Ga naar inhoud


Temperatuur processor laptop


boaz

Aanbevolen berichten

Een van de laptops valt soms uit. Gemeten met speedfan blijkt de core een temperatuur van zo'n 55 tot ruim 60 graden te zijn. De fan is schoon en uitgezogen.

Wel is de laptop (Acer) al 2 jaar oud.

Mijn eigen nieuwe laptop meet maar zo'n 30 graden en een andere oudere laptop 45 graden.

Hoe warm mag de core worden?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ligt aan het soort processor wat er in zit maar rond de 70 graden is wel het maximale wat je zou willen. Je zou eens kunnen kijken naar je processor belasting als je een beetje zit te internetten ofzo. Die zou dan maximaal rond de 10% mogen zitten. Als hij veel hoger is kan er wel eens een raar proces op de achtergrond lopen dat de processor flink aan het werk zet wat ook weer warmte veroorzaakt.

 

Ik heb ook meegemaakt dat de processor koeling gewoon los zit. Laptop werd ook erg warm. Na een cleaning beurt en het vernieuwen van koelpasta en goed aandraaien was hij uiterst stil en ruim 20 graden! koeler gemiddeld

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde is dat deze temperaturen al gemeten worden bij belasting in rust, onder de 4% activiteit, zelfs al bij rust, dus alleen achtergrond processen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De fan kan wel draaien maar hoe snel draait hij?

 

Ik heb fans gezien die wel draaide maar door slijtage/stof i.d lagers niet op de goeie snelheid.

 

de koeler kan zoals eerder ge-opperd ook niet meer recht op de proc zitten of uitgeharde koelpasta.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
De fan kan wel draaien maar hoe snel draait hij?

Ik heb fans gezien die wel draaide maar door slijtage/stof i.d lagers niet op de goeie snelheid.

de koeler kan zoals eerder ge-opperd ook niet meer recht op de proc zitten of uitgeharde koelpasta.


en controleer ook goed als de koeler goed fast is, dat heb ik een keer gehad en dat was de oorgak van de hoge temperatuur.

grt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
uitgeharde koelpasta.


Zolang het koelblok niet van de processor is geweest is er geen probleem met de pasta.
De warmteafgifte van een processor is afhankelijk van het type core en de kloksnelheid, hiervoor zijn mooie tabelen te vinden.
TDP is het magische woord

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation

Diverse meuk... maar dat boeit niemand toch.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemde is dat de laptop na vrijwel de hele dag aanstaan met nauwelijks enige processor belasting uitwendig koud aanvoelt, nauwelijks blaast en toch een core temp van zo'n 55 - 60 graden heeft.

Kan een fan dusdanig versleten zijn dat hij te weinig toeren maakt zonder tegelijk toch veel herrie te produceren? Bij andere laptops die ik ken, gaan de fans eerst meer herrie produceren voor ze minder gaan presteren.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de processor warm/heet is en de buitenkant koel is alleen maar een teken dat de koeling niet deugt. Hij hoort juist warmte van de processor en videochip (vergeet die niet) weg te voeren.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Kan een fan dusdanig versleten zijn dat hij te weinig toeren maakt zonder tegelijk toch veel herrie te produceren?

 

Ja, de lagers kunnen droog gelopen zijn door fijnstof tussen de lagers.

Dan loopt hij wel maar erg stroef en dat hoor je niet. Herrie komt door speling i.d lagers

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe berouwbaar zijn je sensors?

 

Ik zet mijn PC aan in een koude kamer (pakweg 15 graden). De harddisk temperatuur geeft 14 graden aan. De core temperatuur geeft direct 25 graden aan en een andere sensor (geen idee waar die voor dient) geeft direct 30 graden aan.

 

Schiet mij maar lek!

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou er maar niet al te zwaar aan tillen. Als de boel koel blijft (buitenkant) dan is er niets aan de hand.

Dat een core van een processor zo "heet" wordt kan te maken hebben met de manier van warmte meting.

 

Als je echt IN de core gaat meten dan zal dat warmer zijn dan een sensor naast of vlakbij de processor.

 

Was vroeger al met de processoren, sommige werden veel warmer omdat ze rechtsreeks IN de core de temperatuur meetten.

 

Als de laptop niet uitvalt door het "te heet" zijn is er noets aan de hand. Wordt ie wel te heet, dan zal het systeem terugschakelen naar een lagere snelheid om zo de continuiteit te garanderen.

 

Lekker gebruiken en je niet gek laten maken door een paar cijfertjes. Pas als ie gek gaat doen is het tijd om aan de bel te trekken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het is juist begonnen met uitvallen. Van de zomer 2x bij grote hitte en recent bij het weergeven van radio, niet echt een zware belasting dus.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...