Ga naar inhoud


Problemen met meerdere gelijktijdige opnames


Dream1975

Aanbevolen berichten

Ik heb eens getest met de standaard enigma van 10/09, daarmee had ik het probleem niet, noch bij SD noch bij HD opnames (enkel met FTA getest, maar dat gaf bij PLi al problemen).

Moet wel zeggen dat ik andere problemen zag, soms bleef de laatste opname "Waiting" staan.

Maar voor de rest, zelfs bij reboot deed het systeem braafjes zijn werk.

Natuurlijk, ik heb op deze versie niet alle plugins geïnstalleerd die ik graag gebruik.

 

Zelfde test willen proberen met de laatste experimentele versie (20/09), en daar had ik het probleem dat ik maar een fractie van mijn zenders vond, ook na opnieuw inscannen.

Met de zenders die ik wel ter beschikking had kreeg ik ook geen hangen.

Dan maar eens de laatste Nabilo Blackhole (v.0.11 van 3/07/09) geprobeerd.

Ook daar neemt hij braafjes op van tegelijk Ketnet/Canvas HD (kabel, ongecodeerd), CNN (kabel, ongecodeerd, andere transponder), Das Erste HD (satelliet, HD, ongecodeerd), BBC HD (satelliet, HD, ongecodeerd, andere transponder).

 

Mij lijkt het probleem dus wel degelijk in PLi of in een van de plugins te zitten.

Ik ben dus nog niet overtuigd van de theorie dat het aan de voeding ligt, en kan dan ook Dream begrijpen als ze zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 135
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

zzzzzzz,

 

bedankt voor het proberen. Ik wilde het van het weekend doen, maar er kwam weer van alles tussen. En in de avonduren het hele image vervangen is onmogelijk als ik de vrede wil bewaren, dus dacht dan maar een weekje wachten wink )

 

Iemand een suggestie hoe we kunnen bepalen waar het nou aan ligt, want ik had gisteren weer een hanger (er liepen 3 opnames op 2 tuners, ik keek via een 3e tuner en toen de 4e bij wilde springen voor de 4e opname hing de boel weer en mistte ik weer een zooitje opnames).

 

Ik zit er sterk aan te denken om de 8000 qua opnames net als de 7000 te gebruiken (geen overlap meer bij eind- en begintijden, en rigoreus schrappen in het aantal programma's wat ik opneem om te kijken), maar dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt de problemen ook met een sd skin?

 

Grootste merkbare verschil met een standaard dmm image is

-sd skin ipv hd skin

-geen mhw en freesat epg

 

dit zorgt er voor dat de cpu veel minder hoeft te doen tijdens zappen en tv kijken.

Dus het zou niet verwonderlijk zijn dat een kale dmm image er net iets minder snel last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon de standaard skin gebruikt bij het Dream image.

Bij de PLi zag ik het probleem ook met de standaard skin.

 

Bij Nabilo heb ik het nog niet gezien, ook al heeft Nabilo toch een grafisch zware skin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dream1975
Dus het is waarschijnlijk toch geen voedingsprobleem maar een CPU probleem?

Dat heb ik van in het begin gezegd, hee.
Je mag ook niet te snel concluderen dat het een stuk hardware is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: oldebroek
Denk wel dat het een voedingsprobleem is, heb zo een donkerbruin vermoeden dat het daarom ook al jaar en dag duurt voor de losse s2 tuners op de markt komen.

? die tuners zijn toch gewoon beschikbaar ?
Althans bij de officiële verdeler hier (***geen-reclame***).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dream1975
Dus het is waarschijnlijk toch geen voedingsprobleem maar een CPU probleem?


cpu belast ook de voeding.
En eigenlijk weten we nog steeds niks, behalve dat het meer of minder belasten van de voeding er invloed op heeft, en dat blijkbaar ook het soort image er invloed op heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pieterg
Origineel bericht van: Dream1975
Dus het is waarschijnlijk toch geen voedingsprobleem maar een CPU probleem?


cpu belast ook de voeding.
En eigenlijk weten we nog steeds niks, behalve dat het meer of minder belasten van de voeding er invloed op heeft, en dat blijkbaar ook het soort image er invloed op heeft.

Op welk moment is bewezen dat het meer belasten van de voeding er invloed op heeft ?
Extra tuners gebruiken betekent veel meer dan het extra belasten van de voeding alleen.
Het betekent ook extra variabelen definiëren, enz.
Er komt hardware en software aan te pas.
Simpelweg concluderen dat het hebben van problemen bij gebruik van meer dan één tuner voedingsgebonden is, is gewoon gokken.
Eerst werd trouwens gezegd dat het was vanaf gebruik van 4 tuners, ik heb al gauw gezien dat 3 tuners ook al voldoende was.
Maar bij een ander image heb ik dat probleem dan weer niet, ook al zet ik ze alle 4 in.
Dus zie ik dat eerder als een teken dat het niet met de voeding te maken heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz

Op welk moment is bewezen dat het meer belasten van de voeding er invloed op heeft ?


bewezen is er niks, maar dit is toch wel een aanwijzing

Origineel bericht van: Happy2000
Ik heb nog even een laatste test gedaan hier.

Heb nu aan de voorkant een usb schijf aangesloten (om meer stroom te vragen van de voeding) en 4 timer opnames geprogrammeerd op de zelfde tijd over 4 tuners.
Als de opnames starten crashed de box hier nu ook zowel bij fta als gecodeerd. Als ik de usb schijf weer verwijder werkt het hier wel weer goed.

Het begint er nu dus sterk op te lijken dat de voeding het dan niet meer trekt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pieterg
Origineel bericht van: zzzzzzz

Op welk moment is bewezen dat het meer belasten van de voeding er invloed op heeft ?


bewezen is er niks, maar dit is toch wel een aanwijzing

Origineel bericht van: Happy2000
Ik heb nog even een laatste test gedaan hier.

Heb nu aan de voorkant een usb schijf aangesloten (om meer stroom te vragen van de voeding) en 4 timer opnames geprogrammeerd op de zelfde tijd over 4 tuners.
Als de opnames starten crashed de box hier nu ook zowel bij fta als gecodeerd. Als ik de usb schijf weer verwijder werkt het hier wel weer goed.

Het begint er nu dus sterk op te lijken dat de voeding het dan niet meer trekt!



Je moet heel hard opletten met dergelijke testen.
Uit de testen die ik gedaan heb kun je zien dat het probleem op een bepaald moment opgelost leek door een andere skin te gebruiken, eventjes later bij een volgende test was het probleem er terug, en toen stond de standaard skin wel ingesteld.
Dus één keer vaststellen dat het werkt is niet voldoende, meerdere keren proberen is de boodschap.
Ik kon het probleem ook al reproduceren met 3 tuners, zonder USB harde schijf.
De box reageert trouwens nog gedeeltelijk na dit probleem.
De eerste keer dat ik het had speelde zelfs de video gewoon verder.
Dan geloof ik niet zo erg meer in die voedingstheorie.

Je gaat ook nooit Dream ervan overtuigen dat daar een problem is tenzij je met meetgegevens kunt komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Testen ook nog eens gedaan op Newnigma 2.8 (de nieuwste dus).

Geen enkel probleem !

4 FTA zenders op 4 tuners tegelijk.

Ik heb de standaard shell genomen, en standaard was ook al CCcam actief.

 

De 4 FTA zenders waren :

 

DVB-S2 A : Das Erste HD

DVB-S2 B : BBC HD

DVB-C A : Ketnet/Canvas HD

DVB-C B : CNN

 

En mijn tuner stond op DVB-C voor de test, op ActuaTV, dus hij moest nog switchen ook.

 

Dus, het werkt op Newnigma, de originele image van Dream zelf en op Nabilo.

Op PLi is er wel een probleem (waarmee ik niets afdoe van mijn appreciatie voor de kwaliteit van deze image, elke image heeft (ooit) wel ergens een probleempje).

Is het dan zo logisch om te blijven op die voeding te zoeken ?

 

BTW : Nabilo heb ik voorlopig weer verlaten, omdat ik mijn sbox+CCcam combinatie daar niet goed draaiende krijg.

Na x aantal minuten of tijdens het zappen vliegt sbox eruit.

Nu eventjes testen of Newnigma ook dit probleem heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens wat zwaardere testen gedaan met Newnigma, met 6 gelijktijdige FTA opnames op 4 tuners : geen probleem.

 

Met 8 gelijktijdige FTA opnames op 4 tuners : radertjes komen, zender wordt niet gewisseld, blijft wel gewoon verder spelen, klokje op LED display beweegt niet meer, afstandsbediening reageert niet meer.

TELNET <ip adres> geeft een cursor, maar reageert er niet op.

PING <ip adres> geeft nog response.

 

Voeding lijkt het mij dus niet te zijn, want dan zou hij geen TV programma meer kunnen tonen, noch reageren op een PING.

Dat 8 opnames duidelijk teveel is blijkt echter wel (persoonlijk ben ik al bij met 6 gelijktijdig).

 

De zenders waren :

 

DVB-S2 tuner A : BBC HD + BBC 1 CI

DVB-S2 tuner B : Das Erste HD + ZDF HD

DVB-C tuner A : TVE en CNN

DVB-C tuner B : één HD en Ketnet/Canvas HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor zover ik nu kan zien gaat het mis als MHW en freesat epg geactiveerd zijn, en gaat het goed als deze niet geactiveerd zijn (of als een van beide niet geactiveerd is)

 

En images waarin deze niet beide voorkomen (dmm, newnigma, nabilo?) hebben waarschijnlijk daardoor geen last.

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de fout in betreffende epg readers zit, afzonderlijk doen ze het namelijk prima, en samen eigenlijk ook, tenzij er meerdere instances tegelijk gestart worden (zoals het geval is bij meerdere opnames tegelijk, elk actief kanaal krijgt z'n eigen epg readers)

 

Wat die readers doen is een aantal demux devices openen, en filters starten. Mogelijk vinden de drivers het niet leuk als er (te)veel filters tegelijk gestart worden.

 

Of er zit ergens een race in de freesat of epg routines, maar eigenlijk ben ik daar niet echt van overtuigd, omdat je met een deadlock of 100% CPU lus niet het geconstateerde gedrag kunt reproduceren (de 'linux' core hangt, terwijl de dvb core nog loopt, met een userspace bug kan je dit nooit voor elkaar krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...