Ga naar inhoud


[DM800HD] koeler inbouwen in de DM800HD


YUGI

Aanbevolen berichten


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: denbosch
ik heb er gewoon een hardeschijf koeler bovenop liggen die gevoed word door een adapter

Ik heb zelf ook maar eens een koeler bovenop gelegd,en stroom haal ik via usb.Maar wat is het beste boven de dreambox of onder.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sat_swat
Origineel bericht van: denbosch
ik heb er gewoon een hardeschijf koeler bovenop liggen die gevoed word door een adapter

Ik heb zelf ook maar eens een koeler bovenop gelegd,en stroom haal ik via usb.Maar wat is het beste boven de dreambox of onder.


Nu word mijn dm 800 niet meer warm alleen het lijkt nu wel of het te hard gekoeld word.Als je met je hand voelt is de box gewoon koud,is dit wel goed.

O ja omdat ik stroom via de usb van de dm 800 heb blijft de koeler lopen, ook in standby.Is hier een oplossing voor.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe koeler hoe beter wat betreft elektronica, zolang je niet onder de omgevingstemperatuur komt althans want dan krijg je condensvorming, maar daar hoef je niet bang voor te zijn met alleen een ventilator.

Ik heb op mijn box een 12cm casefan liggen en heb deze doormiddel van een molex verbindingsstekker aangesloten op de stroomvoorziening van de harddisk. Ik heb wel de draadjes omgedraai (rood - geel) zodat deze op 5 volt draait, de fan is nu onhoorbaar en de box blijft heerlijk koel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Origineel bericht van: regiokanjer
Is het wel nodig om een dm 800 extra te koelen bij gewoon gebruik ??


Dat is op zich een goeie vraag, die ik al vaker voorbij heb zien komen. Mijn 800 met HDD wordt wel warm, maar ik heb niet het gevoel dat hij te warm wordt. Daarbij, als die koeling nodig zou zijn, dan is het dus een ontwerpfout. Ik heb ook nog geen berichten gezien dat de 800 massaal overlijdt.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tip van Drz opgevolgd en een oude processor koelblok gebruikt die dun genoeg is om op de processor te plaatsen en dat ie niet tegen de tuner print komt. Deze qua afmetingen wat aangepast aan de processor en met een beetje koelpasta erop gezet.

Niet dat ik nu al problemen heb met m'n DM800 maar meer uit voorzorg gedaan.

~~Rytec Team~~

VU+DUO OpenPli-TVV-Pana TH42-PV700

VUSolo,DM7025+,DM500

*Pli/Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rytec
Ik heb de tip van Drz opgevolgd en een oude processor koelblok gebruikt die dun genoeg is om op de processor te plaatsen en dat ie niet tegen de tuner print komt. Deze qua afmetingen wat aangepast aan de processor en met een beetje koelpasta erop gezet.
Niet dat ik nu al problemen heb met m'n DM800 maar meer uit voorzorg gedaan.


Maar toch zal je ook die warmte kwijt moeten raken: zo koel je de CPU wel beter, maar de rest stook je er ook mee op...

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis

Maar toch zal je ook die warmte kwijt moeten raken: zo koel je de CPU wel beter, maar de rest stook je er ook mee op...

Misschien zou je eens wat lering in de termische eigenschappen van materialen kunnen volgen, want zoals jij het stelt heb je het verwarmingsprobleem opgelost in, bijvoorbeeld, woonhuizen.

Dan zou je de ribben van een enkele radiator over je huis kunnen verdelen en zou je overal dezelfde warmte hebben met maar een enkele radiator.

Je 'verspreid' de warmte toch van zo'n processor? Warmte stijgt omhoog en doordat dit gebeurd heb je ook dat het koelblok koele lucht aanzuigt en zo een koelende werking krijgt.
daar zorgen juist al die 'ribben' voor op een koelelement.

Wanneer je dus de warmte gaat wegvoeren van een processor, genereer je dus een koeling in je kast, waardoor de totale temperatuur omlaag gaat.

Met andere woorden om het wat makkelijker uit te leggen:
Hoe meer massa een warmte element heeft, des te meer energie heb je nodig om het gehele oppervlak gelijkmatig te verwarmen.
Dus, om dezelfde warmte te krijgen over een groter oppervlak dan wat de processor normaal heeft, zou je dus veel meer energie moeten gebruiken om een groter oppervlak te verwarmen tot diezelfde temperatuur zonder extra oppervlak.....en die heeft de processor niet.
Dus, de totale warmte is veel lager.
(snapt iemand het nog?) :D


Test het geheel met en zonder koelblokje op de proc, en see it for yourself.........zoals de fransen zeggen. smile

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: drz
Origineel bericht van: chablis

Maar toch zal je ook die warmte kwijt moeten raken: zo koel je de CPU wel beter, maar de rest stook je er ook mee op...

Misschien zou je eens wat lering in de termische eigenschappen van materialen kunnen volgen, want zoals jij het stelt heb je het verwarmingsprobleem opgelost in, bijvoorbeeld, woonhuizen.

Dan zou je de ribben van een enkele radiator over je huis kunnen verdelen en zou je overal dezelfde warmte hebben met maar een enkele radiator.

Je 'verspreid' de warmte toch van zo'n processor? Warmte stijgt omhoog en doordat dit gebeurd heb je ook dat het koelblok koele lucht aanzuigt en zo een koelende werking krijgt.
daar zorgen juist al die 'ribben' voor op een koelelement.

Wanneer je dus de warmte gaat wegvoeren van een processor, genereer je dus een koeling in je kast, waardoor de totale temperatuur omlaag gaat.

Met andere woorden om het wat makkelijker uit te leggen:
Hoe meer massa een warmte element heeft, des te meer energie heb je nodig om het gehele oppervlak gelijkmatig te verwarmen.
Dus, om dezelfde warmte te krijgen over een groter oppervlak dan wat de processor normaal heeft, zou je dus veel meer energie moeten gebruiken om een groter oppervlak te verwarmen tot diezelfde temperatuur zonder extra oppervlak.....en die heeft de processor niet.
Dus, de totale warmte is veel lager.
(snapt iemand het nog?) :D


Test het geheel met en zonder koelblokje op de proc, en see it for yourself.........zoals de fransen zeggen. smile



Jij probeert dus eigenlijk te zeggen, dat dat blokje een soort schoorsteenwerking heeft?
Tja, zo had ik het nog niet bekeken.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chablis

Jij probeert dus eigenlijk te zeggen, dat dat blokje een soort schoorsteenwerking heeft?
Tja, zo had ik het nog niet bekeken.

Warmte stijgt omhoog en aangezien de luchtdruk hetzelfde blijft rondom het koelblokje, zal de stijgende warme lucht weer aangevuld moeten worden en dat geschied dus door aanvoer van koele(re) lucht aan de onderkant van het koelblokje.
Doordat deze koele luchtstroom langs de "torentjes" of koelribben omhoog getrokken word, koelt het blokje weer wat af en word de koeling doorgegeven aan de processor.

Wanneer je de luchtstroom gaat forceren door er bijvoorbeeld een ventilator boven te laten draaien, zal de luchtstroom heftiger worden en zal er meer warmte afgevoerd worden.
Alleen zal er dan warme lucht via de onderkant wegvloeien vanwege de "storm" in je dreambox die van boven word aangevoerd. smile (afhankelijk welke kant de ventilator opdraait, voor de smartypants onder ons. :D )

Begrijp je het principe een beetje?

In feite heb je gelijk dat de warmte van het koelblok ook ergens naar toe moet en inderdaad in je kast blijft circuleren, maar deze warmte is aanzienlijk minder dan wanneer de processor direct zijn warmte aan de omgeving gaat afgeven wanneer deze geen koelelement bezit.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...