Ga naar inhoud


Geluidskwaliteit USB-platenspelers?


yaho

Aanbevolen berichten


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

in alle gevallen ja....

 

Je moet geen hoogstaand geluid van zoiets verwachten.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Platen geven sowieso minder kwaliteit dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Je hebt ook nog last van krassen en ruis maar met goede software kan je dat wat opsmukken.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die USB platenspelers zijn allemaal low-cost.

 

Adviseer je om bv je oude "Technics" or whatever te pakken en dan een A/D convertor te pakken. Zijn tegenwoordig bijna allemaal USB. Dit zal uiteindelijk het beste resultaat geven.

 

De software van de USB-platenspelers zetten hem al direct om naar MP3. Gebruik beter een WAV bestand. Voordeel hiervan is dat je het WAV bestand zo naar CD kan zetten, zonder al te weinig verlies en anderzijds je zelf kan bepalen in welke bitrate je de MP3 gaat zetten.

 

Suc6

 

Toevoeging

En inderdaad wat PaulCL zegt, je kan het wat opsmukken en editten om eventuele tics of krassen eruit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Platen geven sowieso minder kwaliteit dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Je hebt ook nog last van krassen en ruis maar met goede software kan je dat wat opsmukken.


Ik zou persoonlijk het anders verwoorden:

Platen(vinyl voor de liefhebber) hebben een andere kwaliteit dan we tegenwoordig gewend zijn. Maar er zijn nog altijd liefhebbers die kwaliteit van vinyl boven digitaal prefereren.

Kwestie van smaak. Beter is wat anders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spreek hier niet over gevoelskwaliteit maar puur over geluidskwaliteit en ik blijf bij mijn standpunt, deze is minder.

Als je graag nu en dan een krak in je muziek wenst te horen en ruis in de stillere passages en minder dynamiek en minder bas dan kan je dat altijd simuleren met een audio editor.

Vinyl digitaliseren vind ik enkel zinvol als je die muziek anders niet meer vind maar de nostalgie van het anders geluid ontgaat me. Je luistert toch ook geem AM, LG en KG radio meer voor hun specifieke gebrek aan kwaliteit?

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Muziek is emotie, en daar hoort soms ruis en tikken bij!

Vergelijk het eens met zwart/wit en kleurenfilms.

 

Er zijn welzeker oude zwart/wit films die ik prefereer boven de nieuwste HD-kleurenfilm.

 

Sterker nog, sommige remakes in kleur zijn niet om aan te zien, en hebben het origineel nooit kunnen evenaren.

 

Stel je voor, Casablanca in kleur, alhoewel ik er net achter kwam, dat hij nu is uitgebracht in HD-Blue-Ray.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Ik spreek hier niet over gevoelskwaliteit maar puur over geluidskwaliteit en ik blijf bij mijn standpunt, deze is minder.
Als je graag nu en dan een krak in je muziek wenst te horen en ruis in de stillere passages en minder dynamiek en minder bas dan kan je dat altijd simuleren met een audio editor.
Vinyl digitaliseren vind ik enkel zinvol als je die muziek anders niet meer vind maar de nostalgie van het anders geluid ontgaat me. Je luistert toch ook geem AM, LG en KG radio meer voor hun specifieke gebrek aan kwaliteit?


Ik ben het ook niet met je eens. Tuurlijk is digitaal vrij van ruis, kraakjes, rumble en andere zaken echter toch kan een lp beter klinken. Een cd kapt het frequentie bereik keihard af op 22Khz. Een lp is tot meer in staat. Nu zul je zeggen dat je dat niet hoort. Dat klopt echter het beïnvloed wel de klank omdat er onderlinge menging ontstaat van meerdere tonen, subtiel maar toch hoorbaar, mits je de juiste apparatuur hebt en de opnamen van goede kwaliteit is.

Ik ben het met je eens dat het zonde is om oude lp's te gaan digitaliseren die ook gewoon op een andere manier digitaal zijn te verkrijgen. Het kost je veel tijd en moeite en het resultaat zal tegenvallen (zeker met usb spul)



Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat maakt het uit.

Driekwart van de mensen is tegenwoordig doof of heeft een gehoorsbeschadiging.

 

De meesten hebben geen flauw idee hoe nou een echte saxofoon piano of viool behoort te klinken omdat ze die nog nooit in het echt gehoord hebben.

99% van wat er nieuw op de radio wordt uitgezonden is met de computer gemaakt, dus de instrumenten zijn al "dood".

 

Artiesten kunnen geen muziekinstrument meer bespelen en geen noten lezen en hun stem wordt ook al met de computer gecorrigeerd.

Het bezitten van een high-end installatie als je van populaire muziek houdt is alleen maar ergelijk omdat je regelmatig het knip en plak werk van de producer goed kan horen.

 

Als je gehoor al zo gedegenereerd is dat je zelfs muziek op MP3 mooi vindt, dan is het nog maar een kleine stap naar de USB-platenspeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Een harmonische is altijd hoger dan de grondfrequentie, en daardoor zal een cd (laser) deze harmonischen beter weergeven door zijn hogere frequentiebereik, en zal ook hier de cd het altijd winnen van van een plaat.


Sjaak, het frequentiebereik van een CD is keihard begrensd, boven de 20 kHz. komt er echt niets meer uit.
De SACD en (soms) de vinylplaat kan frequenties tot ruim boven 20 kHz weergeven.

Afgezien daarvan kunnen sommige jeugidigen inderdaad nog 20 kHz. waarnemen.
Met het stijgen van de leeftijd daalt die grens, en met 60 jaar op de teller halen de meesten de 10 kHz. niet meer.
Ondanks het feit dat we frequenties boven 20 kHz niet kunnen horen, en we ook geen verschiltonen tussen zulke supersonen waarnemen is er gebleken dat frequenties boven de gehoorgrens wel degelijk een bijdrage kunnen geven aan de klank indruk. Het gaat dan niet om indrukwekkende verschillen waardoor je van je stoel valt, maar om details in het hoog die de klank van bijv. sommige slag-of tokkel-instrumenten net even geloofwaardiger maken.
Hier is het oude vinyl, en de SACD dus in het voordeel t.o.v. de CD.

Het mechanisme van deze invloeden is nog betrekkelijk onbekend, en voor onderzoekers van het gehoor ligt er nog een flinke taak.


Origineel bericht van: Sjaak(k)

En een cd heeft ook meer dynamiek (100dB is haalbaar), dwz het volume tussen de hardste en zachtste passage, die dynamiek is bij een plaat zeer beperkt (krap 50 -60dB).


Sjaak, wanner je je opsluit in een geluiddichte kamer heeft een dynamisch bereik van 100 dB zin. (Voor jeugdige personen).
Zij hebben nog een gehooromvang, die dit kan waarnemen.

In een hedendaagse huiselijke omgeving ligt er al een geluidsniveau uit de omgeving van 40-50 dB.
Kijk verder eens naar een tabel, waarin de gehoordrempel van de man of vrouw is vastgelegd, in relatie tot de leeftijd.
Ook zijn de hedendaagse huiskamers nauwelijks geschikt voor meer dan 90 dB.

Daardoor is het dynamisch bereik van de vinylplaat eigenlijk al toereikend.

(Ooit eens gewerkt aan entertainment systemen aan boord van vliegtuigen, in relatie tot hoe groot daar de dynamiek van het aangeboden geluid moet zijn.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EN het doorslaggevende in de hele discussie,is de akoestiek

van waar je het ter gehore brengt.een huis van hout,klingt

meestal beter, dan een betonnen flat,of dat nou een platenspeler is of een high end cd speler.akoestiek is doorslaggevend!ik hoor liever een bijv.nad+KEF instalatie

van pakweg 700 euro in een muzikale omgeving,dan een high end

instalatie van 20000 euro in een betonnen huis.

want een liedje zingen in een weiland met veel wind dat is niet leuk,dat doen we toch liever in de badkamer?klingt gewoon

beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch blijf ik erbij dat, vooral voor klassieke muziek, de CD superieur is aan de vinylplaat.

Bij klassieke muziek heb je maximale dynamiek nodig want het verschil tussen heel stille en luide passages is veel groter dan bij welk ander genre muziek ook.

Als je een stille passage van een plaat afspeelt zit die dus vol ruis en hoor je amper muziek en bij luide passages heb je nog de kans dat je naald op het vinyl danst. Het laatste hangt samen met de kwalitiet van de speler maar gezien je de naalddruk liefst minimaal zet is er altijd kans op dat fenomeen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: abrahamsat

want een liedje zingen in een weiland met veel wind dat is niet leuk,dat doen we toch liever in de badkamer?klingt gewoon
beter!


Dat klinkt gewoon beter :D.

Maar als je dan toch persé een platenspeler aan wilt sluiten op je PC, gebruik dan niet de line input met een voorversterker (in-line versterker?) wink.
Je weet niet wat er dan allemaal aan stoorimpulsen in de PC op het analoge signaal komen. Beluister dat maar eens met een koptelefoon.
Een platenspeler met USB is dan geen gek alternatief.
Er zijn idd nog steeds mensen (zoals ik) met een uitgebreide LP verzameling, die niet volledig op CD te vinden is.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...