Ga naar inhoud


Ventilator in de DM8000 (drie draads)


Nowtv

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: MR_B
Origineel bericht van: Neptunus
Origineel bericht van: robino
Even iets vragen de ventilator in welke richting moet die blazen.



Altijd vanuit de box naar buiten toe.


Kun je dit onderbouwen waarom?

ik heb hem nu toevallig andersom, hij duwt dan de warte via de zijkanten naar buiten.


Omdat ik geen enkel elektronisch apparaat ken waar de lucht voor koeling naar binnen wordt gezogen.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 145
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Neptunus


Omdat ik geen enkel elektronisch apparaat ken waar de lucht voor koeling naar binnen wordt gezogen.


Volgens mij is dat bij ieder apparaat zo, anders krijg je vacuüm.
Maar het gaat er om dat warmte altijd naar boven gaat en het dus handiger is het naar boven af te voeren.
Andersom kan ook, maar dan stuur je de warmte eerst weer door de kast en dan weer ergens naar buiten, terwijl je juist die kast wilde afkoelen.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft een theoretisch verhaal maar het zuigen van warme lucht uit de box naar buiten heeft voorkeur. In de praktijk blijkt dat beidde methoden een positieve werking hebben op de warmtehuishouding in het apparaat omdat het koelend vermogen van de geforceerde luchtstroom zeer groot tov een natuurlijke afvoer van warmte, echter wanneer je in de marge gaat zitten, dus een zo laag mogelijk toerental kiest dan telt het wel mee.

 

Door het aanzuigen van warme lucht creeer je een lichte onderdruk in de behuizing deze versterkt het schoorsteeneffect van de warmeluchtstroom rond de warmere componenten en de totale warmte inhoud van de kast wordt ververst met koelere lucht.

 

Door het inblazen van warme lucht wordt de luchtinhoud van de kast telkens ververst met koelere lucht waardoor de temperatuur van alle onderdelen verlaagt word.

 

Kortom het afzuigen van warmelucht uit de kast heeft voorkeur omdat deze effectiever is. De componenten met de meeste warmteafgifte worden het best gestimuleerd om deze warmte aftegeven.

 

Dat is dan ook de reden dat afzuigen van warmelucht het meest wordt toegepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten is weten.

En als de fan de lucht naar buiten drukt is de temperatuur over de punten op het board tussen de 0,8 en 1,2 graden lager.

Dus naar buiten blazen geeft het beste rendement.

Dus uit de box naar buiten blazen !!!.

En zelfs de fan draait net een tandje langzamer dus ook weer minder geluid en slijtage.

Meer kan ik er niet van maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af wat het effect zou zijn om een ventilator met een grote diameter bovenop de ventilatie sleuven van de afdekkap te leggen?

Zou dit effect hebben, zo ja, kan ik ook 2 ventilators aansluiten, bijvoorbeeld 1 binnenin en een op de buitenkant of 2 stuks aan de buitenkant?

 

In mijn geval is er niets van de ventilatoren te zien mocht ik ze bovenop de afdekplaat plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik hier heb vandaag een ventilator zoals in het bovenstaande filmpje geïnstalleerd, en daarna de plug-in FanMonitor erop gezet.

Nu staat bij Dutycycle 255, "en de groen rode balk is helemaal zichtbaar". Is die waarde wel goed? Of maakt het niet zo veel uit?

Op de 8000 staat OpenPLi van 31 december.

 

Dreambox One Ultra HD/Dreambox 8000 HD/Dreambox 500 HD/2x Xtrend ET400

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DeBeek
Nog simpeler,


IR verlenger,
langere kabels,

En zet hem in de koelkast... :D

Geef eens een fotootje .......... ;-)

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...