Ga naar inhoud


Waterdruk bij warm- en koudwaterleiding


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb op de badkamer een kraan die je in tegengestelde richting open- en dicht moet draaien dan normaal gebruikelijk is.

Je moet namelijk de kraan tegen de klok indraaien om te openen en met de klok meedraaien om dicht te zetten.

Dit vind ik niet echt makkelijk.

 

Nu kan ik de kraan gewoon 180 graden draaien, dan is het probleem opgelost, maar ik vraag me af of ik dan geen problemen heb met de koud- en warmwaterleiding.

 

Als ik de warmwater kraan openzet heb ik veel minder waterdruk dan bij de koudwater kraan. Dit is denk ik bij alle kranen zo.

Wordt dit verschil in waterdruk veroorzaakt door een restrictie in de kraan, of door een restrictie in de ketel?

Met andere woorden: Als ik de kraan 180 graden draai, heb ik dan nog veel waterdruk op de koudwater leiding en minder watersdruk op de warmwater leiding. Ervan uitgaande dat koud rechts zit en warm links.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien ben ik gek, maar je opent een kraan toch altijd door de knop links te draaien ? tegen de klok in dus.

Wat betreft de restrictie.... Dat doet de ketel. Die is afgesteld op de maximale waterdruk wat de ketel kan leveren en dat het water ook nog heet blijft. ( zal rond de 6 liter per minuut liggen bij een redelijke ketel )

En je kunt de kraan wel omdraaien als je dat toch wilt. als het tenminste een ´ouderwetse´ kraan is.

Je krijgt dan natuurlijk wel de uitloop nu naar boven gericht i.p.v. naar onderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is de warmwaterleiding dunner dan de koudwaterleiding.

Kwestie van warmteverliezen beperken door een snellere doorstroming.

Daarnaast is de warmwater route altijd een langere dan de koude en ondervindt dus meer weerstand.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eeh, nee je bent niet gek.

Ik heb even bij een andere kraan gekeken en daar moet je de warmwaterknop tegen de klok in draaien en de koudwaterknop met de klok mee. Bij mijn kraan moet ik bij beide tegen de klok indraaien.

 

Het heeft dus geen zin om de kraan andersom te monteren.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeel vreemd verhaal hahaha

Maar goed zal wel in ieder geval gaan bij mij alle kranen tegen de klok in open en met de klok mee dicht.

Dit zowel voor koud als warm water.

Druk van de warme kant is vaak minder dit heeft te maken met de doorstroomsnelheid van de ketel.

Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient

PLi Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: GeniusX
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, en we hebben toch ook
afgesproken dat we rechts rijden.


En de koud water kraan het meest wordt gebruikt, dit ter aanvulling..

@GeniusX, je gaat door voor de koelkast whistle

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De warmwaterdruk is minder dan de koude als je een ketel hebt die minder liters water per minuut op kan warmen, dan de koude doorlaat. wink

 

De resrictrie zit vaak in de toevoer dmv. een kraantje en/of een smoring.

Vu+UNO, Vu+DUO2, digitenne, astra1+3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht, wanneer je de kraan in jouw beleving moet draaien,

ook warm en koud is verwisseld. Normaal warm links en koud, je

raad het al.

 

Is dit zo?

 

Verder geldt dat koud-water direct geleverd wordt door de

watermeter, warmwater daarentegen moet altijd door een

warmwateropwekker, dus zal de druk altijd afnemen.

 

Bij een boiler (een indirect gestookt apparaat) is de druk hoger

dan een combiketel of een geiser (een direct gestookt apparaat).

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb op de badkamer een kraan die je in tegengestelde richting open- en dicht moet draaien dan normaal gebruikelijk is.
Je moet namelijk de kraan tegen de klok indraaien om te openen en met de klok meedraaien om dicht te zetten.
Dit vind ik niet echt makkelijk.

Nu kan ik de kraan gewoon 180 graden draaien, dan is het probleem opgelost, maar ik vraag me af of ik dan geen problemen heb met de koud- en warmwaterleiding.


Ook al verdraai je de kraan 180 gr, het openen en sluiten blijft hetzelfde.

(kurkentrekker regel)

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The Iron Maiden

 

Niet zo'n gek verhaal hoor. Ik heb in mijn keuken kranen van een bekend engels merk. Het binnenwerk (ceramisch) van 1 van de kranen was niet goed meer waardoor de kraan lekte. Ik heb toen 2 nieuwe binnenwerken besteld. Op 1 van de binnenwerken zat een sticker waarop stond dat deze voor de warme kraan bestemd was.

 

Na vervanging viel mij op dat de warmwater knop nu contra moest draaien. De warme met de klok mee, de koude tegen de klok in.

 

Dus vervang het binnenwerk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zult wel iets verkeerd hebben gemonteerd,ook in UK gaan de kranen links om open,gezien van af de handel,dus tegen de klok in.of lopen daar de klokken anders om?RR is ook bijna op de fles, net zo als jaren geleden Britisch Leyland {elend} ik heb ooit een paar mini's gehad,van daar,je blijft aan het sleutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...