Ga naar inhoud


Audio kwaliteit internet versus satelliet


Donkeyman

Aanbevolen berichten

Ik kan via mijn Denon receiver internetradio weergeven. Op de display staat dan dat er mp3 wordt gespeeld. De bitrate van het signaal verschilt van zender tot zender.

Via de schotel kan ik uiteraard ook naar de radio luisteren.

In dat geval staat er pcm op de display.

 

Ik hoor meestal geen verschil tussen de ene of de andere mogelijkheid. Bestaat er eigenlijk wel een theoretisch kwaliteitsverschil?

Is radio via de schotel ook in eerste instantie een mp3 signaal?

 

Welke techneut weet het antwoord?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Satellietradio maakt ook gebruik van compressie, echter dan wel MPEG2 compressie. MP3 is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden MPEG 1. MPEG 1, layer 3 om precies te zijn.

Bij een gelijke bitrate klinkt MPEG2 beter dan MPEG1.

 

PCM is ongecomprimeerd CD-geluid. Veel spelers kunnen gecomprimeerde signalen converteren naar het PCM formaat - net zoals je een mp3'tje kunt omzetten naar .wav. Het blijft echter minder dan het origineel, want wat bij de compressie was weggegooid kun je immers niet meer terughalen.

 

Het echte voordeel van digitaal uitzenden zit hem dan ook vooral in de foutcorrectie, waardoor ruis en kraak geen kans krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Donkeyman
Ik kan via mijn Denon receiver internetradio weergeven. Op de display staat dan dat er mp3 wordt gespeeld. De bitrate van het signaal verschilt van zender tot zender.
Via de schotel kan ik uiteraard ook naar de radio luisteren.
In dat geval staat er pcm op de display.

Ik hoor meestal geen verschil tussen de ene of de andere mogelijkheid. Bestaat er eigenlijk wel een theoretisch kwaliteitsverschil?
Is radio via de schotel ook in eerste instantie een mp3 signaal?

Welke techneut weet het antwoord?

Via de satelliet zal het geluid meestal veel beter zijn via pcm(puls code modulatie) en soms nog in dolby surround ook, bij internet gaat de kwaliteit achteruit bij meer gebruikers die dezelfde stream gebruiken. sick
Ik heb dat wel eens getest op BBC zenders via internet, dan holt de kwaliteit(bitrate) achteruit op het spitsuur.
Dat heb je bij satelliet niet, mp3 vind ik wat geknepen klinken zelfs bij 128kbs klinkt het wat "metaalachtig". frown


Er zijn inderdaad internetzenders die heel beroerd klinken, maar een internetzender zoals de Zwitserse SRG-Classic klinkt altijd erg goed.
Als ik deze zender vergelijk met het satellietsignaal dan hoor ik geen verschil.
De geluidsniveaus zijn ook hetzelfde.
Ik zal nog eens kritisch luisteren, ook op spitsuren.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
... bij internet gaat de kwaliteit achteruit bij meer gebruikers die dezelfde stream gebruiken. sick
Ik heb dat wel eens getest op BBC zenders via internet, dan holt de kwaliteit(bitrate) achteruit op het spitsuur.

Was dat een MP3 stream? Zo ja, dan is dat zeer vreemd. Want de MP3 stream kwaliteit is niet afhankelijk van de hoeveelheid luisteraars. Het is gewoon een datastream welke naar verschillende gebruikers wordt gestuurd.
Voor andere types streams weet ik het niet zeker, maar het zou mij verbazen. Want wat jij beschrijft is namelijk een verandering van encoding bitrate welke afhankelijk is van de hoeveelheid luisteraars. Met andere woorden de stream server staat voor elke client apart te encoden. En dat zou zeer vreemd wezen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ik weet dat niet meer, maar in Winamp merkte ik het al dat de kwaliteit terugliep van 128 naar 96kbs of soms zelfs naar 48kbs frown

Dat kan alleen gebeuren als de verbinding terugloopt, heeft niets te maken met de kwaliteit van de stream/server etc. Dus misschien dat jouw ISP niet genoeg bandbreedte beschikbaar had/stelde voor de streaming??
Ik zit hier regelmatig te luisteren naar NL radio stations via internet en heb eigenlijk weinig tot geen problemen, helemaal niet hetgeen wat jij beschrijft...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Nee het is geen realaudio, dat systeem is al jaren op de fles, en wordt bijna alleen nog in de UK gebruikt.

Sjaak;

Ik ben wel wat gewend kwa uitspraken van jou... Maar deze is toch wel in de categorie "klinkklare onzin"... Waar haal je deze "wijsheid" vandaan? Misschien in jouw belevingswereld is dit het geval, maar neem nu maar van mij aan dat Real toch echt wel "alive and kicking" is! (En nog veel wordt gebruikt, voornamelijk op niet Windows machines)

Dit is trouwens nog zo'n uitspraak in de bovenstaande categorie:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
...maar BBC (oa world) staat er om bekend dat deze bij grote aanvraag in snelheid terugloopt.


Misschien dat het bij jou er om bekend staat, maar niet bij mijn britse vrienden....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer de laatste 2 dagen de BBC Radio2 zender live te beluisteren.

Maar helaas, het lukt mij niet.

 

Ook niet via de site die Sjaak(k) aangaf.

 

Zitten er beperkingen op?

Ik hoor die en gene die het wel voor elkaar krijgen, maar ik niet.

Blokkeren ze soms op ip nummer? Net zoals bij ITV.com de filmpjes worden geblokkeerd?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat snap ik dus niet.

 

Verschillende computers met verschillende OS'en op verschillende tijden met verschillende players, BBCi, WMP of realplayer.

 

Hooguit een enkele keer een mededeling "connecting", "buffering" en daarna "playing" zonder dat er geluid uit komt.

Een andere zender doet het overigens wel, dus een hardware (instellings)fout lijkt me op het eerste gezicht niet de oorzaak.

 

Zakelijk ADSL van KPN? Ligt het daar aan?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd.

Ook Winamp met WMP plugin geinstallerd.

 

Feit blijft dat ik zenders verder in de lijst, zoals BBC London, Surrey etc wel kan beluisteren via het WMP icoontje. maar de Radiozenders BBC1 t/m 6 of 7 geven geen enkele sjoege.

 

Verder heb ik een 20Mb lijn, dus als er geknepen zou worden, zou er toch wat aan bandbreedte over moeten blijven.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle instellingen nogmaals doorlopen.

 

Maar ik heb geluid op diverse (internet) radiozenders, dus daar ligt kennelijk het probleem niet.

 

Ik heb inmiddels meerdere reacties van die en gene die het wel kunnen ontvangen.

Maar inmiddels zou blijken dat de BBC toch de ip-range blokkeert.

Hier in Utrecht (Zakelijk ADSL)lukt het niet, bij jou en in Almere (glasvezel KPN) weer wel.

 

Heb ook inmiddels contact gehad met iemand uit de UK, die bevestigd dat de BBC officieel de streams naar het buitenland blokkeert die in een bepaalde ip-range zitten.

Ook zou dit niet fullproof zijn, want er zijn zelfs mensen met mobiel internet op hun telefoon binnen Engeland, die het niet kunnen ontvangen.

Dit zou idd te maken hebben met afdragen van de zgn fee's.

Ik ben ws a.h.w. blacklisted..

 

In mijn ontwetendheid zou ik zeggen: Hoe groter het bereik van een zender, hoe interessanter je bent voor een adverteerder, toch?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zojuist uitgekomen.

 

Het werkt!!

 

In mijn (internet)setup daar zitten 2 routers achter elkaar, waarbij de 2e (die met draadloos toegangspunt en MAC filter in tegenstelling tot de eerste KPN) een firewall heeft met diverse instellingen.

 

Na het uitzetten van diverse opties (waar ik niet exact van weet wat het betekent), heb ik zowaar internet radio w.o. BBC Radio 2.

 

Alle pc's binnen het netwerk, kunnen nu zowaar de BBC weergeven.

 

Nu de taak om alle opties weer een voor een dicht te zetten. Opties stonden standaard allemaal aangevinkt en heb ik zo gelaten.

Ik denk dat ik het moet zoeken in een soort "SPI" funktie van de DLink router. Een soort inpectie van afwijkende pakketjes.

Of iemand een suggestie?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...