Ga naar inhoud


Geluidskwaliteit USB-platenspelers?


yaho

Aanbevolen berichten


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: winwiz
Ik ben het ook niet met je eens. Tuurlijk is digitaal vrij van ruis, kraakjes, rumble en andere zaken echter toch kan een lp beter klinken. Een cd kapt het frequentie bereik keihard af op 22Khz. Een lp is tot meer in staat. Nu zul je zeggen dat je dat niet hoort. Dat klopt echter het beïnvloed wel de klank omdat er onderlinge menging ontstaat van meerdere tonen, subtiel maar toch hoorbaar, mits je de juiste apparatuur hebt en de opnamen van goede kwaliteit is.


Qua gehoor"gevoel" helemaal mee eens. Ik heb zelfs indertijd
direct gesneden platen gekocht, fantastisch. Daar kan een CD
niet tegenop.

Uiteraard klinkt een cd beter, maar niet per definitie mooier.
Daar komt het gevoel om de hoek kijken. Hoewel, de dynamiek
die een LP geeft is in mijn gevoel nooit geevenaard.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Uiteraard klinkt een cd beter, maar niet per definitie mooier.
Daar komt het gevoel om de hoek kijken. Hoewel, de dynamiek
die een LP geeft is in mijn gevoel nooit geevenaard.

En dat is voor mij doorslaggevend. Tegenwoordig worden teveel CD's met een dynamische compressor afgemixed en vervolgens tot 0db genormaliseerd. Klinkt lekker hard, maar weg is je dynamiek. En die onzin - en verpesting van het geluid - was nog geen "gemeengoed" toen de LP nog het meest verkochte medium was.
Interessant voorbeeldje met verklaring: http://news.cnet.com/8301-13645_3-10360787-47.html (geen commerciele link)

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Spotvogel
16Kc?

Nooit een goed element gehad vroeger?
Een beetje Ortofon ging tot 22.....

Ja hoor geloof je hetzelf, op papier zeker cry
Ik had(heb) een Shure v15, het beste wat er ooit gemaakt is op dat gebied whistle


Dan ken jij je eigen spullen niet de V15 ging van 10 - 25 Khz op zijn slofjes.

Het beste ooit gemaakt? Hij was goed maar er waren zeer beslist betere..

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen slecht element, alleen gaat ie tot 20 Khz;

 

Algemeen:

Ortofon OM Qbert cartridge.

 

Specificaties:

- Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 11 mV

- Channel balance at 1 kHz 1,5 dB

- Channel separation at 1 kHz 22 dB

- Channel separation at 15 kHz

- Frequency range at - 3dB 20-20.000 Hz

- Frequency response 20-20.000 Hz - 3 dB

- FIM distortion at recommended tracking force, DIN 45.542 < 1%

- Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force 90 µm

- Compliance, dynamic, lateral 12 µm/mN

- Stylus type Spherical

- Stylus tip radius R 18 µm

- Equivalent stylus tip mass 0,6 mg

- Tracking force range 3,0 g 30 mN

- Tracking force, recommended 4,0 g (40 mN)

- Tracking angle 20°

- Internal impedance, DC resistance 1680 Ohm

- Internal inductance 920 mH

- Recommended load resistance 47 kOhm

- Recommended load capacitance 200-400 pF

- Cartridge color, body/stylus Blue/Blue

- Cartridge weight 18,5 g

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had zelf een Stanton 881S

 

10-30.000 hz en gecalibreerd 10-25.000 hz

 

Citaat:

Although Pickering's original spec sheet showed a different Frequency Response of 10 to 30,000 Hz for the XSV-3000 than Stanton's current spec of 10 to 25,0000 Hz...keep in mind that the 881 Mk IIS is part of Stanton's "Calibration Series" of phono carts which uses closer tolerances with the "Plus or Minus 1 1/2 db" notation after the published spec. Believe me...the two cartridges are precisely the same and have precisely the same characteristics.

 

Also don't be put off by Stanton's seemingly strange output voltage spec of .9 mv. It converts to a more typical 4.5 mv spec that others use. So do not worry that your 2.5 mv phono mag sensitivity rating on your amp may not be good enough...it is. I'll talk more about this in an upcoming essay.

 

The Stereo Channel Separation spec of 35db is tough to argue with as only my ears can confirm superior performance in this regard. The impact of highly modulated crashing cymbals, kickdrums, snares and bass instruments indicates superior Tracking Ability to me and does compare very favorably to the Shure V-15 Type V.

 

 

 

Voor hierboven... De shure V15 gaat volgens opgave van Shure zelf 10-25Khz.. ik heb een pdf van het originele boekje

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chrisch
Origineel bericht van: Con
Uiteraard klinkt een cd beter, maar niet per definitie mooier.
Daar komt het gevoel om de hoek kijken. Hoewel, de dynamiek
die een LP geeft is in mijn gevoel nooit geevenaard.

En dat is voor mij doorslaggevend. Tegenwoordig worden teveel CD's met een dynamische compressor afgemixed en vervolgens tot 0db genormaliseerd. Klinkt lekker hard, maar weg is je dynamiek. En die onzin - en verpesting van het geluid - was nog geen "gemeengoed" toen de LP nog het meest verkochte medium was.
Interessant voorbeeldje met verklaring: http://news.cnet.com/8301-13645_3-10360787-47.html (geen commerciele link)

De dynamiek van een plaat mag dan goed geweest zijn (ongeevenaard is wel overdreven), ze was niet genietbaar. Stille passages waren niet stil maar zaten vol ruis en bijgeluiden die de echte geluiden overstemden.

Ik ga wel akkoord dat er momenteel dynamiekbeperking wordt toegepast maar dat zegt meer over hoe de moderne luisteraar zijn musiek wil dan over de mogelijkheden van de CD zelf. Bij klassieke muziek doet men dit meestal niet en dezelfde muziek van dezelfde uitvoerder is op CD vele malen genietbaarder dan op LP.
Ik ga wel weer akkoord dat een lied als "daar bij die molen" op een 78 toeren plaat wel eens aangenaam om horen is omwille van de nostalgie maar objectief is de klank niet goed te noemen.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ga wel akkoord dat er momenteel dynamiekbeperking wordt toegepast maar dat zegt meer over hoe de moderne luisteraar zijn muziek wil dan over de mogelijkheden van de CD zelf. Bij klassieke muziek doet men dit meestal niet en dezelfde muziek van dezelfde uitvoerder is op CD vele malen genietbaarder dan op LP.

Ik ga wel weer akkoord dat een lied als "daar bij die molen" op een 78 toeren plaat wel eens aangenaam om horen is omwille van de nostalgie maar objectief is de klank niet goed te noemen.

 

Dat is een antwoord die recht doet aan het verschil CD/Vinyl. Daarnaast is natuurlijk een uitvoering in een correct accoutisch afgestemde omgeving de ultieme beleving.

 

In mijn beleving is een Live concert op CD een onjuiste weergave van de beleving tijdens het Live concert.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles bij elkaar neemt zal een CD altijd beter zijn, maar dat neemt niet weg dat een lp op bepaalde punten toch superieur is aan de cd. Ik zou voor geen goud meer terug willen alleen al vanwege het bedieningsgemak en onderhoud.

 

De moderne meer populaire cd's worden dankzij de compressie in feite gewoon verpest en krijg je dit soort dingen:

 

17734928-17734930-large.jpg

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de opname van het live concert goed werd gedaan en de verdere processing professioneel werd uitgevoerd, dan heb je met de CD versie veel meer kans dat de Live impressie goed overkomt dan met een vinyl versie.

Natuurlijk, de sfeerbeleving is gewoon niet te simuleren, daarvoor moet je ter plaatse zijn maar de kwaliteit van de herbeleving hangt van het medium af inzake potentie en van de professionaliteit van de techniekers inzake toepassing.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Als de opname van het live concert goed werd gedaan en de verdere processing professioneel werd uitgevoerd, dan heb je met de CD versie veel meer kans dat de Live impressie goed overkomt dan met een vinyl versie.
Natuurlijk, de sfeerbeleving is gewoon niet te simuleren, daarvoor moet je ter plaatse zijn maar de kwaliteit van de herbeleving hangt van het medium af inzake potentie en van de professionaliteit van de techniekers inzake toepassing.


Als......

Een CD versie zal het zeker winnen, maar toch ben je het nodige kwijt.... Een SACD in stereo (multikanaal is mogelijk) klinkt toch een stuk beter. Wel logisch ook want die gaan tot 100 Khz met een dynamisch bereik van 120 db. Het grootste verschil is die zeer steile filtering op 22 Khz bij een cd die je dan kwijt bent.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opvalt is dat men zomaar vinyl en CD's aan het vergelijken is terwijl men het totaal niet heeft over welke apparatuur er gebruikt wordt en in welke prijsklasse.

Mag je een platenspeler van 5 tientjes wel vergelijken met een CDspeler van €1000,-?

 

Wat betreft materiaal.

Heb je het dan over massaproductie-platen of directcut.

 

De kwaliteit van CD's is vaak beroerd, 1250 fouten/sec hoort nog binnen de specs, maar winkelketens zijn niet te beroerd om ook afgekeurde series op te kopen bij de fabrikant,die niet graag weggooit.

 

Waarom wordt er toch nog veel vinyl geproduceerd en verkocht.

Uit nostalgie of zou het toch met kwaliteit te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een LP en CD met elkaar gaat vergelijken moet je dit doen op gelijkwaardige apparatuur. Mensen die zeggen dat de mens niet boven de 30 khz kan horen moeten even het maar eens aan een blinde vragen. Deze mensen hebben een gehoor die zelfs de sample frequentie van een cd speler kunnen horen.

Die mensen kopen eerst luidsprekers en daar passen ze de versterker op aan. Een USB platenspeler die voor nog geen 100 euri's worden aangeboden zijn gewoon bagger.

Dan nog iets over de jeugd van tegenwoordig die naar al die radiostations als Q, 538, slam, etc leren ook niet omgaan met dynamic, dat is pas geluid verkrachten met al die limeters die vol moeten werken om het geluid in zo min mogelijk dynamic de ether in te slingeren. crazy Dit is ook weer terug te horen op de CD die dan wordt gekocht.... cry

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geluidskwaliteit of geluidsbeleving.

Het gaat erom hoe alle elementen in de schakel zijn. Van opname in de studio (of live) tot de luidsprekers thuis. Het gaat dan om de zwakste schakel. En dat is vaak niet de draaitafel of de CD-speler. Op de installatie thuis hebben we invloed, op de eerdere zaken niet. Thuis willen we het goed laten klinken. Dan begin je met de keuze van de luidsprekers, een erg persoonlijke keuze die ook nog eens afhankelijk is van de luisterplaats en de akoestiek daar. Daarna de passende versterker (en dat is dan dus geen goedkoop surround-setje) en dan pas de overige componenten. Mijn oude draaitafel maakt daar met een separate voorversterker ook nog steeds deel van uit. En ook dan KAN een LP schitterend klinken, maar een CD ook.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Platen geven sowieso minder kwaliteit dan wat we tegenwoordig gewend zijn. Je hebt ook nog last van krassen en ruis maar met goede software kan je dat wat opsmukken.


ROTFL!

Heb je wel eens een NIEUWE LP, met een NIEUWE naald (ortofon oid) gehoord op een goede platenspeler?
als je je platen goed onderhoud heb je geen last van tikken hoor, dynamiek is ook erg goed (tenzij je zo'n low cost china rot platenspeler pakt, dat is ook logisch)

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...