Ga naar inhoud


welke keuze voor nieuwe schotel? WaveFrontier of VisioSat Bigsat


Gast SatMann

Aanbevolen berichten

Hoi Satman, ik heb gisteren mijn BigBisat binnen gekregen en alvast alles gemonteerd, morgen gaat ie, als het weer meezit op het dak. Ik kan bijna niet wachten.

 

1 fout heb ik al wel gemaakt, heb ik al gezien, ik heb wel de verkeerde lnb's erbij, ook lullig van die satboer trouwens, dat ie dat niet even meldt, hij wist welke ik wilde gaan ontvangen.

 

Ik heb er 4xSMART TITANIUM Quattro LNB 0,1 dB TQ HDTV bij gekocht, maar die krijg ik zo nooit naast elkaar gemonteerd op het goede aantal graden. Nu weet ik niet hoeveel ik mag afwijken, dat zie ik pas als ik de schotel ga opstellen, misschien gaat het, maar ik heb verrekte weinig ruimte (eigenlijk helemaal geen).

 

Het goede van deze LNB's vond ik weer wel, dat ze een kapje hebben die je over de F-Stekkers kunt schuiven en ik dus die gummidichtingen helemaal niet nodig had (ook weer geen info van de satboer).

 

Ik wil dus Astra 1,2,3 en Hotbird ontvangen.

 

Ik vond de afwerking van de wok erg goed en bij het opbouwen maakte het geheel op mij een zeer goede indruk.

 

De wok zelf heeft een plastic afwerking, wat ik ook weer een pluspunt vindt.

 

Wat ik minder vind, is dat er in de arm een soort van kabelgoot zit, waar ik meteen al mijn vraagtekens bij geplaatst heb, als je een multifeed antenne op de markt brengt dan mag je er toch van uitgaan dat er meer dan 4 coaxkabels aan die wok komen toch? De extra bevestigingsarmen zijn daarvan al een bewijs.

 

Nou in die kabelgoot kun je er (denk ik) maximaal 4 kwijt, daarom zijn er hier opstellingen te zien waar de leden een pvc pijp nemen om de kabels onder de arm door te laten lopen.

 

Ikzelf denk dat ik eerst alles opzet en er dan een aluminium pijp (half open) met tywraps aan vastmaak.

 

Al met al ziet het er a) super goed uit B) maakt het een stabiele indruk c) heb ik veel positieve berichter erover gelezen en d) zijn er hier ook veel leden die een BigBisat hebben hangen.

 

Dat was mijn reden om er een te kopen (buiten het verhaal om, dat ik ze gewoon echt heel mooi vindt).

 

Ik wens je veel succes met je beslissing.

 

 

Fantasie is belangrijker als kennis, want kennis is begrensd.

::1x DM 7025,1x DM7000,5xDM500S,C+ abbo, Premiere abbo, Visiosat BigBisat, Astra 1,2,3 en Hotbird, Chess 17/8 multi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: SatMann
nou,

nu ik dit allemaal hoor maakt het dus naar signaalsterkte niet veel uit tussen een T90 en visioSat.

Is er met die VisioSat wat ruimte voorzien voor de lnb's?
want nu zitten bij mij de 19 en 23 heeeeeel dicht bij elkaar gezien de koppen nogal dik zijn.
Heb je meer speling met die visioSat tussen die lnb's?
ook bij triax is da vervelend dat je die 4-lnb houder moet kantelen....en met dat gewicht, vergeet het maar, je moet dat al met extra versterkingen gaan doen.
is dat bij de visiosat ook zo dat je een kantel stuk hebt?

alle, weer wat vragen ...
maar we komen bij de eindmeet. :-)



SatMann



Normaal gezien mag een verschil van 4° tussen verschillende sats geen probleem zijn wanneer je gebruikt maakt van de smalle Alp's LNB.(bij mij zitten de 23 en 19 juist tegen elkaar) kleiner dan 4° wordt al moeilijker tenzij je gebruikt maakt van de nieuwe inverto multiconnect LNB maar die zijn niet aan te raden.
de schotel wordt op zijn geheel gekanteld en op de LNB rail staat netjes aangeduid waar je de houder moet plaatsen voor de verschillende sats ( volgens de software)
Hier ook ben ik onder de indruk van de kwaliteit van deze schotel. Voelt echt robust en duurzaam uit.
Ik heb die kunnen kopen voor 160€ maar die was dan ook in promotie. volgens verschillende sites kost hij nu nog gemiddeld 180 a 190€.
Greetz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann

nu ik dit allemaal hoor maakt het dus naar signaalsterkte niet veel uit tussen een T90 en visioSat.

Dat maakt wel degelijk uit! Wat je hoort is dat mensen met een BigBisat voldoende ontvangst hebben en weinig storingen. Dat klopt. Is mijn ervaring ook.
Maar de T90 geeft duidelijk een beter signal. Ik heb zowel een T90 als een BigBisat naast elkaar staan, dus ik kan ze vergelijken. Ik heb het gemeten met een goede satellietmeter, en met dezelfde LNB. De T90 heeft een beter signaal.

Dat is echter niet vreselijk belangrijk. De vraag is of het signaal met een BigBisat voldoende is. Het antwoord is: meestal wel.

Het maakt pas wat uit als je aan de grenzen komt. Met mijn BigBisat waarop 28.5E tot aan 5W zijn ingesteld, bijvoorbeeld, merk ik dat ik met 5W echt aan de grens zit. Die zit ook wel erg uit het centrum van de schotel. Maar het gaat.

Origineel bericht van: SatMann

Is er met die VisioSat wat ruimte voorzien voor de lnb's?
want nu zitten bij mij de 19 en 23 heeeeeel dicht bij elkaar gezien de koppen nogal dik zijn.

Nee. Bijna geen ruimte. De T90 is op dit punt de duidelijke winnaar. Op de BigBisat kan je alleen aan de slag met smalle LNB's. En daarme zitten de 19E, 23E, 28E vrijwel tegen elkaar aan.

Origineel bericht van: SatMann

Heb je meer speling met die visioSat tussen die lnb's?
ook bij triax is da vervelend dat je die 4-lnb houder moet kantelen....en met dat gewicht, vergeet het maar, je moet dat al met extra versterkingen gaan doen.
is dat bij de visiosat ook zo dat je een kantel stuk hebt?

De BigBisat heeft geen kantelstuk, maar is in zijn geheel gekanteld. De LNB rail zit dus recht voor de schotel.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tuneboy

Hier ook ben ik onder de indruk van de kwaliteit van deze schotel. Voelt echt robust en duurzaam uit.
Ik heb die kunnen kopen voor 160€ maar die was dan ook in promotie. volgens verschillende sites kost hij nu nog gemiddeld 180 a 190€.
Greetz

Vind ik ook. Een robuuste schotel die jaaaren mee gaat. Jouw prijs is wat aan de hoge kant. Ik heb hem voor rond de 150 gekocht.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi
Origineel bericht van: Tuneboy

Hier ook ben ik onder de indruk van de kwaliteit van deze schotel. Voelt echt robust en duurzaam uit.
Ik heb die kunnen kopen voor 160€ maar die was dan ook in promotie. volgens verschillende sites kost hij nu nog gemiddeld 180 a 190€.
Greetz

Vind ik ook. Een robuuste schotel die jaaaren mee gaat. Jouw prijs is wat aan de hoge kant. Ik heb hem voor rond de 150 gekocht.

m


160€ te duur ?? dan mag je mij direct zeggen waar ik hier in Belgie een big bisat van 150€ kan krijgen. Ik koop er dan direct 5.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tuneboy

160€ te duur ?? dan mag je mij direct zeggen waar ik hier in Belgie een big bisat van 150€ kan krijgen. Ik koop er dan direct 5.

Kan het niet meer vinden. Kennelijk heb ik geluk gehad. Is al een hele tijd geleden. Misschien een introductieprijs? Geen idee.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast nachtbraker

Voor 169 euro's heb ik hier dicht in mijn buurt al een BigBisat, voor een schotel is dat wel veel maar je hebt dan ook 10 jaar garantie. Een pluspunt vindt ik zijn gewicht, altijd handig als je moet uitrichten tenzij hij op voethoogte staat dan maakt dit weinig uit. Met de smart Titanium lnb's krijg je problemen qua ruimte, zeker astra1 en 3 liggen zeer dicht bij elkaar voor jouw opstelling SatMann, ik heb de combinatie alps 19,2°, inverto multiconnect op 23.5°, een smart voor 28.2° en Hotbird, ga in de toekomst beiden ook veranderen naar inverto. Het probleem is niet alleen de kop maar ook de behuizing van de lnb een quattro kun je niet anders dan onderaan aankoppelen, inverto heeft een speciale beugel maar daar heb ik nog weinig of niets over gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ satmann,

 

Ik heb vorig weekend ook de Visiosat Big Bisat geïnstalleerd. (wilde eigenlijk eerst ook wel een T90 maar in onderling overleg toch voor de Big Bisat gekozen)

 

De T90 zal absoluut wat meer gain per lnb brengen, echter lees voor wat betreft mijn ervaring met de visiosat eventueel mijn posting met foto's op dit forum, link:

 

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...n_het_#comments

 

Gemeten met een Satlook NIT Color: aan 6 van de 7 lnb's een signaalsterkte ondergrens van 9 dBuV, alleen 7E blijft achter op 7,5 dBVuV.

 

Deze dish met 7 lnb's zal voor "algemeen gebruik" goed voldoen, en voor verdere hobby doeleinden ben ik nu een nieuw project gestart: fibo gregorian 90cm draaibaar.

 

Kan dus straks combineren wat ik wil (ook T90 werkt door dubbele spiegel volgens het principe zoals fibo gregorian doet)

 

Afsluitend even ter vergelijk: Visiosat claimt een gain van 36 dB voor haar Big Bisat, fibo gregorian 90cm staat te boek voor 40,9 dBi en daarmee dus ook beter geschikt om bijvoorbeeld te dx-en.

 

succes met je keuze!

 

 

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

@iedereen,

 

alvast bedankt voor jullie reacties.

 

het ziet er inderdaad naar uit dat ik in de problemen geraak met mijn LNB's. die kop is dik en ik had nu een klein voordeel met mijn triax 88 cm dat ik iets meer ruimte had.

 

Zoals ik lees moet ik met mijn LNB's wel perfect weg kunnen met de T90....dus zou het kunnen zijn dat dit mijn voorkeur gaat genieten, ook gezien mijn groothandelaar een rechtstreekse importeur is, dat scheelt gevoelig in prijs :-)

 

nu nog enkel kijken of ik die kan hangen aan de bestaande beugel.

Dus de diameter checken (moet blijkbaar 60 mm zijn).

 

 

Nu misschien een vervelende vraag.

is er iemand die eens een foto zou willen nemen en de maten erop duiden?

 

reden is dat ik nu mijn triax in de hoek net boven mijn keuken heb gehangen.

Deze staat eigenlijk zo opgesteld (X is muur en O is de schotel, dit is bovenaanzicht)

 

xxxxxxxxxxxxxxxxx

x O

x

x

 

dus zoals je ziet heb ik links aan de muur nu tussen mijn triax en de zijmuur een 40 cm nog over.

en de schotel hangt ook net boven mijn keuken plafond.

 

dus ik moet uiteraard zeker zijn dat ik weg kan hé...zodat ik de muur niet moet verzetten :-)

 

ik ga misschien ook eens een foto posten van de schotel en zijn positie.

 

greetz

SatMann

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann

reden is dat ik nu mijn triax in de hoek net boven mijn keuken heb gehangen.
Deze staat eigenlijk zo opgesteld (X is muur en O is de schotel, dit is bovenaanzicht)

xxxxxxxxxxxxxxxxx
x O
x
x

dus zoals je ziet heb ik links aan de muur nu tussen mijn triax en de zijmuur een 40 cm nog over.
en de schotel hangt ook net boven mijn keuken plafond.

dus ik moet uiteraard zeker zijn dat ik weg kan hé...zodat ik de muur niet moet verzetten :-)

Kan je de beugel niet verplaatsen dan, als blijkt dat het niet past?
Is je huidige beugel stevig genoeg om het gewicht van de T90 te dragen?

Vraagje: Waarom overweeg je de T55 niet?

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

omdat het prijsverschil tussen T90 en T55 voor mij 50 euro is,

en ik normaal gezien hoger zal eindigen met ontvangstsignaal....alle dat denk ik toch.

 

hoe groter de schotel, hoe beter de ontvangst en toch hoe minder hoog de uitval zal zijn bij onweer?

of ben ik hier weer mis :D

 

en ook omwille van de breede lnb's.

 

SatMann

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met het oog op de toekomst gericht, zou ik voor een T-90 kiezen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
omdat het prijsverschil tussen T90 en T55 voor mij 50 euro is,
en ik normaal gezien hoger zal eindigen met ontvangstsignaal....alle dat denk ik toch.

hoe groter de schotel, hoe beter de ontvangst en toch hoe minder hoog de uitval zal zijn bij onweer?
of ben ik hier weer mis :D

en ook omwille van de breede lnb's.

SatMann

Dat klopt, maar de T55 is kleiner en lichter. En gezien de plaatsing, spelen die argumenten ook een rol, is het niet?

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...