Ga naar inhoud


Dreambox E1/E2 signaalsterkte+kwaliteit vergelijk topic


Obi Wan

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Moderator
Origineel bericht van: Obi Wan

Het enige wat me nog tegenzit is dat ik op bepaalde kanalen op Hotbird, bijvoorbeeld abu dhabi sport, soms BER heb en het signaal stoort. Het komt niet door DECT telefoons iig. Ik had afgesteld met een korte kabel bij de schotel en toen had ik dat niet. Zou het dan door de wat lange kabel richting de huiskamer komen (+- 25m)? Heb het bijvoorbeeld nu niet, maar had het paar uur geleden nog wel??...



Gisteren bij Dave met 3! Satlook digital NIT meetkasten vastgesteld, dat bij de (onwaarschijnlijk) hoge signaalsterkte die de ontvanger aangaf, de s/n in doorsnee rond de 6 tot 7 dB lag, en de Ber rond 2x10-3.

Na opnieuw instellen van de wavefield en LNb's is de s/n op alle posities rond de 9 dB en de ber op minimaal 3x10-4 en beter.

Kennelijk meet de signaal sterkte plugin ook allerlei bijproducten en is zeker geen maatstaf voor kwalitatief optimale ontvangst.

Meetverslag en foto's volgen spoedig.

Obi, het lijkt erop, dat we mogelijk toch een keer, wanneer ik een keer in de buurt ben, een afspraak moeten maken, om een keer met de Satlook duidelijkheid te scheppen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Obi Wan
omlaag gegaan?
Ik dacht dat je het juist beter ging afstellen? :P


Hahaha, ik zou hetzelfde gedacht hebben als ik dit zou hebben gelezen. Ik had zelf waardes van 17,5dB gehoopt maar daar ligt het kwaliteitsverhaal niet. Dat is wat leuk is om te zien aan een meting met een Satlook.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me daarbij aan! Als je eens in de buurt bent, geef maar een gil

 

Toch vind ik het frapant aangezien ik ook net als Daveys afging op de DM800 signaal meter. Heb deze bijvoorbeeld voor Turksat gebruikt en bij het afstellen hiermee op maximale s/n (BER is altijd nul op dat ding... of je moet heel scheef staan),had ik ook beter signaal op de East beam van Turksat 3A.

 

Daarom dacht ik dat er wel iets moest kloppen. Aan de andere hand, een NIT zou het beter moeten weten, die is daarop gemaakt, maar toch. Ik sta versteld iig.

 

Nu hangt het er vanaf hoe snel je beeld gaat uitvallen bij onweer. Als dit eerder het geval is, is een NIT blijkbaar minder gekwalificeerd voor het afstellen dan de DM800. OF een dreambox is een heel speciaal apparaat... Daarom zou ik ook wel is willen testen als er bijvoorbeeld een Clarke-Tech aan hangt en na het opnieuw afstellen ook op deze ontvanger de waarden achteruit gaan.

 

Interessant

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maja
Maar hoe zit het nou met jouw west satellieten krijg je deze inmiddels wel?


Yep, die zijn er nu allemaal. De skew moest een tikkie bijgesteld worden van de schotel. Het zijn elke keer die kleine tikkies die op de DM weinig doen maar op de Satlook alle alarmbellen bij wijze van spreke laten gillen. Dat is ook het leuke van de Satlook, zeikerigheid ten top dus ideaal om fijn af te stellen.

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben zijn de waardes die anderen nu gaan bereiken MET Satlookafstelling. Het zou helemaal gaaf zijn als de DM de BER beter kon weergeven dan alleen maar 0. Zou dat niet mogelijk zijn?

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op zich is een lagere signaalsterkte niet beter.

Op de Satlook is het signaal wel degelijk eerst op maximum sterkte afgeregeld. Daarna is de LNB positie en skew op maximum kwaliteit en minimale ber afgeregeld.

 

Echter is maximum signaal op de Satlook niet gelijk aan maximum signaal op de DM.

De verklaring daarvoor zal gezocht moeten worden in het ontwerp van die plugin.

Opvallend was, dat bij alle posities, die op de DM op max signaal waren afgesteld, de s/n ongeveer rond de 6 dB lag.

De Ber ongeveer op 5x10-3. De AGC aanwijzing van de ontvanger werd als 100% aangegeven.

Misschien oversturing van het meetbereik van de plugin?

 

Daarbij is op te merken, dat de door de DM aangegeven signaalsterkte onwaarschijnlijk hoog liggen.

De BER indicatie op de DM denk ik meer een UCB aanduiding.

(Uncorrectabel Bits)

 

Een ding is overduidelijk.

 

Een schotel kan je niet optimaal afstellen met de DM als meet instrument.

 

Voor echt optimale ontvangst door het optimaal positioneren van de LNB in de houder (of op de rails van een wavefrontier) heb je een meetinstrument nodig met s/n en ber weergave.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste ceesv,

 

is het misschien mogelijk dat de DM plugin zodanig kan worden aangepast, dat het voortaan wel het signaal juist weergeeft of is een dreambox gewoon fysiek/hardware niet in staat om dit uberhaupt te kunnen?

 

Want anders zou ik graag willen vragen aan de plugin makers of mensen die een aparte plugin kunnen maken om dit te doen. Het is toch handig om je sats met een DM uit te richten daar niet iedereen beschikt over een dure Satlook.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Obi Wan, daarop moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Ik heb geen inzicht in de werking van de DM en z'n plugin's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de enigma 1 van pli kon je de ber op een verbeterde ber zetten,en dan kon je afregelen op het hoogste getal in plaats van het laagste (wat al heel gauw 0 was).

Ik weet niet of die meting beter is,dat is iets voor de experts van pli om uit te leggen.

 

Grtz.

 

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv: dank voor je verhelderende antwoord, de signaal/ruis verhouding was toch maximaal, maar dan op de satlook!

 

Ondertussen had ik ook al even in mijn theorieboek (Digital and analog communication systems - K. Sam Shanmugam) gekeken en die bevestigt wat ik al intuïtief vermoedde: de bitfouten kans neemt af bij toenemende signaal/ruis verhouding.

 

Dan blijft de vraag: kan de plugin worden verbeterd? In principe is zo'n satlook ook niets meer dan een digitale sat-ontvanger, waarbij te calibreren logica is toegevoegd om (meet)informatie uit de chipset van de ontvanger netjes op beeld te zetten.

Je zou dan zeggen dat in de dreambox de uit te lezen registers van de broadcom(?) chipset wat beter geïnterpreteerd moeten worden....

 

Dus maar wachten tot er iemand opstaat die zich in de specs van de chipset verdiept en dit kan programmeren :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bram, bedankt voor de link.

Ik heb het al even snel doorgebladerd, en zal het binnenkort eens grondig doornemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

102 pagina's taai leesvoer voor een niet-techneut crazy.

 

@Bram, weet je wat de DM meet?

 

Tweede vraag is, wat moet je meten om een zo goed als mogelijk regen/sneeuw/onweerbestendige opstelling neer te zetten?

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...