Ga naar inhoud


[Elektra in huis] aansluiting toonfrequentontvanger


rvs4all

Aanbevolen berichten

Situatie

Ik heb in mijn appartement (bouwjaar 1971, maar sinds 2009 van mij) de volgende situatie in mijn meterkast:

 

- 1 fase (25A)

- 3 groepen, waarvan 1 niet aangesloten (op de foto zit er wel een automaat in, maar die doet dus niks)

- dubbele meter (I en II) (Landys en Gyr CL130df6)

- toonfrequentontvanger (P.N.E.M. AIT 6000)

 

Werking

De werking van de toonfrequentontvanger zou de volgende moeten zijn: als je dag-/nachttarief hebt, wordt er op bepaalde tijden een puls vanuit de energieleverancier gestuurd die de meter schakelt naar de juiste stand (I of II).

 

Aansluiting

Mijn vraag is nu: hoe zit deze toonfrequentontvanger aangesloten? Er gaat namelijk ook een buis naar een schakelaar toe (zie foto). Weet iemand waar deze voor dient? Ik ben bezig met wat klussen uit te voeren op de bovenverdieping en hiervoor moet de stroom overal af zijn en ik vraag me af of dit wel het geval is als ik alle groepen af zet.

 

Foto

Op de foto zijn de schakelaar en de toonfrequentontvanger omcirkeld.

post-11401-1318260500,0812_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Normaal werden die toegepast voor het verwarmen van water via een boiler op het nachtstroom tarief.

Met de schakelaar kan je de toonontvanger overbruggen, zodat bij extra vraag het water ook met dagstroom kon worden opgewarmd.

 

Naar mijn weten wordt de kwh meter intern omgeschakeld tussen dag en nachttarief.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die schakelaar lijkt mij niet origineel, maar later aangebracht.

 

Vraagje, woon je in de buurt van een luchthaven?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, dat niet, maar het zou kunnen zijn, dat er vroeger een baken op je dak heeft gestaan, wanneer je net onder een aanvlieg route zou hebben gewoond.

 

492 Hz is in ieder geval de dag-nacht omschakeling, die onder meer voor Boilers werd gebruikt.

De Kwh. meter schakelt zelf om, daarvoor is die kast in ieder geval niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Als je goed kijkt in de behuizing zie je dat er twee relais zijn.

Een relais voor de Piek/Dal schakeling.

En een relais voor het schakelen van de boiler.

 

Als je in P.N.E.M. gebied zit is tooncode DK11 voor de piek/dal omschakeling van de meter

en tooncode DK12 voor de aan/uit schakeling van de boiler.

 

Vaak zijn die dingen modulair en kunnen er meerdere "codes" (relais uitgangen)ingezet worden voor verschillende schakelfuncties(DK1 t/m DK24)

 

In P.N.E.M. gebied wordt tooncode DK6 gebruikt voor het schakelen van de openbare-verlichting.

Ritsel (of bouw zelf wink ) een toondecoder en stel deze in op DK6 en je tuinverlichting/buitenlamp gaan netjes gelijktijdig met de straatverlichting aan (en uit) cool

Het TF/DK signaal staat gewoon op het 230V net en kan via iedere WCD in huis afgetapt worden.

Grtz,

Max

 

 

2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Nee, dat niet, maar het zou kunnen zijn, dat er vroeger een baken op je dak heeft gestaan, wanneer je net onder een aanvlieg route zou hebben gewoond.

492 Hz is in ieder geval de dag-nacht omschakeling, die onder meer voor Boilers werd gebruikt.
De Kwh. meter schakelt zelf om, daarvoor is die kast in ieder geval niet.


Ik heb de buis nog niet helemaal kunnen volgen. Hij gaat tussen de vloer en het plafond verder en dat heb ik nog niet open gehad. Zodra ik meer weet, post ik het hier even.

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pedro Newbie
Misschien dat die buis naar de plantjes op zolder van de buurman gaan? smile

Ik ben benieuwd wat het precies is


Dat is niet mogelijk, want ik heb geen bovenburen, alleen een bovenverdieping smile

Morgen eens even het plafond in de meterkast slopen.

Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben benieuwd want ik heb ook zo'n ding hangen (waar geen schakelaar of buis opzit).

 

En ook hier heeft naar mijn weten nooit een boiler gehangen, alleen een geiser.

Hij werkt wel en doet iets want er knippert een ledje in.

 

 

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
EEN makelijkere manier is gewoon even afkopelen ,dan zie je gauw genoeg wat er niet werkt.scheeld een hoop rommel.


Ik heb alle stopcontacten en lichtpunten/schakelaars al geïnventariseerd: groep 1 is alles beneden en groep 2 is alles boven, groep 3 is reserve (niet in gebruik). Als ik de 2 groepen uitzet, werkt er niks meer. Daarom ben ik ook wel benieuwd waar de buis uitkomt...

Rob.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens in de keuken.De voorschriften eissen dat in elke woning warmwater kan worden gemaakt via elektriciteit (Boiler). Vaak is dit de keuken, maar kan ook op de verdieping of zolder zijn. Zou het plafond mooi dicht laten. De leiding kan bedraad zijn maar mag ook onbedraad zijn. Is hij bedraad, dan vind je waarschijnlijk, in jouw geval een nul, beschermingsleiding (aarde) en twee draden voor de verwarming. de schakelaar dient er dan voor om in het dure tarief bij een lege boiler toch snel warmwater te krijgen (2 uur).

Een dergelijke leiding kun je ook achte rhet kooktoestel vinden.

Ook deze moet voorbereid zijn. Beide leidingen mogen echter onbedraad zijn. De leidingen moet er zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...