Ga naar inhoud


Motorbeveiliging in stekker van klokpomp


Thomas2000

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een klokpomp op 380v. Ik had een losse motorbeveiliging tussen het snoer gemonteerd, maar na wat gebruik gaan de afdichtingen enz lekken, dus dat is geen duurzame oplossing. Nu wil ik er eigenlijk eentje in de stekker gebouwd hebben. Ben overal al aan het zoeken geweest, maar dat is nog niet gemakkelijk. Weet iemand waar ik zoiets vinden kan? Een oplossing tussen het snoer mag ook, maar dan wel duurzaam/stevig.

 

Let op evt. commerciele links!

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Een motorbeveiligingsrelais in een stekker heb ik nog nooit gezien.

 

Motorbeveiligingsrelais zijn er in vele soorten en maten.

 

Ik zou in een klein IP 65 kastje gewoon zo'n relais inbouwen, en je probleem is opgelost.

 

Googel eens naar bijvoorbeeld Moeller motorbeveiligingsschakelaars

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Thomas2000
Een oplossing tussen het snoer mag ook, maar dan wel duurzaam/stevig

Ik heb hier wel een z.g. Steckmat in gebruik, maar die zijn voor 230V. Ik weet niet of die er ook in 380V uitvoering zijn.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een PKZ toepassen, is een magneetschakelaar inclusief

een thermisch pakket in een kasje.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een PKZ toepassen, is een magneetschakelaar inclusief

een thermisch pakket

 

Een PKZ(M) is zeker geen magneetschakelaar inclusief een thermisch pakket Con. Een PKZ(M) is een motorbeveiligingsschakelaar (driedubbele woordwaarde) smile

 

Vroeger had je thermische paketten. Die moest je voorzekeren met een smeltveiligheid of een installatieautomaat (Stotz). Het thermische pakket simuleert de opwarming van de wikkelingen van de motor en schakelt een hulpcontact bij overbelasting die op zijn beurt een (losse) magneetschakelaar afschakelt. Zware overbelastingen werden door de smeltpatronen of installatieautomaat ondervangen. Die schakelden dan af. De trage thermische beveiliging die alleen werkte met drie bimetalen stripjes was hiervoor veel te traag.

 

Een PKZ(M) is een doorontwikkeling. Het combineert de installatieautomaat en de thermische beveiliging. Ook schakelt de motorbeveiligingsschakelaar bij trippen altijd alle drie de phasen af. Ongeacht of er thermisch of magnetisch (kortsluit) wordt afgeschakeld.

 

PKZM of PKZ is trouwens een type motorbeveiligingsschakelaar die destijds door Klockner Moeller (nu Moeller electric) is ontwikkeld. destijds een noviteit, nu algemeen gemeengoed.

Stotz is (was??) trouwens een merknaam. De fabrikant die de installatieautomaat groot heeft gemaakt.

 

Motorbeveiligingen in van die mooie waterdichte kastjes zijn er te kust en te keur. Iedere fabrikant heeft ze.

In NL het best te verkrijgen, Moeller electric, Telemecanique, ABB.

Goedkoop maar goed, General Electric.

Dan zijn er nog een aantal "bouwmarkt" merken, veelal exoten uit het verre oosten of uit het voormalige oostblok. Apparatuur uit het voormalige oostblok is trouwens vaak gewoon goed. Het zijn oudere "modellen" van Telemecanique (Rusland) of Siemens (Polen, Roemenie).

 

Alla, tot zover.

Het kastje met een PKZM is trouwens de enige afdoende oplossing. Koop er een paar "wurgwartels" bij en het is spatwaterdicht (IP64).

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Prutsie: Wil jij aub je handtekening aanpassen? Klopt geen hout van.

 

Ik sluit mij hierbij aan. De enige technisch verantwoorde oplossing.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Een PKZ toepassen, is een magneetschakelaar inclusief
een thermisch pakket in een kasje.

HG CC


Dergelijk kastje ertussen had ik, maar is niet duurzaam. Er word zo nu en dan eens stevig aan het snoer getrokken enz. en dan raken de afdichtingen kapot en komt er water in. Heeft half jaartje gewerkt, met aan het eind lichte prikkels bij het bedienen.

Ik heb wel wat op de internationale veilingsite gezien, maar is weer niet mijn stekker.


Zijn wurgwartels steviger dan normale wartels? Vaak is het kastje van hard plastic, zodat als het even valt al een scheur heeft.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wordt de pomp altijd op dezelfde plaats gebruikt, via hetzelfde "stopcontact"?

Hang dan de beveiliging aan de muur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Thomas2000


Dergelijk kastje ertussen had ik, maar is niet duurzaam. Er word zo nu en dan eens stevig aan het snoer getrokken enz. en dan raken de afdichtingen kapot en komt er water in. Heeft half jaartje gewerkt, met aan het eind lichte prikkels bij het bedienen.


Dit heet echt wel ONJUIST GEBRUIK.

Zorg, dat je kabel lang genoeg is en dat deze niet mechanisch wordt belast.
Het is wel duurzaam, als het gebruikt wordt, zoals het bedoeld is.
Er bestaan trouwens ook spullen speciaal voor hogere mechanische belasting, maar dat wil weer niemand betalen.

Tja, zoek zelf de juiste weg...

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Wordt de pomp altijd op dezelfde plaats gebruikt, via hetzelfde "stopcontact"?
Hang dan de beveiliging aan de muur.


Heb ik ook an gedacht, maar er word ook weleens gelast op dat stopcontact, en dan is 4 ampere tekort.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Origineel bericht van: Thomas2000


Dergelijk kastje ertussen had ik, maar is niet duurzaam. Er word zo nu en dan eens stevig aan het snoer getrokken enz. en dan raken de afdichtingen kapot en komt er water in. Heeft half jaartje gewerkt, met aan het eind lichte prikkels bij het bedienen.


Dit heet echt wel ONJUIST GEBRUIK.

Zorg, dat je kabel lang genoeg is en dat deze niet mechanisch wordt belast.
Het is wel duurzaam, als het gebruikt wordt, zoals het bedoeld is.
Er bestaan trouwens ook spullen speciaal voor hogere mechanische belasting, maar dat wil weer niemand betalen.

Tja, zoek zelf de juiste weg...


Ik denk dat ik het nog een keer ga proberen met een losse behuizing+wartels en een moeler motorbeveiliging.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ga even zoeken op het internet naar v-tec wartel

 

De OBO V-Tec wartels zijn wurgwartels. Hier zit een conische bus in die een rubber ring aantrekt waardoor het waterdicht wordt. Deze wartels zijn niet bedoeld als trekontlasting (al worden ze vaak wel verkocht als trekontlasting) maar als je ze stevig aandraait dan moet je wel erg aan de kabel gaan sjorren (kabel zal je bijna stuk moeten trekken) wil er beweging in de kabel komen.

 

Deze wartels zijn er trouwens van zeer veel verschillende fabrikanten. OBO is duur maar wel goed.

 

In de doosjes met een motorbeveiligingsschakelaar zitten vaak uitbreekpoorten voor PG16 of M25 wartels. Gebruik je nu een dunne kabel die veel te ruim in de wartel zit, gebruik dan een kleinere maat wartel. Bijvoorbeeld PG11 of M20.

Om deze wartels passend te krijgen in het gat voor PG16 of M25 zijn er dan weer reduceerringen te koop. Die kosten echt Eurocenten per stuk en besparen je een hoop ellende.

 

Er zij ook wurgwartels in de handel met een soort thule en een mechanische trekontlasting aan de buitenzijde. Lastig te vinden, en duur, speciaal gemaakt voor verplaatsbare leidingen. Dit is vrijwel hufterproof.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Thomas2000

Heb ik ook an gedacht, maar er word ook weleens gelast op dat stopcontact, en dan is 4 ampere tekort.


Maak dan een tweede WandContactDoos,
welke je van een thermische veiligheid voorziet.
Laat de kabel een kabel zijn
en zorg dat de veiligheidsvoorziening mooi vast aan de muur blijft

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...