Ga naar inhoud


dvb-t buiten antenne


tips

Aanbevolen berichten

Misschien is mijn voorstel niet zo comfortabel, maar jaren geleden had ik 2 antennes op het dak staan om naar kortegelof radio te luisteren. Om de wisselen tussen beide antennes gebruikte ik een switch (zie foto hieronder).

Misschien is dat een alternatief? eenvoudig, en werkt altijd.

post-31785-1318260766,7716_thumb.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Sverige
Misschien is mijn voorstel niet zo comfortabel, maar jaren geleden had ik 2 antennes op het dak staan om naar kortegelof radio te luisteren. Om de wisselen tussen beide antennes gebruikte ik een switch (zie foto hieronder).
Misschien is dat een alternatief? eenvoudig, en werkt altijd.

Maar deze werkt niet op vhf of uhf wink

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vraag me af waarom niet. Het is volgens mij gewoon een switch die schakelt tussen antennes...

Ik ga er vanuit dat dit ook moet werken voor dvb-t

Je moet alleen even de goede stekkers kopen die je op de switch kan schroeven.

 

De switch werkte zowel voor kortegolfradio, alsook voor het switchen van antennes die ik gebruikte voor het luisteren naar gesprekken via de 2m band (145 MHz)

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat experimenten, blijkt het toch dat ik moet beschikken over twee antennes om alle zenders te ontvangen. Met de antenne verticaal gemonteerd kan ik de Luikse zender ontvangen maar dan heb ik de nederlandse niet meer. Dus eigenlijk een antenne voor de vlaamse en franse zenders en eentje voor de nederlandse en duitse, ik heb nu deze antennes met verschillende splitters, couplers verbonden maar dan krijg ik geen signaal meer binnen van wege het verlies van deze splitter, coupler. Ik denk dat het te maken heeft met de lengte van de coaxkabel die bedraagt ongeveer een 60 tal meter. Nu ga ik deze week eens op zoek naar een koppelfilter zoals we die vroeger gebruikten op de harken, dat kan nog een oplossing zijn denk ik.

 

@ Smoking kan jij de zenders ontvangen zonder versterking?

 

 

M.v.g

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste resultaat geeft nog een ouderwetse hark ant.FUBA,er zijn tegenwoordig ook speciale DVBT ant.die je in ca 15 sec.geheel montage klaar hebt uitgeklapt. Echter een ouderwetse ruisarme Triax 20db ruisarme ant.versterker doet ook wonderen in het DVBT tijdperk,deze moet je wel in de mast plaatsen,en dus 75 Ohm kabel gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat experimenten wat betreft signaalsterkte, is mijn besluit een mastversterker plaatsen, om alle kanalen te kunnen ontvangen.

Ik was echter van plan om in huis via één coax te gaan, met een coupler te werken, sat en dvb-t samenvoegen. Heeft er iemand enig idee hoe dat in zijn werk gaat met spanning op de lnb en eigenlijk dan ook spanning op de dvb-t mastversterker?

Ik heb verschillende coaxen die binnen komen, maar in huis zelf eigenlijk maar één kabel die naar mijn schakelbord centraal komt.

Het blijkt allemaal moeilijker te zijn dan eerst gedacht moet ik toegeven.

 

M.v.g

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tips
Na wat experimenten wat betreft signaalsterkte, is mijn besluit een mastversterker plaatsen, om alle kanalen te kunnen ontvangen.
Ik was echter van plan om in huis via één coax te gaan, met een coupler te werken, sat en dvb-t samenvoegen. Heeft er iemand enig idee hoe dat in zijn werk gaat met spanning op de lnb en eigenlijk dan ook spanning op de dvb-t mastversterker?
Ik heb verschillende coaxen die binnen komen, maar in huis zelf eigenlijk maar één kabel die naar mijn schakelbord centraal komt.
Het blijkt allemaal moeilijker te zijn dan eerst gedacht moet ik toegeven.

M.v.g


Je zou wel wat meer info moeten geven over uw schakelbord.
En de afstand tussen antenne en schakelbord. Als deze te verwaarlozen is kan je bij uw schakelbord ook een versterker plaatsen en dan pas invoegen.
Of de combinatie lijnversterker aan antenne en versterker (met power insert) aan schakelbord. Dit dan voor de grotere afstanden.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand van bord tot antenne bedraagt 50 meter. Schakelbord

centraal met vier aansluitingen naar verschillende kamers.

In twee kamers zou ik ook sat willen ontvangen. Nu weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat met de verschillende spanningen van sat en dvb-t. Als je een power inserter gebruikt gaat de spanning dan alleen naar de antenne zijde of naar beide zijdes?

Hier heb ik totaal geen ervaring mee.

 

M.v.g

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dit lijkt mij een goed voorstel, we gaan dit eens testen van de week.

Ik had nog in gedachten om de antenne aan te passen, nl. een aantal gaten te boren in de yagi en een aantal staafjes bij te plaatsen, om op deze wijze ook h /V polarisatie te kunnen ontvangen. Maar helaas heb ik geen flauw benul of dit ook werkelijk zal gaan werken. Zijn er mensen onder ons die hier een antwoord op weten.

 

M.v.g

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die staafjes zijn elementen ,het heef geen zin om er een aantal bij te zetten.Niet boren in de ant.maakt hem alleen maar zwakker,de elementen zitten trouwens geisoleerd van het frame gemonteerd.De dipool stand bepaald de polaristie te samen met de elementen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...