Ga naar inhoud


Hoe toerental van DC moor te meten


Snuffer

Aanbevolen berichten


Ron , dat kan uiteraard met een toerenteller , maar ik begrijp dat je die niet hebt .

Het toerental is afhankelijk van de aangelegde spanning , je zegt 36 v , maar meet je dat ook werkelijk bij het draaien ?

Als het een motor met een aangebouwde vertraging is en daar

toevallig ook nog een pulsgever op zit , zou je hem aan kunnen sluiten op een positioner en deze b.v. exakt 10 sek laten lopen .

Ook moet je er achter zien te komen hoeveel pulsen het pulswiel per omwenteling geeft .

De tandwiel overbrenging uit tellen en op deze manier is het te berekenen .

Als je aan kunt geven om welke motor het gaat , kan ik het hier misschien voor je doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak , ik ben bang dat zo'n reedkontakt dat toerental (3000 t/m of zo) niet bij kan houden , moet ie toch een Hall sensor toepassen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Eddy VL

Citaat:
ik ben bang dat zo'n reedkontakt dat toerental (3000 t/m of zo) niet bij kan houden


Een magneetje en een spoeltje? Werkt ook bij autos...

Mvg

Eddy Vl

Eddy , een magneetje wekt in die spoel een spanning op , da's elektronisch en kan dus snel .
Een reedkontakt word geopend of gesloten door de magneet , dat kontakt is mechanisch en dat heeft beperkingen qua snelheid .
Daarbij komt nog het probleem van kontakt-dender .

@ Sjaak , hoeveel toeren maakt die windsnelheidsmeter ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kan dat en dat zit ook al in de boxjes een optocoupler maar die meet helaas de omwentelingen van het tandwiel en niet die van de motor nu is er geen plek om er een opto- cq reed te plaatsen.

Wat ik mij herinder is dat er een apparaat te koop is +/- 20 Euro in de RC wereld dat meet met 2 klemmen op de spanning het een en ander af zoals koppel etc. dat is waar ik eigenlijk naar zoek.

Het gaat dus om de motor zelf en niet ergens in de vertraging.

 

@ Trust

Variabel linear motorsnelheid bij F...-B.. V4 werkt in stappen van 260.

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het gaat er niet om om éénmalig vast te stellen welk toerental (gewoon even de tandjes tellen) maar om kontinue weer te geven ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: trust
@ Sjaak , hoeveel toeren maakt die windsnelheidsmeter ?


Sjzak z'n windmeter levert vermoedelijk energie terug aan het lichtnet. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
[

Sjzak :D


Meld gauw dat dit een typefout is , toch ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oeps,

 

Sorry Sjaak, kennelijk een krakend toetsenbord of te dikke vingers. sick

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ron , ik heb de tanden van het motor-ronsel (10t) en die van het tegenwiel (61t) met gat voor de sensor geteld .

Deze kleine Fibo motor van Philips aangesloten op een EDON positioner met een aparte 5v voeding voor de sensor .

De pulsen schakelen een 5v relais waarvan één set kontakten voor de positioner zijn en één set schakeld een teller .

De motor los op de tafel, heeft bij het draaien 40.3 v .

Als ik hem 1 min. laat draaien staat de teller op 1008 .

Hierbij kom ik uit op 6149 t/m voor de motor .

In de praktijk zal dit wel lager liggen , vooral als de schotel uit de uiterste oost- of westhoek moet komen .

Zoals je misschien weet heb ik de Fibo schotel niet op de org. mount staan , maar aan een AJAK H2H motor .

Dus een telling aan een belaste motor gaat hier helaas niet .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...