Ga naar inhoud


Snelheids-radar te horen op middengolf?


plankie

Aanbevolen berichten

Gister reed ik over de A7 en zo nu en dan scan ik de middengolf es om te luisteren naar wat er te ontvangen is.

 

Zo'n 40 KM van Amsterdam zat ik op 882 kHz, een stille frequentie zo rond 4 uur 's middags. Toch was deze frequentie niet helemaal stil, er was namelijk wel iets te horen:

 

Een pulserend geluid wat sterker werd en weer afnam in een heel gelijkmatig ritme. Hoe verder ik de A7 op rij, hoe sterker het geluid wordt. Tot bij 42.0: het begon te spetteren alsof het signaal te sterk werd. Iets verder voor me zag ik dat een paar auto's geflitst werden... Voorbij 42.4 (daar stond ie) werd het geluid langzaamaan weer zachter.

 

Vanmorgen hetzelfde stuk gereden en er was niets meer te horen (en ook niet te zien!)... Heb ik de MF van de radar gevonden en daarmee een legale vorm van radardetectie? wink

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dat is geen radar maar een "lus" die in de weg ligt. Die lus werkt op een lage frequentie ergens op de MG/LG. Deze reageerd op metaal en de "detectielus" is dan uit resonantie als er een auto of groot metalen voorwerp overheen rijd. Deze lussen liggen ook vaak voor een stopstreep met roodlicht camera. Als je moet stoppen draai dan maar eens over de MG dan ratelt dat ook als een gek shocked


dat verklaard niet, dat hij de volgende dag niets hoorde op die freq.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Radar zit in het cm gebied...GHz dus. Die golven reflecteren als de pest.

Langegolven, middengolven niet. Daarbij gaat het om 150kHz - 1700kHz. Golven van honderden nmeters lengte. Die worden geaborbeerd. Ze worden wel door de ionosfeer gereflecteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan smile

Of het werkt weet ik natuurlijk niet, maar het was té opvallend dat het precies daar het sterkst was.

 

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dat is geen radar maar een "lus" die in de weg ligt. Die lus werkt op een lage frequentie ergens op de MG/LG. Deze reageerd op metaal en de "detectielus" is dan uit resonantie als er een auto of groot metalen voorwerp overheen rijd. Deze lussen liggen ook vaak voor een stopstreep met roodlicht camera. Als je moet stoppen draai dan maar eens over de MG dan ratelt dat ook als een gek shocked

 

Eh Sjaak(k)... Een lus is niet te 'ontvangen' over een totale afstand van zo'n 5000 meter lijkt me, die doet echt lokaal meten (<2 meter eromheen). Radar golven komen verder, afhankelijk van natuurlijk de frequentie.

 

Als ik er weer langskom en er staat er weer eentje, zal ik, als ik de kans krijg, het geluid es opnemen!

 

Ik kom 8 tot 10 keer per week over de A7 en meestal staan ze op dinsdag bij 35.8.. Tegenwoordig staan ze ook regelmatig op bij de sluizen op 72.8/9

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rommelaar
Maar ga ook eens op 882 luisteren.

Ik ben gisteravond en vandaag langs 4 verschillende flitskasten gereden, maar daar kreeg ik in ieder geval op die frequentie niks bijzonders te horen. Ik weet van 3 van de 4 vrij zeker dat ze werken (collega kreeg pas nog bekeuring binnen bijvoorbeeld).

Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom de A7 op bij knooppunt Zürich en ga er weer vanaf bij knooppunt Zaandam om daar de A8 weer op te gaan.

 

De specifieke melding die ik deze keer bedoel:

Do 30/07/09 17:15 - A7, Hoorn richting Den Oever voor de afslag naar Medemblik bij HP 42.4. Dit betrof zeker een radar, zoals die vaker ook op de A7 bij Wognum staat op de 35.8 achter het geluidsscherm. Vanwege de vreemde geluiden en het 'snijpunt' op 42.4 kwam ik erop om het hier eens te posten...

 

Flits-kasten zijn _meestal_ niet voorzien van een radar maar van lussen, die werken anders, dit ging om een mobiele radar wink

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Als die dingen werkelijk op de middengolf één of ander signaal zouden produceren (wat ik me haast niet voor kan stellen) dan kun je daar werk van maken.

 

De RCD inlichten en eisen dat die storing verholpen wordt. Dan is het heel snel afgelopen met die radar zooi. Ik geloof dat wij dat allemaal als bijzonder lastig ondervinden dat er zo´n hoop storing op 881 kHz is.

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk, Sjaak, dat je je daarin vergist.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...