Ga naar inhoud


5.1 Geluid TVVlaanderen


SailerPeter

Aanbevolen berichten

Je verwart dynamische bereikcompressie met datacompressie. Daar is hier geen sprake van. Een AC3-stream bevat expliciet informatie (die door de producent van het materiaal is toegevoegd) hoe een decoder het dynamisch bereik kan aanpassen. Het is vervolgens aan de decoder om het dynamisch bereik te geven dat de gebruiker wenst.

 

Overigens is goed mogelijk dat de AC3-stream die een TV-zender uitzendt geen gebruik van deze functie maakt. De dynamische bereikcompressie aan de zijde van de ontvanger werkt dan niet. Een DVD maakt normaliter gebruik wel gebruik van deze functie.

 

De datacompressie bij AC3 is, is natuurlijk afhankelijk van de bitrate. Bij een DVD is deze doorgaans 448 kbps. Ook bij een lagere bitrate zoals bijv. 384 kbps zal je (zeker in vergelijking met MP2) niet direct rare dingen horen, dus dat deze waarneming met bitrate te maken heeft betwijfel ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even ter verduidelijking. Zuppelan had het over "Het is je AC3-decoder die die dynamische bereikscompressie toepast".

Als ik logisch redeneer dan wordt het geluidssignaal door de TV-zender doorgestuurd en bepalen zij ook de mate van compressie. Het is mijn satellietreceiver die het geluid ontvangt en daarna doorgeeft aan mijn AV-receiver.

Lijkt het dan niet logisch dat als je een degelijke AV-receiver bezit je de satellietreceiver zo instelt dat het geluid zonder verwerking wordt doorgegeven aan je AV-receiver, omdat deze toch beter om kan gaan met het verwerken van geluid?.

Wanneer in de vorige berichten van AC3 decoder gesproken wordt, is dit dan deze van de satellietreceiver of deze van je AV-receiver?

Rebox RE9000HD PVR + Visiosat Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SailerPeter
Even ter verduidelijking. Zuppelan had het over "Het is je AC3-decoder die die dynamische bereikscompressie toepast".
Als ik logisch redeneer dan wordt het geluidssignaal door de TV-zender doorgestuurd en bepalen zij ook de mate van compressie.


Heb je het hier over de datacompressie of de dynamische bereikscompressie? Het eerste bepaalt de TV-zender, het tweede jouw apparatuur.

Origineel bericht van: SailerPeter
Het is mijn satellietreceiver die het geluid ontvangt en daarna doorgeeft aan mijn AV-receiver.


Juist.

Origineel bericht van: SailerPeter

Lijkt het dan niet logisch dat als je een degelijke AV-receiver bezit je de satellietreceiver zo instelt dat het geluid zonder verwerking wordt doorgegeven aan je AV-receiver, omdat deze toch beter om kan gaan met het verwerken van geluid?.
Wanneer in de vorige berichten van AC3 decoder gesproken wordt, is dit dan deze van de satellietreceiver of deze van je AV-receiver?


De AC3-decoder is het "ding" dat de AC3-gegevens decomprimeert en omzet in ongecomprimeerd PCM-geluid. Dat kan zowel in de satellietontvanger gebeuren, alsook in een digitale versterker, alsook (in mijn geval) in de televisie.

Over SPDIF-kabel kan ongecomprimeerd PCM-geluid gestuurd worden, gecomprimeerd MP2-geluid, alsook gecomprimeerd AC3-geluid. Het gebruik van een SPDIF-kabel zegt dus niets over de soort gegevens die je versterker ontvangt.

Als je versterker AC3 aankan is het veelal het beste je satellietontvanger zo in te stellen dat hij het geluid in AC3-vorm (dus het niet aanraakt) naar je versterker te sturen. In de regel geeft je versterker je namelijk de meeste controle over het geluid. Maar dat is niet in alle gevallen zo, het is niet uitgesloten dat je satellietontvanger je meer controle geeft over het geluid geeft dan je versterker, en dan kan je je ontvanger het geluid laten decomprimeren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de Rebox RE9000HD vorige week aangekocht.

Wanneer ik de Rebox via een HDMI-kabel aan onze LCD (Sony X3500) hang en via een optisch kabel het geluid naar mijn AV-receiver (Sony STR-DA5300ES) stuur, dan erkent de AV-receiver het geluid steeds als het om 5.1 gaat.

Verbind ik de Rebox enkel via HDMI met de AV-receiver, dan wordt het 5.1 geluid niet automatisch erkent en krijg ik enkel de melding Linear PCM.

Bij mijn Indibox werkt dit nochtans wel.

Is dit eigen aan de Rebox of staat er een instelling verkeerd?

Rebox RE9000HD PVR + Visiosat Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het AV menu bij HDMI Dolby Digitaal aanzetten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 13 jaren later...

Even dit oude draadje bovenhalen… 

weet er iemand waar er info te vinden is over het huidige aanbod aan zenders die TVV op heden uitzendt met 5.1 geluid? Op hun website vind ik niet meteen info terug. 
Ik heb zelf geen TVV dus kan het niet testen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...