Ga naar inhoud


5.1 Geluid TVVlaanderen


SailerPeter

Aanbevolen berichten

Wij kijken vooral Spaanse FTA zenders via satelliet. Het al dan niet overstappen naar een abonnement TVV hangt eigenlijk af of via hun zenders ook 5.1 geluid wordt meegegeven. Met mijn oude Indibox (met HDMI kabel) krijg ik bij sommige uitzendingen van MTV HD 5.1 geluid mee. Van deze zender ben ik dus zeker dat ze het via kabel meezenden.

Kan iemand mij bevestigen of er zenders zijn in het TVV aanbod die 5.1 geluid al dan niet meezenden Zo ja, welke zender en met welke ontvanger en of dit gaat via HDMI of via digitale coax?

 

Rebox RE9000HD PVR + Visiosat Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


MTVN HD: Dolby Digital 5.1 of 2.0 (afhankelijk van uitzending)

Discovery HD: DD 5.1

Nat Geo HD: DD 5.1/2.0

Eurosport HD: DD 5.1

Brava HDTV: DD 5.1/2.0

 

Voor de volledigheid even vermelden dat deze zenders niet in het basispakket zitten.

 

Via welke verbinding/ontvanger: dat hangt van jouw keuze af, al heeft iedere ontvanger tegenwoordig wel een optische of coaxiale aansluiting. Bij HD-decoders gaat het geluid uiteraard ook over HDMI.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

in indi gebied zijn er geen enkele zender (behalve HD zenders) die uitzenden in 5.1 geluid,zeker de SD zenders niet want ze krijgen die door in 2.0 stereo geluid,

denk dat er ergens iets op je ontvanger een stereo naar 5.1 geluid wordt omgezet.

wat al geen echt 5.1 geluid is dan.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amazor
MTVN HD: Dolby Digital 5.1 of 2.0 (afhankelijk van uitzending)
Discovery HD: DD 5.1
Nat Geo HD: DD 5.1/2.0
Eurosport HD: DD 5.1
Brava HDTV: DD 5.1/2.0

Via welke verbinding/ontvanger: dat hangt van jouw keuze af, al heeft iedere ontvanger tegenwoordig wel een optische of coaxiale aansluiting. Bij HD-decoders gaat het geluid uiteraard ook over HDMI.


Betekent dit dat elke HD decoder het 5.1 geluid van deze zenders kan versturen naar de AV-reciver? Zo niet, hoe kan ik dit aan de specificaties van een decoder zien dat hij het wel kan?
Mag ik ervan uitgaan dat jouw Vantage HD8000S dit zeker kan? Wordt het geluid van je Vantage rechtstreeks via optisch/coaxiale kabel gestuurd naar je AV-receiver of via HDMI-kabel?
Zijn er ook andere zenders die FTA zijn die 5.1 uitzenden? Zo ja, waar kan ik dat terugvinden?
Dank voor de hulp.

Rebox RE9000HD PVR + Visiosat Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SailerPeter
Betekent dit dat elke HD decoder het 5.1 geluid van deze zenders kan versturen naar de AV-reciver? Zo niet, hoe kan ik dit aan de specificaties van een decoder zien dat hij het wel kan?

Iedere HD-ontvanger (zelfs iedere SD-ontvanger tegenwoordig) zal dat wel kunnen. Iedere zichzelfrespecterende fabrikant zal wel een website hebben waar specificaties als deze erop staan.
Origineel bericht van: SailerPeter
Mag ik ervan uitgaan dat jouw Vantage HD8000S dit zeker kan? Wordt het geluid van je Vantage rechtstreeks via optisch/coaxiale kabel gestuurd naar je AV-receiver of via HDMI-kabel?

Die kan dat uiteraard, je hoeft daarvoor echt niet zo'n dure ontvanger te kopen. M'n oude SAB die slechts iets van 100 euro kost en ondertussen bijna 5 jaar op de markt is (was) kan dit ook, weliswaar alleen via een coaxiale verbinding, maar ik had even goede 5.1.
Ik werk via een optische verbinding, omdat m'n AV-receiver ondertussen alweer 5 jaartjes oud is, en geen HDMI heeft, anders zou dit ook perfect lukken. Het geluid dat via HDMI naar m'n tv gaat wordt bij 5.1 gedownmixt naar 2.0, zodat dit ook beluisterbaar is via de tv-luidsprekers.
Origineel bericht van: SailerPeter
Zijn er ook andere zenders die FTA zijn die 5.1 uitzenden? Zo ja, waar kan ik dat terugvinden?

Jawel, maar dat is niet altijd 5.1 hé, als de bron niet in 5.1 is, zal er ook niet in 5.1 uitgezonden worden.
Voorbeelden die met AC3 (Dolby Digital) uitgezonden zijn, zijn Das Erste (ARD), ZDF, arte, Servus TV, Anixe, BBC HD, ITV1 HD, en in SD Deluxe Music, RTL Television, Pro 7, Sat1, 3Sat en zo zijn er nog wel wat.
Er zijn enkele sites waar je dit kan terug vinden, vb. op KingOfSat staan alle AC3-kanalen bij elkaar.
Origineel bericht van: SailerPeter
Dank voor de hulp.

Graag gedaan.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar sommige Duitse zenders. Soms worden films daar ook in 5.1 uitgezonden. Bij BBC HD worden de meeste programma's eveneens in 5.1 uitgezonden. Probeer ook eens Deluxe Music (preselectie 51 bij TV Vlaanderen), daar kan je ook een 5.1 geluidskanaal kiezen.

 

De meeste satellietontvangers kunnen 5.1 doorsturen via optische of coaxiale aansluiting zoals Amazor reeds aangaf. Zelfs m'n oude Topfield 5000 (eenvoudige SD ontvanger) kon dit reeds.

 

Van zodra je een 5.1 uitzending zal je zien dat je AV-receiver automatisch 'omschakelt' naar Dolby Digital ipv Prologic (bvb. Denon)

 

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Brambo's
Kijk eens naar sommige Duitse zenders. Soms worden films daar ook in 5.1 uitgezonden. Bij BBC HD worden de meeste programma's eveneens in 5.1 uitgezonden. Probeer ook eens Deluxe Music (preselectie 51 bij TV Vlaanderen), daar kan je ook een 5.1 geluidskanaal kiezen.

De meeste satellietontvangers kunnen 5.1 doorsturen via optische of coaxiale aansluiting zoals Amazor reeds aangaf. Zelfs m'n oude Topfield 5000 (eenvoudige SD ontvanger) kon dit reeds.

Van zodra je een 5.1 uitzending zal je zien dat je AV-receiver automatisch 'omschakelt' naar Dolby Digital ipv Prologic (bvb. Denon)


Klopt helemaal, werkt bij mij ook zo ! Echter, vergeleken bij het afspelen v/e DVD ( en zeker blu ray ! ) vind ik het meerkanaalsgeluid via de satelliet toch een stuk vlakker klinken, net alsof een stuk dynamiek ontbreekt. Is het geluid misschien sterk gecomprimeerd of is de dynamiek bewust afgevlakt ?

Gr. Albert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval minder efficiënt gecomprimeerd. Een compressor die een geluidsspoor van een DVD kopieert kan naar de gehele stream kijken om stukken te bepalen waar sterkere compressie mogelijk dan andere stukken.

 

Bij compressie van live-televisie is dat niet mogelijk, een compressor daarvoor weet alleen welk geluid hij gehad heeft, niet wat nog gaat komen. De beslissingen die een dergelijke compressor neemt zijn daarom minder goed.

 

Mogelijk heeft dit alles niets te maken met je waarneming. AC3 beschikt over dynamische bereikcompressie. Als je die aanzet, klinken de zachte geluiden harder en de harde geluiden zachter. Het resultaat is veel minder dynamiek in je geluid.

 

Bij een film wil je veel dynamiek, je bekijkt een film doorgaans met de versterker flink open zodat je behalve de harde actiegeluiden, ook zachte achtergrondgeluiden kunt horen. Als je naar het nieuws kijkt zet je je versterker over het algemeen niet zover open en is er mogelijk meer achtergrondgeluid. Dynamische bereikscompressie is dan gewenst.

 

Het is je AC3-decoder die die dynamische bereikscompressie toepast. Speel eens met de instellingen voor deze compressie (als je ze hebt), het kan veel uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Het is je AC3-decoder die die dynamische bereikscompressie toepast. Speel eens met de instellingen voor deze compressie (als je ze hebt), het kan veel uitmaken.

Interessant. Kan je ons op de weg helpen hoe je hieraan begint?

Rebox RE9000HD PVR + Visiosat Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Het is in ieder geval minder efficiënt gecomprimeerd. Een compressor die een geluidsspoor van een DVD kopieert kan naar de gehele stream kijken om stukken te bepalen waar sterkere compressie mogelijk dan andere stukken.

Bij compressie van live-televisie is dat niet mogelijk, een compressor daarvoor weet alleen welk geluid hij gehad heeft, niet wat nog gaat komen. De beslissingen die een dergelijke compressor neemt zijn daarom minder goed.

Mogelijk heeft dit alles niets te maken met je waarneming. AC3 beschikt over dynamische bereikcompressie. Als je die aanzet, klinken de zachte geluiden harder en de harde geluiden zachter. Het resultaat is veel minder dynamiek in je geluid.

Bij een film wil je veel dynamiek, je bekijkt een film doorgaans met de versterker flink open zodat je behalve de harde actiegeluiden, ook zachte achtergrondgeluiden kunt horen. Als je naar het nieuws kijkt zet je je versterker over het algemeen niet zover open en is er mogelijk meer achtergrondgeluid. Dynamische bereikscompressie is dan gewenst.

Het is je AC3-decoder die die dynamische bereikscompressie toepast. Speel eens met de instellingen voor deze compressie (als je ze hebt), het kan veel uitmaken.


Met een nieuwere fw op mijn TF7710 heb ik inderdaad ooit eens kunnen spelen met 2 soorten van instellingen voor deze compressie ( ben even de afkortingen hiervan vergeten, was iets met line mode en nog een andere methode ). Ik merkte wel ietsje verschil maar dat was toch niet spectaculair te noemen. Volgens mij is er met beide methodes nog steeds sprake van redelijk veel compressie. Aan mijn versterker kan het echt niet liggen, deze is optimaal ingesteld, vandaar dat ik juist een vrij groot verschil in dynamiek constateer tussen het geluid v/e afgespeelde ( blu ray ) DVD en via de satelliet. Ongecomprimeerd geluid ( of in ieder geval een stuk minder gecomprimeerd ) zal misschien nog wel iets voor de toekomst blijven, kost natuurlijk wel weer meer bandbreedte ( helaas ! ).

Gr. Albert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SailerPeter

Interessant. Kan je ons op de weg helpen hoe je hieraan begint?


Dat hangt volledig af van je apparatuur. Mijn kolossale beeldbuis-TV met ingebouwde AC3-decoder heeft een instelling "dynamisch bereik" dat ik op "hoog" en "laag" kan zetten.

Als ik een DVD op m'n computer afspeel met Xine, dan heeft Xine een instelling "audio.a52.dynamic_range" die je van 0 tot 100 kan schuiven, afhankelijk of je veel of weinig dynamiek wilt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Origineel bericht van: SailerPeter

Interessant. Kan je ons op de weg helpen hoe je hieraan begint?


Dat hangt volledig af van je apparatuur. Mijn kolossale beeldbuis-TV met ingebouwde AC3-decoder heeft een instelling "dynamisch bereik" dat ik op "hoog" en "laag" kan zetten.

Als ik een DVD op m'n computer afspeel met Xine, dan heeft Xine een instelling "audio.a52.dynamic_range" die je van 0 tot 100 kan schuiven, afhankelijk of je veel of weinig dynamiek wilt.


Kan wel zijn, maar als de bron v/h geluid al sterk gecomprimeerd is kun je wel proberen om via technische foefjes het geluid op te peppen maar zal toch nooit voor de volle 100% origineel gereproduceerd worden ! Op mijn ( klasse ) versterker staat het dynamisch bereik overigens altijd maximaal ( wel wat minder leuk voor de buren misschien ).

Gr. Albert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...