Ga naar inhoud


[sat] X-sat410 plat na stroomstoring


D.Quijote

Aanbevolen berichten

We hadden vanochtend hier geen stroom, men was aan het werk in een trafo huisje. Mijn X-sat 410 staat altijd aan, dus nooit stand-by ( dit omdat hij vanuit stand-by stand eerst wat last heeft van blokvorming ). Gaf een lichte plof bij het weer inschakelen van de stroom. Iemand een idee waar ik het moet zoeken ??? Voeding ruikt ook een beetje.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

je toestel staat altijd aan en is dus altijd warm.

Als elco's in waarde afnemen, is dat sneller merkbaar in koude toestand.

 

Vermits je vanmorgen geen spanning had, is je ontvanger afgekoeld. de waarde van een van je elco's is nog verder gedaald en nu start hij dus niet meer.

 

Meestal is het een kleine elco die ergens bij een (warm koelblok staat.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nog niet veel opgeschoten, ik had de voedingsprint meegenomen naar de onderdelen zaak, daar zei men dat de gesoldeerde zekering die op de voedingsprint kapot was( F2A )na doorgemeten te hebben. De zaak waar ik die haalde zei ook dat ik gelijk de 4 diodes moest vervangen D101 t/m D104 Op het moment dat ik de deco aansloot op 220 knalde gelijk die zekering weer kapot. Is er nog hoop ??? Of is dit een groter probleem ??

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de hak-tor ook stuk (hakt de gelijkgerichte 230 volt in stukjes), voordat het naar de trafo gaat.

 

Zo van een foto te zien is het de "5L 0265R"

Zit op het koelblok naast de dikke elco !

 

En wederom ook de zekering en waarschijnlijk 4 diodes vervangen.

 

Tip:

Controleer dmv ohm-meter alle diodes op evt sluiting / correct geleiding / sperren.

 

Tip2: vanwege de blokvorming

Vervang de kleine elco's naast tunerblikje

C297, C63 en C50, deze zijn 10uF/16 volt maar maakt er maar 22uF/16 volt van.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even gekeken het is inderdaad de 5L0265R die op het koelblok zit daaronder staat ook S 148

Dat van die blokvorming wist ik al, maar als belangrijkste is eerst die 5L kan vinden. Trouwens die kleine zijn ook smd elco's en die kan ik niet solderen, wel kan ik er normale overheen plakken.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er over heen plakken?wat een knoei,zal nooit werken,je bent gewoon de boel aan het verprutsen.Doe het goed, of koop een nieuwe voeding,wat dit geknoei kost je alleen maar onderdelen die er weer uit knallen.Diodes Altijd vervangen .ten zij er 3amp diodes in doet,die kunnen wat meer hebben . ER IS MAAR EEN MOOI WERK EN DAT IS VUURWERK,dat krijg je dus als je gaat knoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Je moet de oude elco's wel verwijderen als deze defect zijn,anders heeft het geen zin.

 

Het is zelfs een geluk dat het apparaat werkt.

 

Zit er een sluiting in de oude elko dan heeft het er overheen solderen geen nut.

 

Is de oude elko niet kapot dan krijg je door het erover solderen van nog een elko een dubbele waarde. Dus 2x 10 uF parallel is dan 20uF.

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...