Ga naar inhoud


JBL 12inch subwoofer geeft soms luide knal


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een JBL 12inch subwoofer en die geeft soms spontaan een luide knal en klapt dan meteen uit.

 

Er is weinig fouts te vinden. Ik heb de print geheel doorgesoldeerd dus het is geen koude soldering.

 

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Kijk eens hoe de conus dan staat. Is hij los of staat hij naar binnen of buiten? Is hij dan nog "los"?

 

Mischien komt er een te grote gelijkspanning op de speaker.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch niet de koelkast die aanspringt?

 

Een fikse inschakelstoring op het lichtnet zou misschien dit ook kunnen veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips.

Ik ga eerst eens kijken of de knal er ook is als de inputstekkers er uit liggen. Dit om te kijken of er inderdaad iets van het lichtnet af komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt op een probleem uit de voeding zoals dubieuze elco's.

Gebeurd meestal 'na een tijdje' en dus vaak door warmte.

Ik zou zeggen: pak de föhn en koude-spray en loop de componenten in de voeding af. Begin bij de elco's en condensators.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaakk ik ben zeer bedreven met de soldeerbout en het doorssolderen van printen heeft al heel veel storingen verholpen. Daarbij daad het niet, schaadt het niet. Uit mijn handen komt geen knoeiwerk. Het probleem is dat de storing niet simpel te verhelpen is omdat het soms gebeurd. Dan blijft er niets over dan alles wat dit kan veroorzaken op te lossen of te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo een sub van JBL en die hangt ook via de 230V aan de (Kenwood) receiver. Zodra die uit gaat is de spanning ook van de sub af. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is. Ik had hem eerst continu aan de prik hangen en een schakeling detecteerd of er signaal is waarna ie inschakeld. Dat gebeurde soms ook met een dikke plop. Nu schakelt ie via de kenwood in en ben ik daar van af.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nee de knal gebeurt helaas spontaan ook als de versterker gewoon al aan is.

 

Ik had van Steve een goede tip gehad om een opamp te vervangen maar helaas toen ik de subwoofer open had gemaakt bleek er een andere revisie print in te zitten waar de opamp niet meer in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...