesten is er een rookverbod gekomen. Er hadden veel meer mensen last van jullie rook en er waren zich ook een hele hoop mensen niet bewust van de schade die een roker bij een niet roker aanricht.

Citaat:
Misschien zou het schelen als alle fanatieke rokers eens ophouden met de roker te veroordelen. Ik kom ook niet naast jullie staan in de McDonalds om te preken dat die hamburger erg vet is en dat je daardoor dik wordt en dat daardoor de ziektekosten de pan uitrijzen. Ook voor mensen die niet te dik zijn.


Dat is geen vergelijking. Met het eten van een hamburger richt ik jou geen schade aan je gezondheid aan. Met jouw roken in mijn directe omgeving richt jij wel schade aan mijn gezondheid aan.

Citaat:
Leven en laten leven en stoppen met dat gezeik over mensen die roken. Voordat deze wet door onze strot werd geduwd door die achterlijke Klink werden er volgens mij hier ook geen onderwerpen geopend als "mijn kleren stinken naar rook als ik in de kroeg ben geweest" of "heb je ook zo'n last van rokers?". Waarom nu dan wel?


Inderdaad leven en laten leven. Wil iemand roken, moet hij dat mogen. Maar dan wel zonder schade aan zijn omgeving!!!

Citaat:
Wie zijn jullie in hemelsnaam om de roker te veroordelen nu er een wet is? Iedereen ging braaf buiten zijn sigaret roken en bijna niemand klaagde onder de rokers. Nu mag je misschien hier en daar weer binnen roken, nou en! Dan ga je maar naar een kroeg waar niet gerookt wordt als je er last van hebt. Als ik geen zoenende mannen wil zien ga ik ook niet naar een gaybar.


Daar heb je helemaal gelijk in. Daar waar iedereen die keuze zelf kan maken (in een kroeg zonder personeel dus) mag nu dan ook gerookt worden. Prima! Daar kan iedereen zelf bepalen of hij zijn gezondheid aan wil tasten. Verder moeten rokers maar fijn daar roken waar dat dus wettelijk is toegestaan en op andere plaatsen zonder niet rokers lastig te vallen.

Citaat:
Het is over het algemeen asociaal om je met mijn levenswijze te bemoeien.


Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn levenswijze is om niet te roken. Dan wil ik geen last of gezondheidsschade ondervinden door rokers die het niet nodig vinden om rekening te houden met niet rokers.

Hiermee wordt maar weer eens bewezen dat een roker over het algemeen alles doet om zijn vieze schadelijke verslaving goed te praten.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Luister het is heel simpel.

Europese wetgeving ontstaat door landelijke wetgeving. Ik denk dat landen als Duitsland, Belgie en Nederland voorop hebben gelopen met het realiseren van deze Europese wetgeving.

Die wetgeving ontstaat overigens uit stemmen. Stemmen die wij zelf hebben gegeven door onze regering te kiezen die vervolgens weer de europarlementariers kiezen.

Het is dus democratisch besloten. Dat wil zeggen dat "wij" dus zelf hebben besloten.

Wat jullie rokers uit het oog verliezen is dat het schadelijk is voor je omgeving. Al is er maar één persoon die er last van heeft, zul je moeten stoppen. Het moet niet zo zijn dat een niet roker gedwongen wordt op zoek te gaan naar een gelegenheid waar niet gerookt wordt omdat andere mensen (die ook nog eens een hele dikke minderheid vertegenwoordigen) er voor kiezen hun eigen en de gezondheid van anderen aan te tasten.

De roker zal op zoek moeten naar plekken waar hij wel zijn ongezonde, voor anderen schadelijke en vieze verslaving kan bezigen en dat samen kan doen met mensen die daar geen problemen mee hebben en niet andersom!

Nogmaals: Ik vind het prima dat er gelegenheden zijn voor rokers waar wel gerookt mag worden. Een goede rokersruimte binnen een bedrijf mag (maar moet niet) van mij. De tijd die ze buiten pauzes om in die ruimte verblijven moet dan natuurlijk wel gecompenseerd worden met langer doorwerken. Een cafe eigenaar zonder personeel moet ook mogen roken, mits hij zijn gasten daar duidelijk voor waarschuwd op gelijke wijze als dat op een pakje sigaretten staat.

Thuis mag een roker roken, op straat mag het nog (maar mogen ze dat van mij ook verbieden aangezien straatrokers ook hun zooi op straat gooien), maar waar ik absoluut op tegen ben is:

1. Rokers die roken in de omgeving van mensen die er niet bewust voor kiezen. Op een feestje BINNEN gaan staan paffen naast niet rokers, behalve als die er ALLEMAAL expliciet toestemming voor geven kan dus niet!!!

2. Roken als je zwanger bent.

3. Binnen roken als je nog thuis wonende kinderen hebt. Die kunen namelijk niet kiezen!

Voor de rest moet een roker lekker mogen paffen daar waar hij of zij anderen geen schade berokkend. Al die praatjes over dat ze een belasting zijn voor ons medisch apparaat zijn onzin. Daar betalen ze ook dik accijns voor. Dat vergoed die schade ruimschoots.

Ik heb niets tegen roken. Ik heb iets tegen rokers die geen (of onvoldoende) rekening houden met anderen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een aantal keer bij mensen over de vloer geweest die beide rookten 2 stellen).

Toen ik vroeg of ze gestopt waren, vertelden ze mij dat ze in huis niet roken, omdat dan de gordijnen e.d. gaan stinken.

Ze konden het in de tijd dat we daar op visite waren (2 uur) volhouden om niet te roken, terwijl ik ze nadrukkelijk heb gezegd, dat ze gerust in mijn aanwezigheid konden roken.

Als ik ze tegenkom in de kroeg, steken ze de ene peuk na de andere op (in Bergen op Zoom kennen ze geen rookverbod).

Ik weet zelf wat het is om tijdelijk niet te roken als (ooit) verslaafde roker, dus daar hoor je mij niet over.

Het is m.i. ook een kwestie van discipline en idd, vroegah hoorde je nooit iets van klachten over rook, maar toen werd er ook volop asbest gebruikt en we wisten niet beter.

Je moet eigenlijk niet in kleine slecht geventileerde ruimten willen roken, daar ligt volgens mij de kneep. Als er betere afzuiging was, dan was er niets aan de hand.

Je hoort ook niemand klagen over frietlucht in een cafetaria.

Nogmaals, ik ben niet voor of tegen een rookverbod, maar we kunnen de luchtkwaliteit wel verbeteren. Een catalysator op een benzine- een roetfilter op een dieselauto, dat kon toch ook?

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens.

ik persoonlijk rook alleen op plaatsen waar het mag of wordt toegestaan. thuis rook ik niet, alleen buiten i.v.m mijn kinderen en niet-rokende vrouw en omdat ik niet wil dat het huis er naar gaat meuren (ook zonde voor de verf).

 

Een cafe eigenaar zonder personeel moet ook mogen roken, mits hij zijn gasten daar duidelijk voor waarschuwd op gelijke wijze als dat op een pakje sigaretten staat

 

mhoa, een bord, net zoals in Spanje, met "hier wordt gerookt" is afdoende lijkt me. dat ie het aan moet geven lijkt me logisch. zo is dit hele rookprobleem zoals je schetst (net als Appie) toch opgelost ?

we moeten de politiek in Ron, dan komt het goed smile

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: JosFop4Sat
Het is m.i. ook een kwestie van discipline en idd, vroegah hoorde je nooit iets van klachten over rook, maar toen werd er ook volop asbest gebruikt en we wisten niet beter.
Je moet eigenlijk niet in kleine slecht geventileerde ruimten willen roken, daar ligt volgens mij de kneep. Als er betere afzuiging was, dan was er niets aan de hand.
Je hoort ook niemand klagen over frietlucht in een cafetaria.

Ten eerste tast frietlucht je gezondheid niet aan. Rooklucht zeker en aantoonbaar wel!
Ventilatie in een drukke kroeg of discotheek gaat niet werken.
Om 90% van de schadelijke stoffen weg te krijgen zou je zo hard moeten afzuigen dat de haren van de gasten recht omhoog gaan staan:-)
Verder heb je het over discipline. De "discipline" die jouw kennisen ten toon spreiden is een uitzondering. De meeste rokers beginnen na 30 minuten al "afkikverschijnselen" te krijgen. Heel merkwaardig is vooral dat hoe gezelliger het is, des te sneller die "afkikverschijnselen" kennelijk al optreden.
De meeste rokers roken gewoon thuis, in bijzijn van hun kinderen of zelfs in bijzijn van een in het lichaam bevinden feutus. De meeste rokers vragen op een druk feestje ook niet of je er last van hebt, maar roken gewoon. Rucksichtlos en zonder enig begrip voor mensen die wel gezond willen blijven. Ik snap best wel dat er rokers zijn die wel rekening houden met anderen. Maar die zijn in een ruimte met 100 rokers helaas op 1 hand te tellen.
Dat is ook de reden dat er wetgeving is gekomen. De rokers hebben dit zonder wetgeving namelijk niet weten te voorkomen. M.a.w. er was wetgeving nodig om niet rokers te beschermen.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met (aan het gebrek aan de frietlucht) bedoelde ik ook dat dan de afzuiging goed werkt.

wink

Ik weet zeker dat het niet gaat werken in een grote discotheek, maar daar kunnen wel rokersruimten zijn.

Het gaat even over de kleine zzp cafés, daar zou afzuiging goed kunnen werken, ik ken cafés waar dat al voor het rookverbod prima werkte.

 

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat trouwens nog leuk is om te vermelden is dat er een onderzoek onder de horeca ondernemers is geweest en uit dat onderzoek is gebleken dat een ruime meerderheid van de horeca ondernemers blij is met het rookverbod.

Frappant hè?

Rokers mogen nog blij zijn, want als het Nederlandse volk nu zou mogen stemmen over een algeheel rookverbod in de horeca, zou er nu nergens in de horeca meer gerookt mogen worden.

Uit een ander onderzoek gepleegd door TNS/nipo (mag dus als representatief en correct worden beschouwd) blijkt namelijk dat:

Citaat:
Twee derde van de horecabezoekers is voorstander van een rookverbod in de horeca

Bijna alle Nederlanders (96%) bezoeken wel eens een horecagelegenheid. Bijna twee derde van hen (65%) is voorstander van een rookverbod in de Nederlandse horeca. Opvallend is dat in tegenstelling tot de gangbare idee dat ex-rokers grotere tegenstanders van roken zijn dan mensen die nooit gerookt hebben, de ex-rokers in hun beantwoording van de meeste vragen minder anti-roken zijn dan degenen die nooit gerookt hebben.

 

Ouderen (55-plussers) zijn vaker sterk voorstander van een rookverbod in de horeca (46%) dan jongeren tot 35 jaar (35%). Dit kan niet geheel verklaard worden door het verschil in rookgedrag (van de ouderen rookt slechts 17%, van de jongeren 24%).

 

Citaat:
Ruim de helft van de horecabezoekers ziet verbetering

Eén op de tien horecabezoekers (9%) vindt dat de situatie met betrekking tot roken in de horeca ten opzichte van twee à drie jaar geleden sterk verbeterd is, 44% vindt de situatie enigszins verbeterd en 36% vindt dat de gelijk is gebleven. In totaal vindt dus 53% van de bezoekers de situatie verbeterd. Slechts 7% vindt dat de situatie (enigszins) is verslechterd, onder rokers is dit percentage beduidend hoger (20%).

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha. Dit blijft de gemoederen nog wel even bezig houden.

 

Eerder topic

 

Dit zijn slechts de laatste stuiptrekkingen van rokers. Waar het om gaat is dat roken steeds minder geaccepteerd wordt. Die trend zet gewoon door. Als je rookt ben je een sukkel.

 

Kijk naar de foto vanmorgen in de krant van die vent met brandende sigaretten in z'n neus en oren. Het tast blijkbaar niet alleen de longen aan maar ook de verstandelijke vermogens.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ha ha. Dit blijft de gemoederen nog wel even bezig houden.

Eerder topic

Dit zijn slechts de laatste stuiptrekkingen van rokers. Waar het om gaat is dat roken steeds minder geaccepteerd wordt. Die trend zet gewoon door. Als je rookt ben je een sukkel.

Kijk naar de foto vanmorgen in de krant van die vent met brandende sigaretten in z'n neus en oren. Het tast blijkbaar niet alleen de longen aan maar ook de verstandelijke vermogens.




Waarschijnlijk bedoel je dat:

"...Dit zijn slechts de laatste stuiptrekkingen van rokers. Waar het om gaat is dat roken steeds minder geaccepteerd wordt. Die trend zet gewoon door. Als je rookt vind ik dat je een sukkel bent...."

Maar er is inderdaad geen enkele reden te bedenken om door te roken.
1. het is vreselijk ongezond.
2. Je moet constant rekening houden met anderen zodat die niet "meegenieten" van jouw ongezonde "hobby".
3. Al je kleren, meubels, gordijnen etc. gaan stinken en je moet veel vaker texen/schilderen.
4. Het kost vreselijk veel geld, geld dat je ook aan andere (zinvollere en minder zinvolle) dingen zou kunnen besteden.
5. het tast je conditie aan. Je gaat je na stoppen uiteindelijk beter en gezonder voelen.
6. Het is vies. Je bent er alleen zo aan gewend, dat je denkt dat het lekker is. Dat is niet zo, alleen de nicotine werkt meteen na het inhaleren waardoor je denkt dat het lekker is.
7. Iedereen kan stoppen, dus gezien het bovenstaande is er geen reden meer om te roken.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel de mening van Ron.

 

Mensen die willen roken, geen probleem ze kennen de gevolgen en de risico's.

 

Maar ze moeten dan wel rekening houden met niet-rokers en niet omgekeerd.

 

Sinds er in België een verbod is te roken in restaurants, kun je je niet voorstellen hoe aangenaam het is geworden om op restaurant te gaan zonder met die geur en ongezonde lucht geconfronteerd te worden en idem voor het reizen met de trein.

 

Ik sta dus volledig achter de campagnes om roken te verbieden op openbare plaatsen.

 

Misschien zou het nuttig zijn dat de overheid niet alleen verbiedt, maar ook actief campagne voert om roken af te raden (vooral aan jongeren) en rokers te helpen stoppen. Enige controle op het verbod tot verkoop aan minderjarigen met sancties zou kunnen helpen.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel frapant dat de grootste voorstanders van het rookverbod in de cafees, zelf nooit in het café te vinden zijn.

Dus waar bemoeien die zich eigenlijk mee?

 

Ik zelf (ex-roker) ben als frequent cafébezoeker er nog nooit een tegen gekomen.

Ik heb zelfs sinds het begin van het rookverbod niet één nieuw gezicht gezien in de cafees die ik bezoek.

Wel zijn er mensen weggebleven en is de sfeer compleet weg doordat mensen de hele tijd naar buiten blijven lopen.

Ook niet-rokers lopen mee naar buiten om in het gesprek te blijven.

 

Sinds er niet gerookt mag worden ruik je elke scheet en zweetdamp die mensen bij zich dragen.

Ik haat het als mensen redbull drinken, dat stinkt pas echt.

Ik kan me dan voorstellen dat mensen dáár voor wegblijven.

 

In de cafees waar al weer stiekem de asbakken op tafel stonden was het alweer druk als vanouds.

Ook met niet-rokers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...