Ga naar inhoud


[DM800HD] koeler inbouwen in de DM800HD


YUGI

Aanbevolen berichten


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Neptunus
Kunnen jullie het probleem eens nader specificeren?

Over welke temperaturen hebben we het?


Denk niet dat iemand het gemeten heeft en halfgeleiders kunnen gemakkelijk 80 graden worden (niet dat dat gezond is voor de MTBF)
Ik kan me alleen zo moeilijk voorstellen, dat die temperatuur bij de verschillende boxen zo anders kan zijn. (tenzij het een andere serie/uitvoering is).

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rytec
Ik denk dat kortweg gezegd elk voor zich moet uitwijzen of de box al dan niet gekoeld moet worden.

Uit een serie van 12 boxen waren er twee die afweken en dus vaker vastliepen dan de rest.
Met een koelelement was dit probleem over en het betreft dus gewoon willekeurige boxen, al dan niet uit de zelfde serie.

Dus inderdaad, moet ieder voor zich uitwijzen of e box gekoeld moet worden of niet.

En nogmaals is het niet een probleem van de componenten op zich, maar waarschijnlijk een probleem tussen component en PCB, die door de warmte buiten de tolerantie valt.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drz
Origineel bericht van: Rytec
Ik denk dat kortweg gezegd elk voor zich moet uitwijzen of de box al dan niet gekoeld moet worden.

Uit een serie van 12 boxen waren er twee die afweken en dus vaker vastliepen dan de rest.
Met een koelelement was dit probleem over en het betreft dus gewoon willekeurige boxen, al dan niet uit de zelfde serie.

Dus inderdaad, moet ieder voor zich uitwijzen of e box gekoeld moet worden of niet.

En nogmaals is het niet een probleem van de componenten op zich, maar waarschijnlijk een probleem tussen component en PCB, die door de warmte buiten de tolerantie valt.


Dan blijft het dus een ontwerpfout en zou Dream er wat aan moeten doen. Iemand bekend met een duits forum, of dit daar ook wordt besproken?

Gelukkig heb ik de mazzel dat ik een "coole" box heb.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote

 

En nogmaals is het niet een probleem van de componenten op zich, maar waarschijnlijk een probleem tussen component en PCB, die door de warmte buiten de tolerantie valt.

 

Dan blijft het dus een ontwerpfout en zou Dream er wat aan moeten doen. Iemand bekend met een duits forum, of dit daar ook wordt besproken?

 

Gelukkig heb ik de mazzel dat ik een "coole" box heb.

 

Dream heeft ook een oplossing,de rubbervoetjes,zijn verhoogt! :D

groetjes boekkie

 

 

 

Dreambox (DM 8000S) (DM 7025S)met open PLi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis
Origineel bericht van: Neptunus
Kunnen jullie het probleem eens nader specificeren?

Over welke temperaturen hebben we het?


Denk niet dat iemand het gemeten heeft en halfgeleiders kunnen gemakkelijk 80 graden worden (niet dat dat gezond is voor de MTBF)
Ik kan me alleen zo moeilijk voorstellen, dat die temperatuur bij de verschillende boxen zo anders kan zijn. (tenzij het een andere serie/uitvoering is).


Excuses, je hebt gelijk! Ik was even in de war met de 8000 waarin een fanmonitor plugin zit. Mijn waardes lopen uiteen van 36 tot 45 graden, gemiddeld 40 graden en ik vroeg me af of dat goede waardes zijn. Als ik lees dat halfgeleiders 80 graden kunnen worden zal het wel goed zijn.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een box nu al of niet tegen hoge temperaturen kan.

Het is nooit goed als de temperatuur te hoog wordt.

Elke keer dat de box opwarmt en afkoelt vertaald dit zich naar de componenten die vast gesoldeerd zitten op de print.

warme box = uitzetten componenten

koele box = inkrimpen componenten

Op termijn krijg je daarmee soldeer punten die breken.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mebo870
Of een box nu al of niet tegen hoge temperaturen kan.
Het is nooit goed als de temperatuur te hoog wordt.
Elke keer dat de box opwarmt en afkoelt vertaald dit zich naar de componenten die vast gesoldeerd zitten op de print.
warme box = uitzetten componenten
koele box = inkrimpen componenten
Op termijn krijg je daarmee soldeer punten die breken.


Tsja, dat was dus ook mijn idee, ik heb dan ook coolers in de beide boxen 7025 en 8000, de temp wordt niet warmer dan max 40 graden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het apparaat ervoor gemaakt is om zo'n hoge temperatuur te hebben lijkt me niet waar.

 

Als je nou als voorbeeld de xbox360 pakt die na een tijd kapot gaat door de warmte dan denk ik dat we bij de 800 hetzelfde probleem kunnen krijgen, aangezien deze nog niet zo lang op de markt is weten op dit moment niet wat er over 2-3 jaar met het apparaat gebeurt.

 

Volgens mij is dit een van de kinderziektes van de 800. Op de lange duur zal het niet goed zijn voor het hele board.

 

Als Dream Multimedia nou eens met een adapter komt voor de koeling zodat je de garantie niet kwijt bent... maar goed keep on dreaming :-)

 

Maar een koeling op de cpu en een fan aan de bovenkant om de warmte naar buiten te krijgen lijkt mij al een goed oplossing om de levensduur van de 800 te vergroten.

CT ET9000 1000GB Openpli Oscam

DM800HD 320GB Openpli CCcam 2.3.0

Triax 88cm, 4 twin Lnb's,2x 4/1 diseqc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees deze topic nu al een tijdje mee, heb ook een DM800 met interne HD en ook ik heb me afgevraagd hoe het nu precies zit met de temperaturen.

 

Ik denk dat we óf moeten accepteren dat de box nu eenmaal warm wordt, óf we moeten de handen ineen slaan en een brief naar Dream Multimedia componeren.

Ik denk echter dat Dream nog niet veel zal doen omdat er (nog) niet aangetoont kan worden dat de huidige temperatuur een nadelig effect voor de box heeft.

Kunnen we dit wel, dan denk ik niet dat dit zo klakkeloos geaccepteerd dient te worden en zal Dream met een oplossing moeten komen.

 

Ik denk dat wij als gebruiker ons ook niet druk zouden moeten hoeven maken welke HD te monteren. Er staat tenslotte niets in de handleiding over de te kiezen HD wat betreft warmte ontwikkeling. Dus kies er een, wordt de box te warm en overlijdt, terug met die handel!

 

Nogmaals, ik denk dat we allemaal wel in staat zijn de box zo aan te passen zodat de temperatuur zakt. Maar de vraag is, willen we een box van rond de Euro 400,- wel zelf aanpassen?

Ik woon zelf in Duitsland en heb natuurlijk reeds met Dream hierover gesproken. Werd keurig te woord gestaan en zij verzekerde mij dat de temperatuur geen probleem is...

 

Tja...

 

Groetjes,

 

Arne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArneK

Ik woon zelf in Duitsland en heb natuurlijk reeds met Dream hierover gesproken. Werd keurig te woord gestaan en zij verzekerde mij dat de temperatuur geen probleem is...

Tja, dit kun je natuurlijk weer dubbel opvatten.
Voor hun is de temperatuur geen probleem, zij verdienen er alleen maar aan.
Voor ons is de temperatuur wel een probleem, wij zitten met vastlopers en andere ongemakken.

De componenten kunnen de temperatuur makkelijk aan, maar kunnen de verbindingen tussen de hete componenten het wel aan?

Erg vaag dat antwoord....

Misschien zou Dream eens coolingkitjes kunnen uitsturen.
Koelblokjes die je er simpelweg op kunt plakken en de volgende serie standaard al voorzien van extra koeling.
Met grote aantallen is er misschien een prijsverhoging van 50 cent en dat heb ik er graag voor over!
..het scheelt mij een boel extra werk in elk geval.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet wat er vaag is aan het antwoord van Dream...

 

Citaat:
..het scheelt mij een boel extra werk in elk geval

 

Bedoel je hiermee het oplossen van het probleem in je eigen box of heb je al zoveel boxen in handen hebt gehad die (aantoonbare!) "warmteproblemen" hadden?

Mocht het laatste het geval zijn dan begrijp ik niet dat er nog niet een serieuze aktie richting Dream ondernomen is...

 

Kijk als men er aardigheid in heeft om zijn box zoveel mogelijk te "optimaliseren" en men bouwt er een kleine fan in, prima.

Maar als aangetoond kan worden dat Dream (aantoonbaar) een ontwerpfout heeft gemaakt, dan praten we volgens mij heel ergens anders over.

Je koopt niet een box van zo'n Euro 400,- om daar een fan in te moeten monteren omdat ie anders niet goed zou werken...

 

Groetjes,

 

Arne.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...