Ga naar inhoud


Frequentieoverzichten DVB-C signalen kabelaars


Murdock

Aanbevolen berichten

Is er ergens een overzicht te vinden welke frequenties er bij de verschillende kabelaars (Ziggo, CaiW, Delta) worden gebruikt voor DVB-C signalen?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Murdock
OK, dit is Ziggo. En CaiW en Delta?

Een beetje zelf zoeken mag ook wel, maar goed:

UPC:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/upc.shtml

Caiway:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/caiw.shtml

Delta:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/delta.shtml

Veendam:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/veendam.shtml

KBG:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/kbg.shtml

En zelf wil ik af en toe ook nog wel eens een overzicht droppen in sommige topics op het Gathering of Tweakers forum. Probleem is dat deze overzichten continu aan veranderingen onderhevig zijn. Zelf woon ik in Ziggo/Casema/Multikabel, dus is het voor mij niet zo moeilijk om af en toe even een Transport Stream capture file te maken op basis waarvan ik zo'n overzicht produceer op het Tweakers forum. De maker van de Digitale kabeltelevisie website woont in Ziggo/@Home gebied, dus is het voor hem niet zo moeilijk om het overzicht voor @Home up to date te houden. Voor alle andere kabelbedrijven zijn we echter afhankelijk van het aanleveren van Transport Stream capture files door derden voor het genereren van een overzicht en dat verloopt niet zo soepeltjes omdat iemand die in een bepaald kabelgebied woont ook nog moet beschikken over een DVB-C PC-TV kaart en wat software om zo'n Transport Stream capture file te maken naast wat basis kennis hoe dat uberhaupt moet en vervolgens moet die Transport Stream Capture file van 50 tot 300 MB ook nog ergens geupload worden zodat ik hem kan downloaden voor het genereren van zo'n overzicht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een beetje zelf zoeken mag ook wel

 

Inderdaad. Echter krijg je zoveel oude lijsten voor je kiezen dat het voor mij moeilijk te bepalen is welke actueel is.

 

Meestal zitten er in dit forum wel mensen die weten wat er actueel is...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock
Inderdaad. Echter krijg je zoveel oude lijsten voor je kiezen dat het voor mij moeilijk te bepalen is welke actueel is.

Op de website van Digitale kabeltelevisie wordt onder aan de overzichtspagina's aangegeven wanneer deze voor het laatst bijgewerkt is. Hoe je het echter ook wendt of keert, de kanalen/frequentie indeling kan bij wijze van spreken al weer aangepast zijn op het moment dat daar een overzicht van gepubliceerd wordt. Het blijft dus lastig om te bepalen of een gepubliceerd overzicht echt up-to-date is.

Citaat:
Meestal zitten er in dit forum wel mensen die weten wat er actueel is...

Neem van mij aan dat het gros van de mensen die gebruik maken van deze overzichten om hun apparatuur met DVB-C tuner te configureren veelal niet eens weten dat er weer nieuwe frequenties bij zijn gekomen tot het moment dat ze een (nieuw) kanaal missen in hun kanalenlijst. Bij verplaatsingen van frequenties valt het meestal wat sneller op omdat eerder gevonden kanalen dan niet meer werken, maar dat wil dan nog niet zeggen dat iedereeen ook de gewijzigde frequentie weet te vinden via een nieuwe scan. Dat is ook de reden waarom ik via het GoT forum tracht om de kanalen/frequentie lijst voor Ziggo/Casema/Multikabel gebied actueel te houden. Het is dan meestal alleen een kwestie van het bijwerken van een configuratie bestand met de nieuwe en gewijzigde frequenties en de boel zou dan weer moeten werken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in UPC gebied en heb gewoon een cable.xml gemaakt met alle frequenties in stappen van 8 mhz van 113 mhz tot 868 mhz. Ik kan de box laten scannen en ik zie dus meteen of er iets is bijgekomen. Verder gebruik ik natuurlijk de digitalekabeltelevisie site.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Ik zit in UPC gebied en heb gewoon een cable.xml gemaakt met alle frequenties in stappen van 8 mhz van 113 mhz tot 868 mhz. Ik kan de box laten scannen en ik zie dus meteen of er iets is bijgekomen. Verder gebruik ik natuurlijk de digitalekabeltelevisie site.

Vroeger kon dat ook op die manier in Ziggo/Multikabel gebied toen alles nog netjes op een vast 8 MHz raster zat. Maar sinds Ziggo/Casema de techniek doet in Ziggo/Multikabel gebied wordt met die methode niet alles meer gevonden. Nu moeten we met twee verschillende start frequenties werken om alles te kunnen vinden. Door in de Network Information Tables te kijken met DVB Analyse tooltjes gaat het zoeken naar de frequenties dan wat makkelijker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maak je toch gewoon 2 tabellen in de cable.xml Juist de methode met de NIT werkt niet goed bij UPC want die verwijst naar frequenties die niet bestaan in dit gebied.

 

Met de cable.xml ga je gewoon alle mogelijke frequenties af, hierdoor kun je niks missen. Als dat bij jou niet werkt is je tabel niet correct. Er is wel degelijk gewoon een raster in gebruik hoor. Dat zal per kabelaar misschien iets verschillen maar niet veel.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Dan maak je toch gewoon 2 tabellen in de cable.xml Juist de methode met de NIT werkt niet goed bij UPC want die verwijst naar frequenties die niet bestaan in dit gebied.

Het is natuurlijk mogelijk om met twee tabellen te werken, maar om te beginnen zal je eerst moeten uitzoeken waar zich het volgende raster bevindt. Aangezien ik de beschikking heb over een DVB-C PC-TV kaart met wat DVB analyse tooltjes is het voor mij eenvoudiger om even in de juiste NIT te kijken en zo de exacte frequenties te achterhalen.

Tegenwoordig genereer ik echter het kanalen/frequentie overzicht op basis van een Transport Stream capture file van de "hoofd" frequentie met een zelf gemaakt tooltje.

Citaat:
Er is wel degelijk gewoon een raster in gebruik hoor. Dat zal per kabelaar misschien iets verschillen maar niet veel.

Uiteraard is er een raster in gebruik omdat de Transport Streams op de kabel nu eenmaal een bandbreedte hebben van 8 MHz. Wat ik net al aangaf is dat bij voormalig Multikabel de volledig frequentie band keurig netjes was opgedeeld met een doorlopend raster van 8 MHz waarin alle diensten een plek hadden gekregen. Met alle diensten bedoel ik dan Internet Downstreams, digitale RTV Transport Streams en analoge TV kanalen. De analoge TV kanalen kunnen met minder toe dan een bandbreedte van 8 MHz, maar om het vaste raster van 8 MHz niet te verstoren werden ze wel binnen dat 8 MHz raster geplaatst. Het voordeel was uiteraard dat wanneer een analoog kanaal werd uitgeschakeld het ontstane 8 MHz gat weer opgevuld kon worden door bijvoorbeeld een digitale RTV Transport Stream.

Na de komst van Ziggo/Casema moest dat 8 MHz raster in Ziggo/Multikabel gebied om onduidelijk reden overhoop en werden alle digitale Transport Streams op frequenties boven de 514 MHz met 0.75 MHz verschoven. Ook onder de 514 MHz is er geschoven met frequenties waardoor er nu allerlei stukken bandbreedte zijn ontstaan die niet meer te gebruiken zijn omdat ze net niet 8 MHz groot zijn. Bandbreedte verkwisting noem ik dat en het is mij echt een raadsel wat Ziggo/Casema daarmee hoopt te bereiken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...