Ga naar inhoud


gevoeligste binnenantenne voor dvb-t ?


Gast Alerius

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Een paar weken geleden was ik met onze camper in Bergen op Zoom, maar met mijn eenvoudige dvb antennetje kon ik niets ontvangen. Ik had eigenlijk gehoopt op Ned 123, Omroep Brabant en Zeeland omdat ik bijna op de grens van beide provincies zat. Om over Belgie maar te zwijgen: ik ontving helemaal niets.

Nog speciaal naar roosendaal gereden om daar de ontvanger af te stellen, knalhard signaal voor Ned 1-3 & Brabant, maar zelfs met die keurige vooringestelde zenders kreeg ik in BoZ niets. Mij werd verteld dat anderen dat tijdens het kamperen wel was gelukt.

 

Mijn vraag: is er ooit onderzoek geweest naar de vraag welke binnen antennes en compacte antennes het beste resultaat leveren? Mijn handelaar begon meteen over versterkings dB's te praten, volgens hem bestonden er zulke antennes met 45 dBw versterkers maar uit de analoge tijd weet ik dat het om ruisgetallen gaat en niet om versterking alleen. Maar... ik moet de eerste advertentie nog tegenkomen waarin staat wat het ruisgetal van een versterker in een binnenhuisantenne is.

 

Weet iemand van een goede testr of heeft iemand buitengewoon goede resultaten? Mijn camper laat geen buiten constructies van enige omvang toe dus het zal iets compacts voor binnen moeten zijn!

 

bij vcorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
Origineel bericht van: Alerius
Mijn camper laat geen buiten constructies van enige omvang toe dus het zal iets compacts voor binnen moeten zijn!

bij vcorbaat dank!


Als het een "blikken" camper is, zal ontvangst binnen een probleem worden door de afschermende werking van de "kooi van Faraday".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Bergen op Zoom. Hier is de oplossing: zet je antenne op een hoge paal die overal boven uitsteekt. Hier is namelijk geen sterke ontvangst van welke zender dan ook, de VRT komt nog wel het hardste binnen.

 

Roosendaal is afgeschermd naar BoZ ivm. analoge kanalen op dezelfde frequentie in Londen dus je moet je antenne gewoon heel hoog neerzetten voor een beetje ontvangst. Een Yagi kopen helpt dan ook nog wat, maar die neem je minder makkelijk mee met de camper.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM
Uitgerekend in Bergen op Zoom! Het onderwerp staat weer op de kaart.

Ik blijf gewoon hopen, ooit komt hier goede ontvangst! grin.gif Tot die tijd heb ik met mijn Funke-op-een-paal-op-het-dak vrij fatsoenlijke ontvangst. smile

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Skysurfer
Ik moet ook in onze stacaravan op Ameland de antenne voor het raam zetten, anders geen ontvangst. Een metalen buitenkant schermt dus veel af. Houdt hem eens buiten het raam, gaat het dan wel?

Kun je niet een constructie maken waarbij de antenne op het dak van de caravan komt? (Zuignap, magneetvoet).
Dat moet echt verschil maken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vandaag wat testen aan het doen met dvbt antennes met mijn nieuwe meetapperatuur. en een hele goede is de ouderwetse camping antenne je weet wel zo,n ufo met 2 sprieten aan beide kanten en een versterker er los bij. Hij moet dan wel buiten gemonteerd worden maar de ontvangst was beter als met de standaard antennes.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gewoon er een ouderwetse hark op monteren , zonder versterker ( zo pak ik zelfs de duitsers op 60 km afstand , 3 m hoog , pal tussen de bomen ) heb je al genoeg gain om de voornaamste zenders te vangen .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: smoking

Gewoon er een ouderwetse hark op monteren , zonder versterker ( zo pak ik zelfs de duitsers op 60 km afstand , 3 m hoog , pal tussen de bomen ) heb je al genoeg gain om de voornaamste zenders te vangen .

Er zijn in Duitsland genoeg merken die DVB-T antennes hebben voor binnen- en/of buitengebruik. Er zitten een paar hele gevoelige bij. Als je die buiten installeert, heb je echt plezier van je ontvanger.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...