Ga naar inhoud


Bakeliet buizen radio's 110v hertz?


digit

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik had een vraagje voor de buizen mannen :-)

 

Heb hier een paar buizenradio's staan ..van voor de 2de wereldoorlog...

 

Nu zijn ze 110volt, en wil daar een trafo/omvormer voor

Alleen de vraag is .. is het nu 110v 50hertz of 110v 60hertz?

 

Een paar komen uit frankrijk..

Dus wat kwam er uit de muur in 1940 ..110 volt/50 of 60 hertz

thx

één ding is zeker, maar ik ben vergeten wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites


50 of 60 Hz zal volgens mij geen verschil maken. Mijn opa heeft in de 2e wereldoorlog toen hij bij de PTT werkte, veel gedaan met Radio's voor het verzet.

Die radio's werden ook naar Frankrijk gesmokkeld (Philips Buizenbakken).

 

Het enigste wat ik wel zeker weet is dat de Fransen mij in ieder geval niet vrolijk hebben gemaakt door nog ver in de jaren 70 de plus van de accu in een auto aan het chassis te hangen. De min liep dan als "bedrading" door de auto.

 

Heeft me indertijd wel een autoradio gekost frown

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Door een zogenaamde verhuistransformator kan je de spanning eenvoudig van 220 naar 110 volt transformeren.

 

Of de radio's geschikt zijn voor 50 of 60 Hz, zou eventueel op het typeschild van de radio vermeld moeten zijn.

 

Wat vroeger de spanning en frequentie was in Frankrijk? Dat verschilde van streek tot streek, maar over het algemeen werd de standaard toch al gauw 50Hz.

 

Wanneer je een toestel, gemaakt voor 60 Hz. aansluit op een 50 Hz. wisselspanning, zullen de verliezen in de eventueel ingebouwde transformator wat hoger worden, en zou op de lange duur die voedingstransformator defect kunnen raken.

 

Wanneer deze radio's lange tijd hebben uitgestaan, zijn de voedings elco's mogelijk een probleem.

Ik zou de lichtnet spanning over een periode van een paar uur via een regeltransformator langzaam opvoeren, om deze elco's te ontzien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@digit

je hebt PM

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat: Het enigste wat ik wel zeker weet is dat de Fransen mij in ieder geval niet vrolijk hebben gemaakt door nog ver in de jaren 70 de plus van de accu in een auto aan het chassis

 

nou loop ik best al wat jaartjes mee in de auto wereld maar

franse auto s met plus aan massa ?? never seen

this net zoals sjaak zegt dat waren de Engelse o.a. mini.mg.triumph.rover etc maar zeker geen franse uit de 70 jaren

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders haden toen zo'n Simca stationwagen met een achterklep met een draairaam. Achterklap klapte altijd naar beneden. Kleur was bruin met een houtnerf.

 

Typenummer weet ik niet meer. Wel dat ik op de sloop een andere autoradio had gekocht met een schakelaar achterop waarmee je kon bepalen of het radiochassis + of - was en de spanningstoevoer ook.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Simca? Hadden die dan massa? Die was weg zodra je de showroom uit reed... sick

vGnp


massa ? eg wel , massa's roest frown

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pure nostalgie

 

Niemand die nog weet hoe zo'n ding eruitzag...

En je had écht geen boordcomputer nodig om stil te vallen.

Wat regen en plassen waren ook goed! Eén goedgeplaatste verdeler werkt evengoed: vlak achter de radiator , juist in het midden.

 

Heb nog zo'n V100 of zo gehad, bestelwagentje met de 2 deurtjes achteraan.

 

Eddy Vl

post-32896-1318260702,5823_thumb.jpg

post-32896-1318260702,5944_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee die Simca was nog ver voor de 1100. Ik zal eens in het foto-archief duiken bij mijn moeder.

 

Chrysler,Ford,GM,Vauxhall en best nog wel wat meer merken hadden aandelen in Simca.

 

Als ik op Google beelden kijk lijkt ie op de Simca Vedettemarly of Jaganda. Het was in ieder geval een Bi-Color met bruin als hoofdkleur en aande onderzijdde een houtmotief.

 

Hij moet uit de jaren 50-60 zijn geweest.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eddy VL
Pure nostalgie

Niemand die nog weet hoe zo'n ding eruitzag...
En je had écht geen boordcomputer nodig om stil te vallen.
Wat regen en plassen waren ook goed! Eén goedgeplaatste verdeler werkt evengoed: vlak achter de radiator , juist in het midden.

Heb nog zo'n V100 of zo gehad, bestelwagentje met de 2 deurtjes achteraan.

Eddy Vl


Dat model was het niet. Hij had wat vleugelachtige achterlichten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ALL

 

Nou, de Simca had dus de Min van de accu aan het Chassis. blush

 

Via een gebruikersclubforum een link gevonden naar alle merken auto's vanaf na de 2e wereldoorlog. Alle Usermanuals etc.

 

Zit dus in de war met de autoradio, daar ben ik wel zeker van met die schakelaar.

 

Overigens een leuk stukje historie van Simca op Simca

 

Van Engelse auto's wist ik niet dat de + aan het Chassis zat. Heb nog wel even gekeken naar de Vauxhall maar daar zit de + wel correct.

 

.......... ik ga me wel even zitten schamen (stemming is aangepast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...