Ga naar inhoud


Extreem goede ontvangstcondities? (o.a. FM)


Gast eymey

Aanbevolen berichten

Eigenlijk gaat mijn vraag met name over FM, maar kan niet echt een ander geschikt (sub) forum vinden, dus stel de vraag maar in het "terrestrische" deel ;-)

 

Een hele poos terug alweer had ik een vraag hier gesteld over het multiplexen van signalen van antennes voor verschillende frequentiebanden (bv. UHF/digitenne + FM) op 1 kabel. Dit is inmiddels wel voor elkaar (met een normale splitter andersom gebruikt). Bovendien gebruik ik voor TV kijken nu IP-TV van KPN.

 

Echter, mijn belangstelling voor zo veel mogelijk radio via FM ontvangen blijft nog steeds, om dezelfde redenen (makkelijk de radio aanzetten zonder extra decoders e.d. te moeten bedienen).

 

Nou viel het mijn vriendin en mij op, toen we zondag 26 juli van Ermelo naar Almere reden met de auto, dat omroep gelderland (103.5, als het goed is nog steeds vanuit Apeldoorn) tot in het hofje achter ons huis duidelijk te ontvangen bleef. Lokatie Almere Stad-west, vlakbij het centrum.

 

Ook toen ik op de receiver thuis afstemde op de frequentie kwam de zender glashelder (weliswaar mono) door. Met stereo was er nog wel enige ruis. Dit verbaast me enorm, want vorig jaar nog was met de antenne op zolder het signaal amper op te pikken, laat staan in de auto.

 

Volgens mij kan dit door 3 dingen komen:

 

1. Omroep gelderland heeft (al dan niet tijdelijk) de signaalsterkte opgevoerd.

2. Er zijn extreem goede ontvangstcondities

3. Het verdwijnen van Arrow van de 103.6

 

Echter, dit laatste is al een tijdje zo en had in het begin toen ik eens testte nauwelijks invloed.

 

Nou vroeg ik me dus af of anderen in dit subforum ook merken dat, met FM of evt. zelfs DVB-T, verbeterde ontvangstcondities zijn van verder weg gelegen zenders.

 

Op zich denk ik er nog steeds over de allround FM antenne die nu op zolder staat (zo'n 'piemel' met ingebouwde versterker) te vervangen door een harkje, maar aangezien dit toch wat kost zou het zonder zijn als straks Arrow weer op volle sterkte terug komt of het toch tijdelijk is smile. Bovendien moeten, ookal ontvang ik Apeldoorn sterker met een andere antenne, de dichter bij gelegen zenders zoals 3fm, Radio4 en Sky radio, ook te ontvangen blijven smile.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Veranderende ontvangstcondities worden veroorzaakt door de gesteldheid van verschillende lagen in de ionosfeer. Die worden op hun beurt door zonneactiviteit beinvloed.

Veranderende ontvangstcondities kunnen, seconden, minuten of zelfs dagen achtereen aanhouden.

Op dit moment hebben we een minimale zonnevlekken activiteit, die om de paar jaar terugkeert.

Verder wordt vooral FM, VHF en UHF ontvangst beinvloed door optredende mist en nevel in het traject van de zender naar je locatie.

Sommige freaks maken hier een hobby van en krijgen een enorme kick als ze op een gegeven moment een TV zender uit bijvoorbeeld Polen of Rusland op hun beeldscherm zien.

Maar in jouw geval, waar je een verbetering van de ontvangst over weken en maanden vaststeld, is er geen sprake van condities.

Waarschijnlijk een andere geoptimeerde zender locatie, zendvermogen of het ontbreken van een storende buurzender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan komen door temperatuursinversie en dat is een atmosferische toestand

waarbij een warme luchtlaag over een koude luchtlaag aan het oppervlak heenschuift.

De scheidingslijn tussen deze luchtlagen werkt als een spiegel voor deze frequentiegebieden.

Maar ik denk ook aan de laatste dingen van drs IJzerbout

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:-) De sterkere 'buurzender' zou in dit geval dus Arrow zijn op 103.6, ik meen vanuit Amsterdam. Maar het gekke is wel dat toen, vanaf medio maart, Arrow uit de lucht ging ik nog geen verbetering van de 103.5 kon merken. Dat viel me dus pas vorige week op (weet echter niet of het in mei of in juni bv. ook al zo was).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: eymey
103.5, als het goed is nog steeds vanuit Apeldoorn
103.5 zendt om exact te zijn uit vanuit Ugchelen, maar da's net onder Apeldoorn.

Origineel bericht van: eymey
1. Omroep gelderland heeft (al dan niet tijdelijk) de signaalsterkte opgevoerd.
Momenteel 20kW maar 103.5 was altijd al een sterke zender voor zover ik me kan herinneren.

Origineel bericht van: eymey
3. Het verdwijnen van Arrow van de 103.6
103.6 is op de locatie Amsterdam nog steeds gereserveerd, dus komt er wellicht wat voor terug...

Origineel bericht van: eymey
Op zich denk ik er nog steeds over de allround FM antenne die nu op zolder staat (zo'n 'piemel' met ingebouwde versterker) te vervangen door een harkje, maar aangezien dit toch wat kost zou het zonder zijn als straks Arrow weer op volle sterkte terug komt of het toch tijdelijk is smile. Bovendien moeten, ookal ontvang ik Apeldoorn sterker met een andere antenne, de dichter bij gelegen zenders zoals 3fm, Radio4 en Sky radio, ook te ontvangen blijven smile.
Ik denk dat je met een goede richtantenne met een flinke reflector en een paar directors richting Apeldoorn/Ugchelen een goed resultaat zult boeken en omdat je vanuit Almere gezien ongeveer de andere kant op kijkt dan Amsterdam zal 103.6 ook aardig onderdrukt worden. De overige gewenste zenders zal je moeten kijken uit welke richting die komen (zie bijv. Radio & TV Zenders in Nederland of FM Scan), maar e.e.a. zal altijd in de praktijk bekeken moeten worden.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lexzie, bedankt voor je erg uitgebreide en duidelijke antwoord :-).

 

De sites m.b.t. FM zenders kende ik nog niet! Vooral fmscan.org is erg informatief! Hierop zie ik dat de overige zenders die ik het meest ontvang ongeveer vanuit Utrecht uitzenden. Aangezien volgens fmscan.org het veld van 103.5 zeker tot Almere Stad moet reiken (hoewel ik wel echt op de grens zit) lijkt het me wel nuttig een keer zo'n antenne uit te proberen.

 

Ik neem aan dat de antenne die je bedoelt een yagi is? Ken je specifieke modellen? Ik neem aan dat als ik niet teveel directoren neem de echt sterke signalen vanaf de zijkanten ook nog wel te ontvangen zijn (hopelijk). Heel erg veel versterking heb ik denk ik ook niet nodig, aangezien het signaal al bijna sterk genoeg is voor prima stereo ontvangst.

 

Bij een plaatselijke electronica expert hadden ze wel erg veel antennes geschikt voor 27mc, scanners, etc. Ze hadden ook wel een antenne die ook geschikt is voor de FM band, maar dat was 1 of ander ding waar 3 'sprieten' uit komen. Ik weet niet of dit geschikt is.... je had geloof ik ook best aparte connectoren nodig want een aansluiting voor een normale f-connector zag ik niet zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke zenders zijn dat dan waar je nu naar luistert en welke wil je dus (minimaal) kunnen ontvangen dan?

 

Kijk voor de antennes eens op de site van een duitse electronica postorderbedrijf of bij die van de antennefabrikanten Kathrein of Wittenberg.

De antennes die ik bedoel zijn inderdaad Yagi's

Yagi-principe.png

en hebben een dipool (A) met minimaal één reflector (B) en bij voorkeur ook nog minimaal één director ©: 210332.jpg

 

Je hebt inderdaad waarschijnlijk niet veel versterking nodig maar wel een goede afscherming van achteren, dus zou een dubbele reflector nog beter zijn, die zitten echter meestal alleen op de modellen met meer dan 3 elementen zoals deze:

210335.jpg

of deze:

wb207.jpg

 

Waar het aansluitkastje (D) aan zit is de dipool, op de bovenstaande tekening links ervan twee reflectoren en voor de dipool vier directoren, men spreekt hier dus dan van een (1+2+4=) 7-elements FM-antenne (FM noemt men in Duitsland ook wel UKW).

 

Deze antenne heeft een kleinere openingshoek, maar wel weer een betere voor-achter verhouding waardoor die 103.6 beter onderdrukt zal worden.

 

Let wel dat op de foto's de antennes allemaal horizontaal geplaatst zijn wat vroeger gebruikelijk was, echter momenteel zenden alle* zenders vertikaal uit en zal je de antenne voor een optimale ontvangst een kwartslag moeten draaien, waarbij het dan ook weer beter is dat de antennemast niet door de antenne heen loopt, dus zou je de antenne het beste op een klein horizontaal geplaatste dwarsbuis bevestigen.

 

(* op AFN Benelux op 91.6 vanuit Erp (NB) en Veronica op 97.7 vanuit Arnhem na.)

 

Wat betreft de aansluiting is op het aansluitkastje (D) op de antenne gewoon een schroefbevestiging en op de radio een female coax-plug, gebruik bij voorkeur een volledig metalen plug.

RH-KOKWI3.JPG

 

Om na te gaan welke zenders je zo'n beetje kan ontvangen met één van die antennes kan je weer op FM Scan terecht maar dan bij Frequencies For Any Location, klik op change location en daarna op enter coordinates om je exacte positie in te geven. Je geografische positie kan je zien op een GPS-ontvangers, die in elk navigatiesysteem zit en (dus) kan je dat op die laatste meestal ook opzoeken. Anders kan je positie opzoeken op My GeoPosition.

Als je je geografische positie hebt ingevoerd klik je op expert options en klik je linksonder bij antenne op 'vertical beam', je geeft de antennehoogte op (staat standaard op 10m), en de versterking (gain), de voor/achterverhouding (Front/Back) en openingshoek (opening) van de beoogde antenne.

De azimuth voor Radio Gelderland op 103.5 vanuit Almere is 115°. Vink ook 'inc. inactive' aan, anders wordt de 103.6 uit Amsterdam niet meegenomen omdat die momenteel inactief is.

 

De ABH 01 van Kathrein (de 5-elements hierboven) heeft bijv. versterking 7-8dB, een voor/achterverhouding van 19-22dB, en een openingshoek van 100-75° (vertikale hoek want de antenne wordt vertikaal geplaatst) Zie op de site van Kathrein voor deze technische gegevens.

Klik op Generate en je krijgt een lijst van de te ontvangen zenders, hoe groener hoe sterker en de 103.6 is helemaal verdwenen!

Onderaan de pagina vindt je een lijst van sterk naar zwak en per omroep alleen de sterkste vermeld.

 

Let op, dit is natuurlijk nog steeds allemaal theorie en de praktijk kan anders zijn onder diverse onvoorspelbare lokale omstandigheden zoals reflecties ed. maar voor Radio Gelderland ziet het er goed uit.

 

Overigens geen idee wat die 3-sprieten antenne zou moeten zijn...??

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom zeer nuttige info! :-). Vooral de "mini-howto" over hoe je op fmscan je te ontvangen fm zenders kan berekenen.

 

Ik heb overigens, voor de compleetheid, ook ff de gegevens over de antenne die ik hier kon kopen opgezocht:

 

http://www.sirioantenne.it/prodotti_ant.php?idc=1011280341&idg=1008171189&idp=97

 

Het is dan de GPA 66-108, maar volgens mij heb ik hier helemaal niks aan (zo'n gevouwen metalen dipool van Konig ofzo zou dan waarschijnlijk nog beter werken dan dit). De zaak had 'vroegah' ook Yagi's, maar nu blijkbaar niet meer. Bovendien staat de man die echt verstand heeft van antennes niet meer vaak in de winkel en de jongens die wel in de winkel staan begrijpen nauwelijks waar ik heb over heb (fm? wat is dat? :P )

 

Ik ga verder de antenne op zolder neerzetten (vandaar dat ik ook niet een al te grote moet hebben, hoewel ik wel 3 meter in de hoogte en 5 meter in de breedte beschikbaar heb). In ieder geval is op dit moment het dak op gaan dan weer net iets te veel moeite wink. 8 meter ontvangsthoogte haal ik in ieder geval wel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dat is een Ground Plane antenne.

Is voor FM/UKW totaal ongeschikt.

 

Ik gebruik een kruis-dipool en ben daar prima tevreden mee.

Maar mijn situatie is niet te vergelijken met die van jouw.

 

In het zuiden komen de zenders van de Baden Würtemberg op me af, het zuid-oosten is het Bayern wat de klok slaat. Hessen midden-in in en Rheinland Pfalz in het westen.

Dus de FM band zit hier randvol van extreem sterk tot zwak.

 

Gelukkig zit hier alles horizontaal. Een kruisdipool is niet geschikt voor vertikale ontvangst. Kun je beter een dipool nemen. En zorg ervoor dat je goed wat afstand tot de mast hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: eymey
Het is dan de GPA 66-108, maar volgens mij heb ik hier helemaal niks aan.
Inderdaad zoals inmiddels al bevestigd is door Sjaak en Drs. IJzerbout heb je aan die GPA nog minder dan niks, je wilt een ongewenst signaal afschermen (103.6) ten gunste van 103.5 dus moet je zeker geen omnidirectionele antenne nemen!

Origineel bericht van: eymey
(zo'n gevouwen metalen dipool van Konig ofzo zou dan waarschijnlijk nog beter werken dan dit).
Aan alleen een dipool zoals deze:
runddipol.jpg
Of een rechte, maar dus zonder reflector heb je ook niks, de antennes hebben geen versterking en ontvangen ook de ongewenste 103.6

Origineel bericht van: eymey
De zaak had 'vroegah' ook Yagi's, maar nu blijkbaar niet meer. Bovendien staat de man die echt verstand heeft van antennes niet meer vaak in de winkel en de jongens die wel in de winkel staan begrijpen nauwelijks waar ik heb over heb (fm? wat is dat? :P )
Tja, jammer is dat terwijl FM toch nog steeds bestaat en al die tijd ook bestaan heeft...lang leve de kabel (not). Als ze in de auto stappen gebruiken ze het toch ook?
Je moet je overigens ook maar gaan afvragen of je wel de juiste "speciaal"-zaak hebt dan...

Origineel bericht van: eymey
Ik ga verder de antenne op zolder neerzetten (vandaar dat ik ook niet een al te grote moet hebben, hoewel ik wel 3 meter in de hoogte en 5 meter in de breedte beschikbaar heb). In ieder geval is op dit moment het dak op gaan dan weer net iets te veel moeite wink. 8 meter ontvangsthoogte haal ik in ieder geval wel.

Succes met experimenteren, de drie elements-antenne zou voor jou al genoeg zijn denk ik, is op zolder misschien nog wel te plaatsen maar houdt er rekening mee dat de dipool een halve golf is, dus op de 3m-band (=FM) ongeveer 1,5m, boomlengte zal iets meer dan een meter zijn. Probeer 'm zoveel mogelijk te richten maar soms werkt tegen de binnenkant van het schuine dak al voldoende.
Als 103.6 weer gaat uitzenden kan je altijd nog gaan fine-tunen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks smile. Nu nog ff kijken of er een adres is waar ik 'm voordelig kan kopen. Los van die 'speciaalzaak' zou ik in Almere niet zo snel een zaak weten die dat spul wel verkoopt, aangezien het, zoals je zelf zegt, niet echt populair meer is.

 

Bij ***geen-reclame*** zie ik wel een 3 elements antenne staan voor een schappelijke prijs, alleen de datasheet en de foto spreken elkaar tegen of het ding een dubbele reflector heeft of een enkele.

 

Plus dat ik her en der lees dat bij verticaal gebruik de ontvangst van opzij niet zo best is. Op zich hoef ik van op zij ook niks zwaks te ontvangen, maar de Utrecht/Lopik-lokaties van de publieke omroepen en sky radio en zo moeten er wel op binnen komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eymey

 

Al wat resultaten? confused

(Zomaar even benieuwd wink )

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lexzie: Nog niet :-). Ik ben nog steeds op zoek naar een antenne. Ik ben nog bezig met iemand op marktplaats (sirio 3 elements) en als dat niks wordt ga ik het bij ***geen-reclame*** bestellen.

 

Als ik resultaat heb ga ik het in ieder geval zeker hier posten! smile

 

Thanx voor de belangstelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan hoor ik het wel.

M'n pa had nog een 3-elements maar daar heb ik de dipool van afgehaald om mijn 7-elements FM-antenne weer compleet te maken welke ik op dak wil gaan plaatsen (tesamen met een UHF-antenne en wellicht nog één of twee VHF-antennes voor DVB-T).

Dat alles draaibaar uiteraard... smile

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...