Ga naar inhoud


Problemen met meerdere gelijktijdige opnames


Dream1975

Aanbevolen berichten

Naar ik meeen is EMM voor kaartupdates. Dit heeft dus niet te maken met tegelijkertijd kijken naar een kanaal en het opnemen van een ander (dan heb je ECM's nodig).

 

Trouwens starten van een nieuwe EMM listen vraagt veel processor tijd. En vermits we die al niet al te veel hebben, is het starten van een nieuwe thread wanneer die niet nodig is, verspilling van processor power.

 

Verbeter mij als ik het mis heb.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 135
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je hebt geen 4 tuners nodig om dat probleem tegen te komen.

3 volstaat al op zijn minst.

Getest (DB8000, 2xDVB-S2 standaard, 1xDVB-C) :

 

Ik sta op Channel4 (ongeëncrypteerd).

Ik programmeer 3 manuele opnames.

a = 08:00-08:15 : Channel4

b = 08:00-08:15 : Arte HD

c = 08:00-08:15 : één HD (kabel)

 

Daarna ga ik op TVE (kabel) staan.

Het zijn allemaal FTA zenders, Channel4 en Arte HD zitten op andere satellieten/transponders, dus hij moet wel 2 tuners gebruiken daarvoor, en bij de kabel moet hij ook nog eens omschakelen van zender.

Gevolg : opnames lijken te beginnen, komt bericht dat hij de zender zal moeten veranderen voor een geschedulede opname.

Interface loopt vast, telnet naar de Dreambox hangt.

Lopende TV programma speelt wel verder af.

Bericht van zenderwissel blijft op scherm staan.

Reset nodig.

 

Denk dus niet dat het met gecodeerde zenders te maken heeft, want het waren 3 FTA zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kabeltje87
...is het starten van een nieuwe thread wanneer die niet nodig is, verspilling van processor power.


Threads kosten nauwelijks processor power. Wat ze WEL kosten is wat resources in het OS om te kunnen controleren en besturen, en vooral RAM, voor de (nieuwe!) stack.

CPU is heel makkelijk te delen tussen processen, en je zult nooit een traag system hoeven te ervaren door een druk bezette CPU. Als je "tandwieltjes" ziet, dan betekent dat helemaal niet dat de CPU het druk heeft. Het wil alleen maar zeggen dat de UI thread geblokkeerd wordt, dat kan zoiets zijn als wachten op de harddisk of op het netwerk. Er is CPU tijd genoeg, want anders kon hij die tandwieltjes niet weergeven!

Terug on topic, ik sluit me helemaal bij pieterg aan, het probleem heeft helemaal niks met CPU te maken. 't Is gewoon een deadlock in Enigma2 of een fout in de driver waardoor de hardware op tilt gaat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar 4 tuners bij de anderen, 3 bij mij, dat is al een verschil, hee.

En met 3 doet ie het nog.

Maar ik was al van plan om te zien of het een verschil maakt of de harddisk nog uit standby moet komen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een korte samenvatting is dus:

 

Origineel bericht van: Happy2000
Ik heb geen ventilator in de box aangesloten, de hardeschijf is een western digital green point (deze verbruikt minder stroom dan een normale schijf) en er zit ook geen dvd drive in.

 

Origineel bericht van: Happy2000
Origineel bericht van: Dream1975

Happy2000 zou je nog eens een andere test willen doen. De box op alle 4 de tuners wat op laten nemen en dan de box herstarten (zodat hij na het opstarten alle 4 tegelijk weer wil laten opnemen) ben benieuwd of hij het bij jou dan ook blijft doen.

 

Dat had ik al gedaan zie eerdere bericht, als ik fta zenders opneem geen problemen, met gecodeerde opnames loopt hij dan wel vast.

 

Origineel bericht van: pieterg
Origineel bericht van: Happy2000
Origineel bericht van: pieterg
Natuurlijk heeft de hardware het wel iets zwaarder met het descramblen van opnames, dus mogelijk krijg je hem net iets eerder aan het hangen, maar het is iig niet de oorzaak.

 

Tja waar ligt het dan aan 4x fta werkt hier gewoon geen problemen.

 

Dan heb jij wellicht geluk dat hij het nog net trekt, zolang de opnames niet gescrambled zijn.

 

Overigens reset ik voor de zekerheid de hele box, om zeker te weten dat de tuners (die vertraagd afschakelen) ook echt uit zijn voor de opnames weer starten.

 

Origineel bericht van: Happy2000
Wat gebeurd er trouwens bij jou als je gewoon 4 timers programmeert op de zelfde tijd over 4 tuners. Loopt hij dan ook vast bij jou?

 

Hierbij heb ik geen enkel probleem, dus maakt niet uit als het fta of gecodeerd is.

 

Origineel bericht van: MiLo
Terug on topic, ik sluit me helemaal bij pieterg aan, het probleem heeft helemaal niks met CPU te maken. 't Is gewoon een deadlock in Enigma2 of een fout in de driver waardoor de hardware op tilt gaat.

 

Dus het probleem kan één van de volgende zaken zijn:

- Voeding (dat zou ook verklaren waarom hij bij Happy2000 minder snel crasht dan bij Pieterg en mij -> energiezuiige HDD en geen Fan, en bij mij net iets sneller als bij Pieterg -> ik heb een fan hij niet)

- Deadlock in Enigma2

- Driverfout

 

Ben benieuwd wat DMM hierover te melden heeft op het VIP board (wil nog iemand een melding in het duits maken)?

 

Origineel bericht van: Nowtv
Is het dan niet zinvol om de hdd even op een separate voeding te zetten van bv een andere box, om de afname van de hdd al in mindering te brengen voor de voeding.

Dan de testen nog eens doen, en kijken of dit een andere output geeft.

 

Dat zou ook nog een goede test zijn. Ik ben het weekend niet thuis, maar als iemand het zou willen proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even een laatste test gedaan hier.

 

Heb nu aan de voorkant een usb schijf aangesloten (om meer stroom te vragen van de voeding) en 4 timer opnames geprogrammeerd op de zelfde tijd over 4 tuners.

Als de opnames starten crashed de box hier nu ook zowel bij fta als gecodeerd. Als ik de usb schijf weer verwijder werkt het hier wel weer goed.

 

Het begint er nu dus sterk op te lijken dat de voeding het dan niet meer trekt!

 

VU+ Ultimo 4K - DVB-C FBC - DVB-S FBC Tuners - VTI Image.

Dreambox 8000HD PVR - 2x DVB-C 2x DVB-S Tuners - OpenATV, Image.
Multi Focus Dish E85, 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 9E

Link naar reactie
Delen op andere sites

e2 deadlock is het niet, het is niet alleen e2 wat plat gaat, maar zo ongeveer de hele linux kernel.

 

En als we hier niemand kunnen vinden die een beetje duits kan schrijven, stel ik voor dat je het in het engels doet, in het duitstalige forum.

Belangrijk is wel dat er direct een man of tien bijvalt, en zegt 'ja, dat heb ik ook'.

Dan zou het duidelijk moeten zijn dat het hier niet om een incident gaat, maar een serieus en structureel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kan iemand ook eens proberen met een externe (usb-)harddisk die een EIGEN voeding heeft. Op die manier wordt de voeding van de dreambox niet meer belast door de interne schijf.

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Link naar reactie
Delen op andere sites

... moe je wel vip lid zijn

 

ik vertaal alles wat er maar mogelijk is, naar het duits indien het helder opgesteld is

 

heb er natuurlijk ook baad bij die stabiele enigma2

 

Vorgaben

Gebrauch

Problem Beschreibung

Verschiedene Aufnahmetests mit 1/2/3/4 Tuner

Verschiedene Aufnahmetests mit EPG timer aufnahmen oder manueller timer eingaben

Verschiedene Aufnahmetests mit PPV Sender und FTA Sender

Resultate und Erfolg <> Mis-erfolg

Reboot GUI <> reboot Hard

Lösungsvorschläge + Denkanstöße bezüglich BUG

 

ciao

Dark & Long, Drift 2 Dark Train

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
... moe je wel vip lid zijn


Dit is wat ik geplaatst heb:

DM8000 Power supply problem (box hangs, not crashes) using multiple simultaneous timer events which start at the same time


I have my 8000 three months now and I like it very much, but I found one problem that bothers me very much.

When I program 3 timer events that start at the same time (for example I start recording with 2 DVB-S2 and a DVB-C tuner all at 20.30) the box will hang (not crash but hang). When it hangs enigma doesn't respond to anything (first the remote won't do anything any more and after a few seconds the picture will freeze, also logging in through telnet or the webinterface doesn't work anymore). The only solution is to hard reset the box using the power switch at the back, but when it then restarts and I am not quick enough to disable the timer events it will hang again.

When the three recordings are started separately (so not at the same time) it is no problem to record with three (or four) tuners, although sometimes when 3 tuners are in use with recording and I switch channels with the 4th one sometimes this problem also occurs.

I also use a fan and when I disconnect this the 3 timer events do work, but when I start 4 at the same time the same problem occurs again (this leads me to think the problem is in the power supply).

I've done some testing also with the box of a friend of mine and this problem can be reproduced using a standard box with only the 2 internal DVB-S2 tuners and a HDD. If you create 2 timer events that are running simultaneously and you restart the box it will also hang if the box starts up and wants to continue the 2 recordings.

The problem can be bypassed by not starting the timer events at the same time, but when you program quickly through the EPG this can easily be forgotten and then you miss the start of all programed shows because you have to hard reset. Also it's my opinion that a box that costs EUR 1000 with 4 tuner slots should be able to use them in 'normal' use (which includes multiple timer events starting at the same time).

I hope you can give a solution to this problem, because besides this I'm a happy DM8000 owner but don't like to be afraid to switch channels when I know multiple recordings are in use or have to watch everything I program in the timer so no multiple recordings are started at the same time (while most good programs in Holland start at 20.30).

A quick solution for most of the problem would be for enigma not to start up multiple tuners at the same time but start up the first one and after something like 10 seconds start up the other one. But as I said sometimes (not always) it also happens when I record with 3 tuners and am switching channels with the 4th one. For this problem to be solved the DM8000 should have some kind of power management which balances the available power and makes sure the box won't hang.

Ps. My DM8000 (revision 1.2) has a HDD, the normal 2 DVB-S2 tuners and 2 DVB-C tuners. My friend has revision 1.0 with a HDD and a extra DVB-C tuner
Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi dat begrijpen ze natuurlijk wel

maar je had er enkele basis gegevens bij kunnen / moeten zetten

ofschoon ze wellicht dat nog zullen navragen, dus.

 

uhm

Citaat:
(while most good programs in Holland start at 20.30).

while zal wel because bedoeld zijn

en

good programs in Holland is misschien overdreven :Dwink

Prime Time programming starts in "the Netherlands" wink (kritiek van een limbo)

 

ciao

Dark & Long, Drift 2 Dark Train

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: spongebob
misschien kan iemand ook eens proberen met een externe (usb-)harddisk die een EIGEN voeding heeft. Op die manier wordt de voeding van de dreambox niet meer belast door de interne schijf.


Heb ik ook getest zie eerdere bericht. USB schijf die geen eigen voeding heeft maar uit de usb haalt van de dreambox

@Dream1975

Heb ook een reply op het vip forum gezet.

Als iedereen het even doet komt er misschien schot in de zaak, anders wordt het ook weer niks daar en wordt het misschien niet opgelost.

VU+ Ultimo 4K - DVB-C FBC - DVB-S FBC Tuners - VTI Image.

Dreambox 8000HD PVR - 2x DVB-C 2x DVB-S Tuners - OpenATV, Image.
Multi Focus Dish E85, 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 9E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...