Ga naar inhoud


Extreem goede ontvangstcondities? (o.a. FM)


Gast eymey

Aanbevolen berichten

:-) Gisteravond toch maar de 3-elements antenne besteld bij ***geen-reclame***. Ze zeggen dat ie voorgemonteerd geleverd wordt en dat ie 1,1 meter is en 4,5 dB versterkt, dus ben benieuwd.

 

Jammer genoeg stond zowel op de ***geen-reclame*** site als in het datasheet niet de voor-achter verhouding van de antenne en ook niet de openingshoek waaronder hij nog ontvangt bij verticale plaatsing, dus ben erg benieuwd. Ik ben namelijk toch niet van plan om steeds een rotor te gaan bedienen alleen om af en toe de Gelderlander te ontvangen smile. Dus hopelijk pakt ie Lopik en Hilversum nog wel mee.

 

Als dat niks wordt stuur ik 'm terug en wordt het een gewone fatsoenlijke dipool (waarbij ik dan alleen nog moet kijken of het een gebogen of rechte wordt).

 

Keeping you posted smile

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Ik zou voor een rechte (open dipool) gaan. Die heeft namelijk 75 ohm impedantie. Een gevouwen (gesloten) dipool heeft 300 ohm impedantie. Daar zit een impedantie-omzetter (balun) in van 300 ohm naar 75 ohm en dat geeft weer wat verlies.

Dat is niet veel, maar toch wat. En alle beetjes helpen niet waar?

Als je hen vertikal plaatst kan ik je aanbevelen om hem zo ver mogelijk van de dragende mast te monteren m.b.v een horizontale dwarsstang. Zodat ie mooi vrij staat. Dan moet je eens zien wat zo´n dipool doet.

Ik begrijp niet waarom men in NL voor vertikale polarisatie heeft gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk smile. Magoed, eerst eens kijken wat de richt antenne gaat doen.

 

Tsja, bij Horizontaal zou je met richtantennes een veel grotere ontvangsthoek hebben. Echter, voor zover ik begrijp zijn signalen in de auto dan veel slechter op te pikken.

 

Afgelopen zondag bij m'n vriendin in de auto kwam in het hofje achter ons huis omroep Gelderland compleet zonder ruis door (heb echter niet opgelet of de autoradio op mono was gesprongen of niet). Oftewel, goede ontvangst op een auto antenne van een Nissan Micra, op een VDO Dayton radio'tje onder NAP cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaardantenne van mijn oude Audi 80 is weldegelijk horizontaal aan de voorruit geplakt, maar na 23 jaar schiet er niet zo veel meer van over... :D Geen idee, hoe de FM-zenders in Vlaanderen gepolariseerd zijn, maar ontvangstproblemen heb ik nooit gehad. Maar ik woon ook bijna onder de zendmast Egem.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft FM-ontvangst in de auto ben ik nog benieuwd of daar betere antennes voor te maken of te koop zijn.

 

Vroegah toen de antenne vooraan op het dak stond waren deze 75cm lang wat (dus) een kwart golf op een groundplate is.

Nu hebben alle auto's zo'n kortere antenne waar denk ik een spoel in opgenomen is of de daadwerkelijke antenne zit gedraaid om een kern waardoor het nog steeds een kwart golf is maar fysiek korter.

M.i. gaat dit altijd ten koste van de ontvangstprestaties.

 

De beste ontvangst haal je denk ik met een rechte spriet van een kwart golf lengte midden op het dak rechtop (dus niet schuin zoals alle antennes op de auto's staan, want dat ziet er wel lekker snel uit...

Midden op dak zal bij mij niet gaan omdat die van glas is.

 

Nu luister ik graag naar de Belgische zender Nostalgie en op 102.9 MHz is deze ook in West-Brabant goed te ontvangen maar voorbij Dordrecht wordt 't ietsje minder.

Ik zou i.i.g. tot Rotterdam graag ontvangst willen zonder al te veel storingen wat maar zelden zo is (alleen bij condities dus).

 

Dus wie heeft er goede ervaringen met lange afstands-ontvangst op FM in de auto en met welke antenne?

 

Ook zelfbouw vindt ik geen probleem en is wellicht stukken goedkoper.

 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Geen idee, hoe de FM-zenders in Vlaanderen gepolariseerd zijn


In Vlaanderen ook alles vertikaal maar bij voldoende sterk signaal maakt dat niet uit.
In mijn geval en die van eymey zitten we over de grens van het ontvangstbereik en als je een antenne plaatst dan gelijk goed lijkt me.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Een vertikale antenne van 75 cm (impedantie is 150ohm) werkt altijd nog het beste op een auto. Alle andere dolle constructies zijn inferieur, en een compromis, hoewel de fabrikanten soms anders beweren
Antennes in ramen en korte Jet antennes middenop het dak zijn niets waard. Die Jet antennes hebben 9 van de 10 keer een versterker aan board, het zijn ook vaak active antennes. Daar houd ik niet van ivm met storing en kruismodulatie.


Sjaak(k) Niet iedere automobilist is zendamateur. Dus de kriteria die bij jouw en misschien voor mij gelden zijn heel anders dan de doorsnee mobiele luisteraar.

Hier dan mijn mening:

Ik vind het dus totaal onzinnig om de FM zenders in NL en B vertikaal af te stralen als dit uitsluitend uit het oogpunt is gedaan om het de automobilist naar de zin te maken.

Voor zover ik weet (misschien vergis ik me) zijn de meeste FM zenders in W.Europa horizontaal gepolariseerd.
NL en B moeten dus zonodig het wiel weer opnieuw uitvinden en doen dit net andersom.

Veel Nederlanders en Belgen gaan met hun auto toch ook wel eens over de grens met vakantie, met of zonder sleurhut en willen ook wel naar lokale zenders in het buitenland luisteren. Een zakenman die internationaal onderweg is?

Alle landgenoten die in de grensstreken wonen luisteren ook wel eens naar een buitenlandse zender, al dan niet via een antenne op het dak die daarvoor horizontaal zou moeten staan.
Buitenlandse zenders komen nu eenmaal minder sterk door dan binnenlandse en een (buiten) antenne is zinvol.

Autofabrikanten moeten dan rekening houden met de zendstandaard in het land van verkoop en dat maakt het ook weer lastig.

Dan spreek ik je geheel tegen dat een vertikale staafantenne per definitie de beste antenne zou zijn.
Ik vind het ondingen omdat er in de karroserie geboord moet worden en in de wasstraat geeft dit alleen maar ellende. Niet alleen dat, maar ook de windweerstand speelt een rol, geluidsoverlast en het ding zit in het blikveld voor de bestuurder.

En wat dacht je van vandalisme? Hoe vaak is mijn autoantenne al niet het slachtoffer van zo´n hufter geweest die het leuk vond om voor mij de polaristie handmatig te veranderen?

Dan neem ik als voorbeeld mijn auto. Dat is een Audi A4 met een Audi Symphony radio. Het zal wel van Blaupunkt komen, zeker weten doe ik dat niet.
Wat de ontvangsresultaten betreft ben ik uiterst kritisch en zeer tevreden. De antenne zit in de achterruit geintegreerd, horizontaal en voldoet uitstekend.
Ik neem als voorbeeld gewoon een zender waar ik graag naar luister, Bayern 1. Frequentie in het midden van de FM band 95,6 Mhz Pfaffenberg met 25 kW EIRP. Daarnaast HR2 Kultur een sterke zender op 95,3 Mhz Hardberg met 50 kW EIRP ongeveer uit dezelfde richting.
Rij ik dan richting NL dan ontvang ik deze zender zonder storing tot ver achter Wiesbaden, dwars door de Taunus. Een afstand van ca. 100 km. Na Eppstein neemt Bayern 1 dan vrij snel afscheid vanwege het geographische bergachtige terein.
Dan is voor mij middengolf en langegolf ook belangrijk en ook op deze banden is de antenne voldoende breedbandig en ondanks wat storing van de boordelektronica, voldoet dit buitengewoon goed. De 747 Radio 5 begin hoorbaar te worden bij Limburg a.d. Lahn om bij Köln goed door te komen.
Het elektrische veld van een AM zender is horizontaal, niet vertikaal.

Dus wat wil ik nog meer? Dit is zo ongeveer het beste wat er uit te halen is op een antenne die op alle banden goed moet presteren.
Antenneversterkers in auto´s zijn volkomen absurd omdat met name de FM band volkomen overvol is en van DX-en in de auto geen sprake kan zijn.
Ik zou nooit meer een auto met zo´n ouderwetse staafantenne voor bij de motorkap meer willen hebben.

Hadden de NL zendertechnici het werkelijk goed willen doen, dan hadden ze voor cirulaire polarisatie gekozen. Dat wordt in Amerika en Canada zeer succesvol toegepast. Voldoet buitengewoon goed.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Wat circulaire polarisatie betreft vind ik het altijd weer verbluffend wat de FM zenders daar voor een enorme reikwijdte hebben.

Het valt mij iedere keer weer op als ik van Montréal naar Toronto rij dat ik bijvoorbeeld CHFI 98,1 mHz. al op 130 km afstand begin te ontvangen. Op 100 km afstand is de ontvangst loepzuiver.

Deze zender heeft 44 kW ERP en zendt vanaf de CN tower op een hoogte van ca. 550 mtr. en zendt zoals de meeste FM zenders daar circulair. Dus niet mixed.

Voor mij een teken dat deze vorm van polarisatie een goede keuze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg leuk en leerzaam om dit allemaal te lezen van jullie, overigens komt circulaire polarisatie ook in Europa een enkele keer voor, o.a. de RTBF op enkele zenders (althans dat zag ik op FM Scan). Ik begreep niet waarom dat toegepast wordt dankzij de uitleg van Drs. IJzerbout is me dat wel duidelijk en idd. jammer dat dat in Nederland en België niet toegepast wordt. Misschien heeft het ook nog te maken met het vlakke land hier?

 

Het geeft echter nog geen antwoord op mijn vraag om de ontvangst van Nostagie net even wat op te krikken, ik zie zat antennes in de winkel hangen zonder enige specificaties maar geen idee of en welke ik zou moeten kopen. Goedkoop is nl. zeker niet altijd duurkoop, dus een dure antenne hoeft niet per definitie niet altijd de beste te zijn.

Ook zit ik nog met het probleem dat ik een leaseauto heb en dus liever niet wil gaan slopen, dus als het even kan zou ik alleen de spriet willen vervangen maar of dat zinvol is en überhaupt kan weet ik dus (nog) niet.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Circulaire polarisatie heeft maar één nadeel en dat is dat je op een lineare antenne een verlies hebt van 3 dB.

Maar dat weegt niet op tegen de nadelen van de andere polarisatie vormen.

 

Er is ook een mogelijkheid om zowel horizontaal en tevens vertikaal uit te stralen. Dit heet "mixed" polarisation.

Dit kost echter het dubbele vermogen.

Maar je kunt ook bijvoorbeeld met 50 kW horizontaal en 25 kW vertikaal afstralen.

 

In Canada heet dit "Vertipower"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Sjaak(k) wat je daar allemaal schrijft, zo dacht ik er vroeger ook over. Totdat ik uit het tijdperk van knutsel-auto´s kwam:

Mijn eerste Ford Taunus, daarna in Canada een Plymouth Duster en toen in NL een Toyota Corolla en in Duitsland mijn eerste Audi 80.

Allemaal auto´s waar ik zelf met antennes aan het rotzooien was. Staafantennes op het voorspatbord. Boren, etc. Toen die beroemde antenne op de achterkant van de kofferbak met ingebouwde versterker. Was die van Kathrein of Hirschmann?

Op AM deed ie geen donder.

Ik heb er mee tot in de oneindigheid ge-experimenteerd.

Totdat ik in de periode kwam dat ik wat duurdere auto´s kon betalen. De laatste 3 hadden allemaal een achterruit-antenne en die hadden niets met de achterruit-verwarming te maken.

 

Ik moest er in het begin niets van weten want ik wist (dacht) uit HF oogpunt dat dit niet goed zou werken.

Het tegendeel is waar. Het werkt fenomenaal goed. Geloof me nou maar.

De richtinggevoeligheid valt in de praktijk heel erg mee. Het is zeker niet zo dat als je door een bocht gaat, dat dan de zender wegvalt.

Je merkt het als je op de rand van de ontvangst zit, maar dan is de ontvangst al lang ongenietbaar en zit er wel weer een andere zender "te drukken".

Een goede autoradio gaat "glijdend" van stereo naar mono, dus bij een zwak signaal is het ruisen niet merkbaar. Dat de kanaalscheiding dan wat te wensen overlaat vind ik niet zo erg.

 

En wat de situatie aan de zenderzijde betreft dat klopt ook niet wat je daar zegt. Er staat één zender tegenover vele tienduizenden luisteraars. Dus laten ze daarvoor maar rustig de zend-antenne complexiteit wat groter maken. De kosten daarvoor wegen niet op tegen de nadelen van vertikale afstraling. Vroeger kon het toch ook in NL met horizontale afstraling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Een vertikale antenne van 75 cm (impedantie is 150ohm) werkt altijd nog het beste op een auto.


Dit klopt ook niet. Een staafantenne heeft een impedantie van 50 ohm. De autoradio´s hebben tegenwoordig een 150 ohm ingang.
Dit heeft voordelen omdat dan de antenneaanpassing voor AM kan vervallen. Je hebt nu al lang niet meer dat afstem C-tje aan de voor of achterkant van de autoradio waarmee je de antenne aan kon passen op ca 1500 kHz. Antennes van deze lengte (ca 75 cm) gedragen zich namelijk capacitief bij golflengtes die groter zijn dan de te ontvangen golflengte.
Op FM is de antenne bij 150 ohm inductief. Zonder aanpassing zou de misaanpassing 3 dB verlies geven.

Wat zijn we weer lekker bezig hé Sjaak(k)..? :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel blij met de verticale ontvangst. Ik heb 1 spriet op het dak, valt niet zo heel erg op, en ik kan daarmee rondom ontvangen. Horizontaal zou ik moeten gaan richten, en wat moet ik dan kiezen? Roosendaal? Loon op Zand? Lopik? Rotterdam? Goes? Schoten?

 

Nee horizontale polarisatie zit ik echt niet op te wachten.

 

Ik zit er ook nog steeds mee dat de RTBF televisie uit Waver (DVB-T) horizontaal is. Ik hoop dat ze dat ook nog eens verticaal gaan maken, met wat mazzel ontvang ik dat dan op dezelfde antenne waar ik nu Digitenne/VRT op ontvang.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Jongens, jullie doen net alsof de traditionele FM ontvangst met horizontale polarisatie helemaal out is.

 

En dat het richteffekt van een normale (horizontale) dipool zo is dat ie uitsluitend in èén richting wat ontvangt.

 

Een dipool (open of gesloten) is veel makkelijker horizontaal dan vertikaal te monteren.

 

Wil je een hele goede 8 of meer elements FM antenne gaan gebruiken, dan is het uiterst lastig om die vertikaal draaibaar op te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Sjaak(k) de ouderwetse uitschuifbare staafantennes waren 75/50 ohm. De autoradio´s hadden een 50/75 ohm ingang.

 

Later werd dat 150 ohm. Er zijn tig...onlineshops waar je een adapter voor een knaak kunt krijgen voor de antenne aanpassing van een oude 50/75 ohm antenne naar de nieuwere 150 0hm antenne ingang van een autoradio.

 

Heb jij een staafantenne waarop staat dat ie 150 ohm is, dan zit deze adapter er al ingebouwd.

Ieder kwart golflengte spriet is volgens de wetten der natuurkunde 50 ohm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...