Ga naar inhoud


Stijgen of dalen nu de huizenprijzen


vincent1971

Aanbevolen berichten

Kijk, dat bedoel ik nou met huizenbubbel in Nederland.

En voor die 3 ton koop je alleen nog maar de WC van een Amsterdams grachtenpand. (zie grafiek, Herengracht >2,5 miljoen)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Huren is uiteraard helemaal uit den boze!! Je blijft je rot betalen en het huis wordt nooit van jou.

 

Nou ja, de bewoonde wereld... bedoel je daar Kalix, Övertorneå, Boden, Älvsbyn , Arvidsjaur of Metsundet en dergelijke mee ?? haha... waarschijnlijk niet. Ik ben bezig met het zoeken van een geschikt huis, en de prijzen voor een villa (bouwjaar jaren 80-90), uiteraard vrijstaand, op een stukje grond van 1500 tot 3000 m2 kosten ca 500 000 Kr tot 1 miljoen. Omgerekend naar Euro's kom je dan ergens tissen de 48000 en 100000 euro uit... dat vind ik heel redelijk. Als ik dat dan vergelijk met 3 miljoen voor een rijtjeshuis (?!?) dan moet ik even slikken...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Origineel bericht van: Sverige
Als ik dat dan vergelijk met 3 miljoen voor een rijtjeshuis (?!?) dan moet ik even slikken...


Dat is maar één nul (0) teveel, het is € 300.000 wink

Ik bedoelde Zweedse Kronen... sorry, was er "Kr" vergeten voor te zetten... 300 000 euro = momenteel 3 090 000 Kronen

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij zegt het goed. Hij bedoelt die zweedse drachmes die ze daar hebben :D

 

Maar geef eens antwoord op mijn vraag. Hoeveel jaarsalarissen mag een huis dan kosten?

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet in "Jaarsalarissen " willen uitdrukken. Als ik een huis of een auto koop kijk ik niet naar jaarsalarissen maar kijk ik naar een bedrag wat ik aanvaardbaar vind voor het gebodene.

Voor mij mag een huis (in euro's wink ) maximaal 150 000 euro kosten, maar dan moet het wel echt heel erg goed in orde zijn, moet de badkamer prachtig ingericht zijn, de keuken moet voorzien zijn van nieuwe apparaten en hetwashok idem. Ook moet je lage driftskostnader (=bedrijfskosten) hebben... dus een zuinig/goedkoop verwarmingssysteem...

De huizen waar ik momenteel naar kijk kosten ca 800 000 SKr

(in Zweden worden huizen altijd mét witgoed erin verkocht)

 

Ik heb even een van die huizen opgezocht, dit is slechts een voorbeeld...hier is een link...

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/331233

Als je onder de foto op "alla bilder" klikt, krijg je de foto's te zien.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er wel aardig uit maar veel hout he. En de grond kost natuurlijk 3 keer niets. Dat scheelt dan wel in de prijs van een huis.

 

In Nederland is de "bubbel" ontstaan door het graaien van de overheid. Overdrachtsbelasting wordt dat genoemd.

 

De vorige bewoners van mijn huidige huis hebben 60.000 euro overdrachtsbelasting betaald. Na 2 jaar hebben zij het huis aan mij verkocht. Ze wilden natuurlijk wel die 60.000 eruit hebben dus was de vraagprijs 60.000 hoger dan wat zij ervoor betaald hebben.

 

Ik heb ook weer 65.000 betaald. Als ik het huis verkoop wil ik die 65.000 eruit hebben.

 

Zie daar, in 2 jaar is het huis 125.000 euries duurder geworden. Dat mag dan wat anders zijn dan de waarde van het huis maar ik heb het er wel voor betaald dus dat moet het ook weer opbrengen.

 

Volgens veel budget organisaties zou je een derde tot de helft van je netto maandsalaris aan wonen kunnen besteden. Dus reken maar uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie


In Nederland is de "bubbel" ontstaan door het graaien van de overheid. Overdrachtsbelasting wordt dat genoemd.



Eh, bubbel is onstaan door subsidie van de overheid d.m.v. de hypotheek rente aftrek.
Iets wat in Zweden nog net op tijd is afgeschaft.
En door een totaal verkeerde afrekenings koers van de Euro t.o.v. de Gulden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ziet er wel aardig uit maar veel hout he. En de grond kost natuurlijk 3 keer niets. Dat scheelt dan wel in de prijs van een huis.

In Nederland is de "bubbel" ontstaan door het graaien van de overheid. Overdrachtsbelasting wordt dat genoemd.


De "bubbel is natuurlijk ontstaan door de gunstigste belasting technische regels ter wereld voor de aankoop en daarna nog 30 jaar hypotheek aftrek.

Ook in het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw zijn de huizenprijzen gigantisch gedaald tot zelfs een 50% voor de minder gewilde huizentypes.
En een huis is waard wat de gek er voor geeft natuurlijk.

En ja de grondprijs in Zweden grond is grond waarom zou het hier meer moeten kosten als in het ons omringende buitenland dat zit dus in de bubbel.

Buiten de grondprijs kost een huis het bouwmateriaal de bouwkosten en de BTW de rest is lucht.
In de bouwkosten zit dus verder alles dus ik ben niet de architect vergeten en de vergunningen enzovoort.

Volgens mij ligt het er aan wat de overheid gaat doen die moeten vanaf volgend jaar 20% bezuinigen en de gunstige huizenregeling zal dan ook wel niet buiten schot blijven en dat kan behoorlijk in de prijs gaan uitmaken maar omdat er nu nog niets bekend is moeten we dat afwachten.
Ook ligt het er aan of er nog veel mensen ontslagen worden dus je hoeft geen doemdenker te zijn om toch voorzichtig te zijn. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderbouw dat eens. Wat heeft het terugkrijgen van wat rente te maken met de prijs?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zo werd (wordt?) er geredeneerd in Nederland. Daarnaast natuurlijk de stimulering door de aftrekbaarheid van de hypotheekrente waarbij een zo hoog mogelijke hypotheek ook de meeste teruggave oplevert en dus de beste investering was. Door deze redenering heeft de vraagprijs geen enkele relatie meer met de werkelijke waarde.

 

Nu belanden we op het punt waar grondstofprijzen dalen (in €), bouwvakkers uit de neus lopen te peuteren en grondprijzen dalen. (gemeentes zitten met flinke tekorten en weinig vraag naar grond)

 

Onder die omstandigheden kun je jouw woning een stuk goedkoper, beter en vaak op een mooiere locatie nieuw laten bouwen dan de 2e hands vraagprijs. En dat drukt de markt een beetje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren Ik Vertrek gezien?

 

Ging over een echtpaar dat emigreerde naar Zweden, ze moesten 80 kilometer rijden voor ze in de bewoonde wereld waren.

 

Ik hou van rust maar dat is wel erg rustig hé.

 

Ik ga in de winter regelmatig skiën in Idre in midden zweden tegen de Noorse grens aan. Ook dan kan uren rijden om dan ineens één huis te zien, dan denk ik: wat doen de mensen die daar wonen de hele dag?

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin. Lang niet iedereen gaat voor een top hypotheek. En die renteaftrek beschouw ik als het terugkrijgen van teveel betaalde belasting. Denk aan overdrachtsbelasting en WOZ. Renteaftrek afschaffen? Dan ook overdrachtsbelasting, WOZ en huursubsidie!

 

Daarnaast dalen grondprijzen niet.

 

Gemeenten vullen hun tekorten aan met extra belasting (parkeren en zo, verhoging WOZ). Ook gemeenten wachten gewoon met grondverkoop. Bouwvakkers lopen misschien wel uit hun neus te eten maar nemen geen genoegen met de helft van hun salaris. Daarom vroeg ik eerder al wie er dit jaar minder is gaan verdienen. Niemand! En dus valt het bouwbedrijf gewoon om. De resterende bedrijven kunnen wat meer vragen.

 

Er is geen goedkoop stukje grond te koop. Kijk maar eens op bouwkavel.nl

 

Als voorbeeld Almere (redelijk goedkoop) daar zit je op 400 euries de vierkante meter en dat wordt hoger als je leuk aan het water zit. In het Columbuskwartier zit de kavelprijs daarmee op ruim 250.000 euries voor 600 vierkante meter.

 

En bij mij in het dorp is een kaveltje te koop voor ruim 1.3 miljoen.

 

Hiermee heb ik jouw argumenten dus redelijk onderuit gehaald.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Onderbouw dat eens. Wat heeft het terugkrijgen van wat rente te maken met de prijs?


Nu dacht ik dat je zelf wel zoiets kunt bedenken.
Als er geen renteaftrek was zouden er erg weinig overblijven die de huizenprijzen hier kunnen betalen.
En ja de huizen staan er dus zou je simpel een enorme prijsdaling krijgen. cry
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie


Hiermee heb ik jouw argumenten dus redelijk onderuit gehaald.

Nee hoor, het bevestigt alleen je gemoedstoestand: de ontkenningsfase.

Ik lees over een jaar wel hoe je er dan over denkt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...