Ga naar inhoud


alle bouten en vijzen inspuiten met beschermende spray aan te raden?


Gast SatMann

Aanbevolen berichten

Ik las in een verslag hier op de site dat vele mensen preventief hun bouten en vijzen van hun T90 inspuiten tegen roesten omdat inox te duur was bij levering :D

 

nu raden ze een silicone spray aan.

ik kan redelijk goedkoop aan Soudal Multi-Spray geraken.

 

volgens deze persoon zou dit ideaal zijn om niet inox metalen delen te beschermen tegen corrosie en vochtverdringend werken.

dus aan te raden om alle onderdelen van een T90 die niet inox zijn te beschermen. De laag zou rond de 6 maand blijven liggen daarna effen een nieuw laagje spuiten.

 

de technische gegevens van die multi spray is :

Hoogwaardige universele spray met 8-voudige werking: roestomvormer, smeermiddel, reiniger, vochtverdringer, kruipolie, corrosiewerend, contactspray, shockspray.

Te gebruiken op schroeven, bouten, moeren, bewegende onderdelen, assen, scharnieren, kettingen, tuingereedschap, …

 

Na reiniging blijft een beschermende film achter

Tast kunststoffen en metalen niet aan

Verlengt de levensduur van rubbers

 

wat denken jullie?

volgens mij kan dit maar de schotel ten goede komen?

in bijlage de volledige technische fiche

 

greetz

multispray.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


zo'n spray helpt natuurlijk wel alleen je moet dit dan wel herhalen om de zoveel tijd. Dus zeggen dat het niet werkt isfout alleen om nou te zeggen dat het een alternatief voor inox bouten is vind ik ook teveel van het goede...

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bouten en moeren die eventueel vervangen kunnen worden door rvs daarvan zijn de kosten in een normale ijzerzaak ongeveer 10 euro.

Bij de oudere schotels kan dit best een goede oplossing zijn.

Je zou ook nog de holle vierkante buizen kunnen behandelen met een antiroest middel (binnenkant behandelen).

Op het moment zitten bij de nieuwe T90 kwalitatief betere bevestigings materialen.

Ik denk dat deze wel enkele jaren meegaan.

 

Ik zou in ieder geval hiervoor kiezen.

Als je ieder half jaar de schotel moet behandelen dat lijkt mij te veel van het goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf voor een meer permanente oplossing gaan. Dus RVS bouten of, zoals ik het heb gedaan op mijn Triax schotel, de boutjes inspuiten met doorzichtige PVC lak. Ziet er na een jaar of 6 in de zoute zeelucht nog als nieuw uit!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem is dat ik in de buurt 5 winkels heb gedaan en nog niet 80% van de gewenste bouten kon vinden in inox.

Gezien de T90 al gebruik maakt van niet courante formaten.

 

@bigFellow

wat voor pvc lak heb je gebruikt?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gebruik gemaakt van lak van volgens mij kontakt chemie (of iets dergelijks). Zijn gewoon te koop bij de electronica zaken, komen in een witte spuitbus met rode opdruk.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik altijd blanke tectyl van Valvoline.

 

http://www.valvoline.nl/index.asp?pageid=6cb7fe2476234535b06ddb13996bf3d3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die multi-spray van soudal is een betere variant van die tectyl van valvoline.

 

dus ik ga die proberen. kost mij nog geen 3 euro in groothandelprijs voor een bus :-)

 

alvast bedankt voor jullie raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06
Origineel bericht van: ceesv


Deze gebruik ik ook.
Geen van de geplaatste schotels heeft enige roest.

De oudste schotel welke hiermee ingespoten (m.n.de bouten),zijn nu ca 3 jaar en hebben geen roest. (o.a,. ook de Wavefrontier T55 en T90).
Prima spul en je ziet er niets van.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...