Ga naar inhoud


Ventilator in de DM8000 (drie draads)


Nowtv

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Nowtv
Maar meten is weten, en met een fan van 80 x 80 mm blijft de box echt veel koeler.
En dat is met de luchtverplaatsing van deze grotere fan natuurlijk normaal.
Bijkomend voordeel is dat hij langzamer draait, en het eventuele geluid wat in een kast alleen maar erger is minder is.
Ik ben weer wat aan het spelen gegaan met het script, en de fan loopt nu netjes zonder geluid, en de box komt nu nergens hoger op geen van de zeven meetpunten dan 39 graden.
En dat was mijn streven.
Met de kleine fan op de plaats van DMM ga je dat niet halen.
Heb het getest maar dan moet de fan veel harder draaien en dan ga je hem horen, vooral in een kast.


Ik heb ook een ventilator geplaatst. Net als jij (NOWTV) rechts van de harde schijf (waar hij het heetst is). Gisteren met 3 tuners aan het opnemen en met een 4e aan het kijken, maar bij mij was de maximale waarde 49 graden (uiteenlopend ven 39 tot 49 graden op de diverse meetpunten, meting met de plugin). Wel een stuk koeler, maar hoe krijg jij het op maximaal 39 graden? Heb je in de configuratie van de plugin iets aangepast oid zodat hij harder draait? En zo ja waar doe je dat met welke waarden? Overigens is maximaal 50 graden toch ook wel netjes en een goede bedrijfstemperatuur of is dit eigenlijk nog iets te heet?

Ik gebruik een Nexus Real Silent SP802512L-03 , 80mm. Volgens het doosje the worlds quietest fan, of dat zo is weet ik niet maar hij opereert zonder dat je iets hoort laugh (overigens draait hij ook in standby nog een beetje, is dat normaal want hij voelt totaal niet heet aan dan)
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 145
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben nu met een andere driver aan het testen.

En ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat.

 

Maar als jij tussen de waarden blijft zoals jij die opgeeft met vier tuners, is dat toch redelijk.

Dit omdat de voeding dan ook meer vermogen zal moeten leveren.

En dit geeft daardoor dan ook weer meer warmte.

 

Op dit moment draait mijn fan niet in stand-by, en als de box wordt aangezet gaat de fan naar 100%.

Dit duurt 5 seconden, en zal dan afbouwen naar de variabele aan de hand van de temperatuur zoals die in de box wordt gemeten.

Dit om de fan hiermee een langere levensduur te geven.

Ik heb het toerental nu op 2230 toeren in het script, met een temperatuur van 38 graden met twee tuners en een hdd die op dat moment aan het opnemen is.

Gemeten na 45 minuten arbeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Nowtv
Op dit moment draait mijn fan niet in stand-by, en als de box wordt aangezet gaat de fan naar 100%.
Dit duurt 5 seconden, en zal dan afbouwen naar de variabele aan de hand van de temperatuur zoals die in de box wordt gemeten.
Dit om de fan hiermee een langere levensduur te geven.


Hoezo verlengt dit de levensduur en waar en hoe kan je e.e.a. instellen (kun je een korte beschrijving geven)?

Ps. Ik heb hem niet in deep standby maar lichte standby en dan blijft hij wel draaien ook al stond hij de hele dag in standby (je hoort hem niet, dus maakt niet uit maar vraag me af hoezeer de levensduur hierdoor wordt ingekort en of dit in te stellen is, aan de andere kant zo komt er geen stof in waardoor hij stroever gaat draaien volgens mij).

Hou ons op de hoogte met die andere driver en hoe dit werkt wink

Alvast bedankt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze week de kleine ventilator achter de harde schijf verwisseld voor een veel groter type, deze staat nu tussen voeding en harde schijf, met als resultaat een super koele box.

Zeer gemakkelijk zelf te doen, door een oude pc voeding te slopen en hergebruiken.

Klik voor foto's

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha geweldig!! Mijn complimenten, en duidelijk uitgelegd ook. Kheb nog wel een oude voeding liggen... smile

Luchtstroom van de fan gaat naar buiten of naar binnen? En de fanmonitor plugin werkt ook, ik bedoel met rpm-regeling (dus 3-draads)? En de temperaturen zijn dan?

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een goede en mooie oplossing.

 

Toch wel onbegrijpelijk en frustrerend dat Dream niet zelf een fan heeft in deze mooie box. En ook dat de plek waar Dream een fan voorzien heeft een volledig onjuiste plek is.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plek is natuurlijk het simpelste.

Maar niet de beste plek, dat hebben we wel bewezen.

Ik ben met een fan op alle mogelijke plaatsen geweest om de beste plaats te zoeken.

En naast de hdd en de voeding is gewoon de beste plek.

Box draait hier nu met temperaturen die ik wil, en toch geen geluid.

Jammer dat dream hier zelf niet in heeft voorzien, maar ja zo zijn er nog wel enige dingen die ik niet in deze topic verder zal noemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke oplossing.

Al heb ik de fan verder naar voren zitten omdat daar de beste werking is.

Al zou deze oplossing wel een beetje trilling kunnen geven.

Vraag me af wat ze voor zon plaatje aluminium rekenen.

En of ze hem dan leveren inclusief bevestiging materiaal voor op de bestaande fan sparing en voor de nieuwe fan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 euro voor zo'n plaatje frown dan zou ik toch eerder die fan aan m'n buitencase monteren/plakken, aan de binnenkant dan.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dagg
35 euro voor zo'n plaatje frown dan zou ik toch eerder die fan aan m'n buitencase monteren/plakken, aan de binnenkant dan.


Helemaal mee eens.
En je hebt met al dat materiaal tevens een andere doorstroming van de lucht.
En wie weet is deze stroming dan wel beter, of slechter smirk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen net op de verkeerde plek voor het beste resultaat.

Je ziet het ook aan de temperaturen in de grafiek.

Ik haal hier 4 graden minder als alles op maximaal aan het werk is.

Dus de fan meer naar voren naar de display, als je dan toch aan het werk gaar, heb je daar meer rendement.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...