Ga naar inhoud


Copyright kranten 1943


vincent1971

Aanbevolen berichten

Heb hier een jaargang van een regionale krant van 1943.

Wil stukken inscannen en die op een internet forum zetten. De krant ( Dagblad van Enschede ) bestaat echter niet meer. Is opgegaan in TCTubantia. Mag ik zonder toestemming stukken op internet zetten?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Hoe lang geldt het auteursrecht?

 

De maker van een werk krijgt het auteursrecht op dat werk op het moment dat het werk gemaakt wordt. Zeventig jaar na het overlijden van de maker vervalt het auteursrecht weer. Als het werk door meer dan 1 persoon is gemaakt, dan vervalt het auteursrecht op dat werk 70 jaar na het overlijden van de langstlevende maker.

 

Als de maker niet bekend is, dan vervalt het auteursrecht 70 jaar nadat het werk voor het eerst openbaar gemaakt is.

 

Voor films is er nog een speciale regeling ingesteld. Het auteursrecht op een film vervalt 70 jaar na het overlijden van de laatste van een hele groep medewerkers aan de film: de hoofdregisseur, de scenarioschrijver, de schrijver van de dialogen en de componist van de filmmuziek.

 

De regels voor de duur van het auteursrecht staan in hoofdstuk 3 van de auteurswet, in artikel 37 tot en met 42.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mojo
Ik denk dat Prutsie het goede antwoord geeft. Wellicht dat TCTubantia ze graag wil hebben/kopen.


Als Tubantia ze niet meer heeft dan is er daar iets heel erg mis gegaan. Volgens mij wil de topicstarter ze zelf openbaar maken, dat mag alleen als je daarvoor toestemming hebt van de uitgever.

Die laatste is namelijk rechthebbende, in tegenstelling tot de hoofdredacteur die alleen leiding geeft aan een redactie en zich daarmee niet bezig houdt. TS zal dus in eerste instantie contact op moeten nemen met Wegener Nieuwsmedia en die zullen hem wellicht doorsturen naar de juiste persoon binnen Tubantia, als die zelf over dit soort dingen mogen beslissen. Degene die erover gaat is in ieder geval niet redactioneel betrokken bij de krant maar commercieel.

Overigens denk ik dat ze met oude stukken niet zo heel moeilijk zullen doen, zeker niet als dat in een context staat.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de geschiedenis van de krant in kwestie niet, maar is het voor Nederlandse kranten anno 1943 niet mogelijk (of misschien zelfs aannemelijk) dat naast het schrijven ook het uitgeven door de bezetter gebeurde? Goeie vraag wie in zo'n geval het copyright heeft. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Koen B
Ik ken de geschiedenis van de krant in kwestie niet, maar is het voor Nederlandse kranten anno 1943 niet mogelijk (of misschien zelfs aannemelijk) dat naast het schrijven ook het uitgeven door de bezetter gebeurde? Goeie vraag wie in zo'n geval het copyright heeft. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.


Dat die kranten door nazi's geschreven werden tijdens WO2 is eigenlijk niet helemaal waar. De journalisten die er voor de oorlog zaten bleven er meestal zitten, alleen de hoofdredacteur werd vervangen door iemand die de nazi's wel zagen zitten. De journalisten wilden hun baantje wel houden dus die pasten gewoon op met wat ze schreven, zeker in regionale kranten ging dat toch over het dagelijks leven dus dat kon wel. Sterker nog: als je goed tussen de regels doorleest wil je nog wel eens kritiek tegenkomen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie krant:

 

Geachte heer,

 

Het is niet toegestaan om (delen van) de krant te gebruiken voor

publicatie zonder uitdrukkelijke toestemming van de uitgever. In dit

geval kunnen wij die toestemming niet verlenen gezien de historische

waarde van de jaargang.

 

Mag ik u vragen hoe u aan deze jaargang komt?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant! Ik denk ook dat ze graag die uitgave willen hebben.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou een email terug gestuurd...Heb nog meerdere jaargangen liggen. Ook uit de 2de wereldoorlog. Valt me op dat je losse exemplaren wel her en der kunt krijgen maar hele jaargangen die ongekreukt zijn...niet gezien.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...