Ga naar inhoud


Ervaringen met Border Colliehond gezocht


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: Jan Ambers
Mijn zoon zou graag een border collie hond hebben...
Maar hij is van 6-18U niet thuis!
Is zo een hond bestand tegen alleen zijn?
Wie heeft hier ervaring mee, waar moet op gelet worden?


Geen ervaring met Collie's
Maar de vrouw fokt wel klein schalig met een ander ras ( zie avatar )

Dat licht er natuurlijk aan.
Zolang ie een buiten verblijf heeft en in een grote uitloop ren zijn gang kan gaan.
Zou het mischien nog mogelijk zijn.

Zit ie echter die 12 uur binnen zonder er uit te kunnen.
Dan zou je zoon van mijn vrouw geen hond mee krijgen.


Citaat:
Het voornaamste dat u moet weten als u een border collie wilt aanschaffen, is dat de meeste border collies moeten werken. Hiermee bedoelen wij activiteiten verrichten waarbij de hersenen van de hond geprikkeld worden; dit kan op vele manieren. Zonder werk zullen veel border collies zich gauw gaan vervelen en zichzelf een taak toebedelen. Heeft u geen tijd of zin om te werken met de hond of wilt u alleen wandelen dan raden wij u aan om een ander ras te kiezen.


Dit staat onder andere op de site van de rasvereniging.
Dus om nou te zeggen dat het een hond is die lang alleen kan zijn.
Naar mijn mening nee


Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Mijn zoon zou graag een border collie hond hebben...
Maar hij is van 6-18U niet thuis!
Is zo een hond bestand tegen alleen zijn?
Wie heeft hier ervaring mee, waar moet op gelet worden?


Het spijt mij te moeten schrijven maar ik vind als iemand zo weinig tijd heeft voor een hond dat die daar helemaal niet aan moet beginnen. Ik vind dat zielig voor dat beestje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
waar moet op gelet worden?

 

Van 06:00 tot 18:00 niet thuis. Wat denkt je zoon zelf ? Dat dat goed gaat ? Vraag eens aan je zoon om 12 uur per dag niet naar het toilet te gaan. En dan een collie. Die moeten veel en lang lopen.

Dus wordt het hond in bench, schuur of buiten in kennel. En nee, dat gaat dus niet goed. Zo'n hond wordt dus een frust. Angstig, of vals, of beide.

Je kan net zo goed die hond direct naar het asyl brengen, je bespaart er een hoop hondeleed mee. Een hond is een roedeldier en die trekken het niet zo lang alleen.

 

Begin niet aan een hond als het beest meer dan 4 uur per dag aaneengesloten alleen moet zijn. Of je moet op een boerderij wonen, of een landgoed waar het beest zijn vrijheid heeft. Dan kan het met wat mitsen en maren.

Neem een kat. Of een cavia, konijn, marmot of een ander beest welke wel alleen kan zijn, maar een hond, nee.

 

uitdrukkelijke afrader dus,

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het grotendeels met de leden hierboven eens betreffende de aandacht en tijd

dat is het aspekt hetgeen een kind zal moeten leren begrijpen

het is niet een gameboy of boek dat weggelegd wordt

 

denk eens aan het dierenassiel in jullie buurt

waar men altijd vrijwilligers zoekt om bijvoorbeeld ook met honden te wandelen en hen daarmee de broodnodige beweging te kunnen geven.

 

en dan nog is niet ieder kind bekwaam een hond te leiden.

 

ciao

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Maar hij is van 6-18U niet thuis!
Is zo een hond bestand tegen alleen zijn?


Een hond iedere dag 12 uur alleen laten is pure dierenmishandeling.
Een hond heeft aandacht en beweging nodig. Zullen we jouw zoon eens 12 uur niet laten poepen en plassen? Eens kijken wat hij daar van vind.
Je zoon moet eens even goed nadenken en dan tot de conclusie komen dat het volstrekt onverantwoordelijk is een hond zo lang alleen te laten en er dus niet aan te beginnen!

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut onverantwoord en al helemaal voor een border collie.

Met name dit ras moet urenlang per dag bezig worden gehouden, al is het maar dat hij een paar ganzen op het erf moet "hoeden". Zoniet worden het gigantische neuroten.

 

Border collies horen op het platteland thuis, zijn voor in de stad totaal ongeschikt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel die BC heeft een 10tal schapen en een ram op z'n wei, van ca 1 Ha groot.

We weten natuurlijk niet hoe die BC zich gedraagt met de schapen als baasje er niet bij is... (is gaan werken in de week)

De hond kan ev ook in de hof lopen maar wat dan met de beplanting, wil een BC ook zo graag tuinieren als een Rottw?

Het liefste dat onze RW doet is de bloembollen bovenhalen, vooral als hem iets verboden is, dit om z'n frustratie af te reageren..., en wij zijn altijd bij hem...

De BC kan ook op een kippenplein van een 50m², maar ik ken absolut niet het gedrag van zo een BC, een Jack Russell zou het zeker niet mogen zijn, zijn veel te nerveus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...