Ga naar inhoud


reikwijdte digitenne zendmast ??? (hoeveel masten per M2)


Mr. Webpage

Aanbevolen berichten

weet iemand hier toevallig wat de reikwijdte is van een zendmast.

 

vraag me af hoeveel zendmasten er zijn in een bepaalde regio of plaats.

 

dit omdat er vandaag een storing was met een zendmast en Hengelo + Enschede er last van hadden. ging het hier om 1 zendmast of waren het meerdere die storing hadden.

 

 

Nothing for nothing leaves nothing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dat is afhankelijk van de antennehoogte en het vermogen.
»Klik«
Sjaak, jij als zendamateur weet toch wel hoe je dat kan uitrekenen? Als je dus de hoogtes e.d. weet?
Je kan voor sterke zenders wel van ongeveer 100 km uitgaan dacht ik, maar in de praktijk kan het ook wel meer zijn.

Op Fm Scan kan je ook e.e.a. zien wat betreft het bereik (ik heb even Nederland 1 (dus het publieke bouquet) als voorbeeld genomen).
Als je denkt dat het bereik niet helemaal klopt klik je als je de kaart ziet op 'parameters' en je kan (o.a.) de threshold veranderen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb in de 'link' van sjaak gezien dat zowel Hengelo als Enschede een digitenne zendmast heeft.

aangezien beide plaatsen +/- 15 KM van mekaar zijn verwijderd, denk ik dat zo'n zendmast dan plaatselijk zal zijn en niet een hele grote reikwijdte heeft. (misschien dat KPN dan ervoor heeft gekozen om geen 'sterke' zendmasten te gaan gebruiken, die meerdere plaatsen aan kunnen)

 

Ikzelf woon in hengelo en mijn ontvangst-sterkte zit op +/- 50% - 60%,

soms hapert het beeld ook wel eens. (zo nu en dan dus wel waardeloos)

 

Nothing for nothing leaves nothing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft Digitenne neergezet om binnenshuis te gebruiken. De sterkte van een zender is maar goed genoeg ergens tussen 5-10 km om een binnenshuis dekking te kunnen garanderen. Vergroten van vermogens of verhogen van de antennes heeft weinig zin. Je zit gewoon vast aan de demping door de ether en gebouwen. Dit is ook de reden dat grotere steden 2 zenders hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is afhankelijk van de hoogte van de antenne mast, het gebruikte vermogen maar vooral ook het antenne diagram.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...