Ga naar inhoud


Extreem goede ontvangstcondities? (o.a. FM)


Gast eymey

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik ben altijd open voor andere meningen, en ik ben voor de zekerheid gaan zoeken op google en vind nergens een bewijs dat een kwart lamba spriet geen 75 0hm zou zijn.

 

Een open dipool heeft om precies te zijn 72 ohm. Een spriet is een een halve open dipool maar vind zijn tegencapaciteit tegen het metaal van de auto. Midden op het dak zou hiervoor ideaal zijn. Het blijft dus bij ca. 72 ohm.

 

Correct me if I am wrong.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heren, heren,

Nogmaals allemaal erg interessant en leerzaam maar wat kan ik nu doen op mijn auto (bouwjaar 2009, dus alles de nieuwste apparatuur) om mijn ontvangst te verbeteren?

Ik heb er één (zoals in principe iedereen tegenwoordig) zoals deze:

Autoantenne_84917.jpg

en dan achteraan op dak.

Of moet ik er maar vanuit gaan dat het niet beter kan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spriet zelf vanaf het voetje waar je 'm inschroeft is 40cm, maar zoals je hopelijk wel op de foto kan zien zit er een draad omheen gedraaid die als je die zou uitrekken waarschijnlijk 75cm zal zijn?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

evt spriet je vervangen door een normale spiet van 75 cm.Meer kun je er niet aan doen,versteker help niet.een goede radio wel.o en de ingebouwde readio's zijn lang niet altijd even goed van kwalitijt.vaak is het knudde.een becker of alpine zijn zeer goed, en behoren tot het beste wat er is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Een open dipool heeft om precies te zijn 72 ohm. Een spriet is een een halve open dipool maar vind zijn tegencapaciteit tegen het metaal van de auto. Midden op het dak zou hiervoor ideaal zijn. Het blijft dus bij ca. 72 ohm.

Correct me if I am wrong.


O.K.

Het is 50 ohm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft leuk om te zien wat voor een discussie mijn vraag te weeg heeft gebracht laugh. Erg interessant ook!

 

Well, ik heb vandaag mijn 3 elements antenne van ***geen-reclame*** binnen gekregen en was natuurlijk erg nieuwsgierig naar wat ie zou kunnen. Ik heb hem in elkaar gezet en provisorisch op een werkbank (met metalen randen en spaanplaat schappen) blush op zolder laten 'hangen'. Wel verticaal en met de reflector (grootste staaf achter de dipool) achter de werkbank en de director en de dipool ervoor, globaal op Apeldoorn/Ugchelen gericht.

 

Eerste resultaat: Hmmmmmz whistle. Radio M utrecht, 3fm en overige publ. omroepen, sky radio en veronica (op 2 frequenties :P) komen erg duidelijk door, beter dan met de versterkte FM/DVBt antenne (zo'n HQ ant10 ding).

 

Echter, van Omroep Gelderland bijna niets anders te bekennen dan wat gehakkel. Vervolgens heb ik de antenne aangesloten op de "extra antenne" ingang van de ant10, in de hoop een wat sterker signaal naar beneden te krijgen. Echter, nu klinken alle zenders weer minder, maar Omroep Gelderland komt wel weer, zij het met veel ruis, een beetje door.

 

Maar goed, het is nu ook nog behoorlijk houwtje touwtje. Er zit goede coax 'bare wire' op de antenne aangesloten, volgens mij zoals bedoeld is bij deze. De andere kant zit aan zo'n simpele haakse stekker (male) en die zit in een "female to f" converter in een splitter, die ik voorheen nog gebruikte om FM en DVBt te combineren. Van de splitter uit gaat ong. 20 meter kabel naar beneden, naar een hirschmann aansluitdoos.

 

Oftewel, veel werk aan de winkel dus nog. De combiner zou er voorlopig wel tussenuit kunnen, maar ik blijf dan dus sowieso een extra koppeling houden omdat ik geen zin heb totaal nieuwe coax naar beneden te gaan trekken. Bovendien wil ik op de lange duur wel dvb-t houden ook.

 

Maar de extra male stekker en converter ga ik nog wel vervangen door een fatsoenlijke f-connector. En dus kijken of ik bij de bouwmarkt wat kan vinden om de antenne fatsoenlijk aan de muur aan te monteren.

 

Wel vraag ik me dus af of dit wel het gewenste resultaat gaat geven. De extra koppelingen nu geven natuurlijk wel behoorlijk wat verlies, maar dan zouden in mijn optiek de andere zenders ook slecht door moeten komen. Terwijl volgens de berekening op fmscan.org met een richting-gevoelige antenne juist Apeldoorn het sterkst door zou moeten komen en signalen vanaf het mediapark en lopik al twijfelachtig (omdat ze van de zijkant komen in een bovendien vertikaal gerichte antenne).

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
evt spriet je vervangen door een normale spiet van 75 cm.Meer kun je er niet aan doen,versteker help niet.een goede radio wel.o en de ingebouwde readio's zijn lang niet altijd even goed van kwalitijt.vaak is het knudde.een becker of alpine zijn zeer goed, en behoren tot het beste wat er is.


Hier geen Becker- of Alpine-centen en dacht er al aan de spriet te vervangen.
Originele spriet eraf schroeven en een 73cm-(staal?)draad met zelfgetapte schroefdraad erin draaien.
(73=300/103/4)
Waar moet ik op letten als ik dit via zelfbouw wil doen? Materiaal ed.?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eymey:

Probeer je antenne zo vrij en ver weg mogelijk te houden van vertikale metalen delen.

Het beste is een coax vanaf je radio rechtstreeks op je antenne (in plaats van de blijkbaar meegeleverde en reeds gemonteerde coax). Echter als dat niet kan, zorg dan voor zo min mogelijk pluggen. Dus geen twee male pluggen met een F2F-connector aan elkaar, maar een male en female connector.

Afijn, experimenteer er op los, je merkt vanzelf wat het beste resultaat geeft.

 

Origineel bericht van: eymey
En dus kijken of ik bij de bouwmarkt wat kan vinden om de antenne fatsoenlijk aan de muur aan te monteren.
In principe hoeft de bevestiging niks te houden aangezien het allemaal binnen is, als je mast maar horizontaal is (dus waarschijnlijk de bevestigingsbeugel die aan de antenne zit een kwartslag draaien), dus bijv. een buis ophangen aan twee beugels of groundplate(s):

Pole%20Ground%20Plate%20Circular.jpg (Deze dan dus plat tegen de muur).

 

Of een L-vormige buis met twee muurbeugels aan de muur.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Echter, van Omroep Gelderland bijna niets anders te bekennen dan wat gehakkel. Vervolgens heb ik de antenne aangesloten op de "extra antenne" ingang van de ant10, in de hoop een wat sterker signaal naar beneden te krijgen. Echter, nu klinken alle zenders weer minder, maar Omroep Gelderland komt wel weer, zij het met veel ruis, een beetje door
.

Ik snap het niet. Je koopt een goede antenne en dan moet ie op zolder onder de meest ongunstige omstandigheden presteren. Zo´n antenne moet de ruimte hebben en niet op een werkbank liggen. Dus buiten, zo hoog als het maar kan.
Maar als Radio Gelderland voor jouw zo belangrijk is, waarom haal je die dan niet van de satelliet?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag! En hij is me al vaker gesteld ;-)

 

In principe kan ik het allang goed ontvangen, want alle regionale zenders worden doorgegeven via het interactieve TV pakket dat ik van KPN heb (via ADSL).

 

Echter, mijn aardigheid is juist om de meeste zenders die luister via de ether te kunnen ontvangen, dus zonder de settopbox en andere randapparatuur aan te hoeven zetten. Vooral omdat de meest geluisterde zenders dus ook gewoon in de ether 'hangen'.

 

Ik ben me er erg van bewust dat zolder niet de meest ideale plek is. Echter, als het op een rondom-gevoelige huis tuin en keuken antenne op precies diezelfde plek al nagenoeg 'goed' is en beneden in een hofje op een autoradio ook goed gaat, dan ben ik niet direct genegen het dak op te gaan (ook vanwege extra risico bij onweer e.d.).

 

Iig kan ik wel wat met de materialen die Lexzie noemt om de antenne vrij te hangen, ik had ook al zoiets in gedachten. Als ik vanavond de tijd heb ga ik nog even een tuner mee naar boven slepen om direct aan de antenne te hangen.

 

Ach en als het echt mislukt.... heb ik in ieder geval nog het resultaat dat ik 3fm (die ik toch het meest luister) nu een stuk zuiverder en minder storingsgevoelig ontvang.

 

Dat laatste blijft dan ook het vreemde: De antenne presteert verder zonder enige versterking prima vanuit de richtingen waar ie het juist minder zou moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
de regionale omroepen zenden vertikaal uit

Als ik het frequentieoverzicht van Radio en TV-zenders in Nederland moet geloven zijn inmiddels bijna alle zenders vertikaal...

Zo gek is een antenne op zolder echt niet, vroeger hadden wel meer mensen dat mits voldoende signaal natuurlijk. Mijn ouders in Barendrecht ontvingen Ned1 en Ned2 van Lopik m.b.v. antennes op zolder. Ned1 (kan.4 VHF band I) zelfs met slechts een 2-elementsantenne die tegen het schuine dak zat, dus niet exact uitgericht. De UHF yagi-antenne voor kan.27 t.b.v. Ned2 (en later ook Ned3) was wel gericht aan een paar touwtjes opgehangen.

Die touwtjes gaan nu niet meer lukken bij eymey aangezien de antenne vertikaal opgestelt moet worden.

Maar uiteraard heeft Drs. IJzerbout gelijk, hoe hoger in de vrije open lucht, hoe beter maar hier misschien niet nodig.

Origineel bericht van: eymey
Dat laatste blijft dan ook het vreemde: De antenne presteert verder zonder enige versterking prima vanuit de richtingen waar ie het juist minder zou moeten doen.

Misschien een open deur maar staat de antenne inderdaad wel goed gericht? De kortste element is de director, de langste is de reflector. De director moet richting de zender.
Overigens, je moet eens weten hoe vaak ik verkeerd uitgerichte antennes op dak heb zien staan. Bijv. een combi-antenne voor Lopik, da's een twee elements VHF antenne voor kan.4 met recht ervoor een yagi voor Ned.2 waarbij de dipool van het VHF-gedeelte helemaal achteraan zat en de reflector op de plek van de dipool. crazy

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne is wel juist gericht, ja. DWZ: Het kortste element wijst naar voren :-).

 

Inmiddels heb ik vanavond nog wat lopen experimenteren door even een oud, niet meer in gebruik zijnd, minisetje mee naar zolder te nemen. Stukje hirschmann coax kabel aan de antenne gemonteerd en aan zo'n simpele haakse stekker (metalen plaatje met wit kapje). Verder heb ik de antenne (voor tijdelijk) met 1 kant van de gesloten dipool aan een stuntje gehangen wat aan het schuine dak hing. De antenne hangt zo ongeveer op Apeldoorn gericht.

 

Het resultaat: Erg veel zenders (waaronder holland FM ofzo en Radio Baarn) en ook 103.5 (omroep Gelderland) komt aardig door cool:D. Het is best goed te luisteren (Radio Gelderland heeft sowieso een lekkere 'sound', niet dat opgefokte van de commercielen), maar er komt ook nog wel een storende ruis mee die hoorbaar is bij gesprekken en stillere muziek. Dit weet ik niet te verbeteren door met de richting van de antenne te spelen.

 

Het is een soort white noise maar ook wat 'fluiterige' elementen (interferentie?). Dus de vraag is of dit duidt op nog een net te zwak signaal of toch nog slechte aansluitkwaliteit door de goedkope stekker. De muziek en stemmen zelf zijn verder door de ruis heen erg zuiver.

 

Dit blijft ook zo als ik de combiner naar beneden toe weg haal en (voor het gemak) ook aan de kabel die naar beneden toe gaat maar ff een male connectortje zet. Gek genoeg wordt de ontvangst dus niet slechter als het via wat extra verbindingen en een einddoos naar de hifi tuner beneden gaat... hetzelfde type ruis blijft.

 

Wat wel opvalt is dat door Radio 4 heen een storende zender een klein beetje door klinkt (die enkele mhz. er vandaan hoort te zitten, storing is op het ritme van lage beats op die zender).

 

Al met al een bemoedigend resultaat (en erg leerzaam) en wat mij betreft genoeg bewijs dat dit gewoon moet gaan werken. Alleen tsja.... extra versterker? Nog betere kabel/connectors? Of had ik toch beter de 5-elements antenne kunnen bestellen.

 

Het dak op is voor mij nog steeds geen optie ;-). Tijdelijk kan ik 'm eventueel nog op het dak van het schuurtje zetten maar dan komt ie wel ruim 4 meter lager te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: eymey
...er komt ook nog wel een storende ruis mee die hoorbaar is bij gesprekken en stillere muziek. Dit weet ik niet te verbeteren door met de richting van de antenne te spelen.

Het is een soort white noise maar ook wat 'fluiterige' elementen (interferentie?). Dus de vraag is of dit duidt op nog een net te zwak signaal of toch nog slechte aansluitkwaliteit door de goedkope stekker. De muziek en stemmen zelf zijn verder door de ruis heen erg zuiver.

Dit blijft ook zo als ik de combiner naar beneden toe weg haal en (voor het gemak) ook aan de kabel die naar beneden toe gaat maar ff een male connectortje zet. Gek genoeg wordt de ontvangst dus niet slechter als het via wat extra verbindingen en een einddoos naar de hifi tuner beneden gaat... hetzelfde type ruis blijft.

M.i. is het signaal dan toch nog te zwak, als je je ontvanger op mono zet zal de ruis weg zijn, maar dat wil je denk ik niet.

Origineel bericht van: eymey
Wat wel opvalt is dat door Radio 4 heen een storende zender een klein beetje door klinkt (die enkele mhz. er vandaan hoort te zitten, storing is op het ritme van lage beats op die zender).

Als je het pricipe van FM bekijkt heeft een zender een zekere "zwaai", deze wordt groter naar mate de dynamiek toeneemt. In Jip-en-Janneke taal: Bij een hoger volume (de beats) wordt het signaal breedbandiger en komt dan (gedeeltelijk) over Radio 4 heen. Misschien kan je een andere frequentie van Radio 4 eens proberen?
1489_0a4300.jpg

Origineel bericht van: eymey
Al met al een bemoedigend resultaat (en erg leerzaam) en wat mij betreft genoeg bewijs dat dit gewoon moet gaan werken. Alleen tsja.... extra versterker? Nog betere kabel/connectors? Of had ik toch beter de 5-elements antenne kunnen bestellen.
Ik heb altijd gehoord dat versterkers op FM meer kwaad dan goed doen. Volgens mij gebruik je al goede coax en veel verschil zal er niet zijn, maar je zou nog volledig afgeschermde pluggen kunnen gebruiken. Antenne buiten opstellen zal wél dag en nacht verschil uitmaken...

Origineel bericht van: eymey
Het dak op is voor mij nog steeds geen optie ;-). Tijdelijk kan ik 'm eventueel nog op het dak van het schuurtje zetten maar dan komt ie wel ruim 4 meter lager te staan.
Ook al is het schuurtje lager, het geeft misschien toch een beter resultaat: Kijk maar naar de ontvangst in de auto...
Origineel bericht van: eymey
Nou viel het mijn vriendin en mij op, toen we zondag 26 juli van Ermelo naar Almere reden met de auto, dat omroep gelderland (103.5, als het goed is nog steeds vanuit Apeldoorn) tot in het hofje achter ons huis duidelijk te ontvangen bleef. Lokatie Almere Stad-west, vlakbij het centrum.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...