Ga naar inhoud


Geluidsreductie Ventilator modificatie voor 10cent


ToniMacaroni

Aanbevolen berichten

Als de box bij mij in stand-by staat is de fan uit, als hij aanstaat is de fan aan maar dan hoor ik die niet omdat het geluid van de tv dat overstemt.

 

Voor mij was de mogelijkheid om de fan in stand-by uit te zetten een voldoende oplossing.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hier maakte de fan ook een hoop herrie, ik heb het toch maar rigoureuzer opgelost: de kap eraf en de het stroomkabeltje van de fan losgekoppeld. De ontvanger staat dus nu in het A/V meubel zonder kap. Misschien dat ik op termijn een keer probeer of rubberen ringen om de schroefjes effect heeft, voorlopig laat ik gewoon zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

is er nou zo ondertussen een echte oplossing gekomen voor het geluid van de VU+?

 

Ik ga geen soldeerwerk doen, want dat kan ik niet, maar hoor zoveel mensen klagen over het geluid ervan, en ik moet zeggen dat hij ook behoorlijk kan ronken zeg...

 

Maar is er nou iets aan te doen aan de herrie van de ventilator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bertw
Zie bijgaande foto's

Mijn uitgangspunten:
- ik knip niet in de kabels van de box of de originele fan
- ik knip niet in de kabels van de vervangende fan
- dus ik knip en soldeer in verloopkabels

De originele fan + schroeven zie je los in de box liggen (zo raak ik hem niet kwijt).

Let op dat de tie raps vrij zijn van de schoepen aan de binnenzijde. Alternatief: gebruik 3mm boutjes (12mm lang) + moertjes en ringetjes. Vastzetten met de bijgeleverde schroeven gaat niet, de gaten in het chassis zitten niet recht voor die van de vervangende fan.

Mvrgr,
Bert


Weet je ook de afmetingen van de koeler die op de achterzijde zit? Heb zeer goede ervaringen met PAPST koelers, maar die kan ik niet in alle maten krijgen. Wat is het voltage van de fan? Als het voltage 5 volt is, kan er een 12 volt papst koeler op geplaatst worden. Deze draaid dan zachtjes maar is wel zeer goed voor koeling.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Angeline
is er nou zo ondertussen een echte oplossing gekomen voor het geluid van de VU+?

Ik ga geen soldeerwerk doen, want dat kan ik niet, maar hoor zoveel mensen klagen over het geluid ervan, en ik moet zeggen dat hij ook behoorlijk kan ronken zeg...

Maar is er nou iets aan te doen aan de herrie van de ventilator?


Voor mij persoonlijk zou de oplossing liggen in een papst koeler (zie hier)

De afmeting van de huidige koeler is 50mm*50mm.
De ventilatoren zijn 12 volt, dus dat sluit mooi aan op het huidige voltage. Mocht de ventilator toch nog teveel geluid geven, dan is het een mogelijkheid om deze te voeden via de usb-poort aan de achterzijde (5 volt). Papst koelers draaien namelijk zo licht, dat een 12v papst ook werkt op 5v.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duolist
Origineel bericht van: Duolist
Origineel bericht van: Angeline
Maar is er nou iets aan te doen aan de herrie van de ventilator?
Zie bijlage.
Sorry: hier alsnog de bijlage.


Ook een leuke manier....
Zijn die dingen ergens te bestellen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok - dus er zijn 2 opties

 

een fan controller kopen - en deze er tussen zetten die dus op temperatuur draait

 

een stille ventilator kopen bij een computerzaak naar keuze.

 

Ga er eens over nadenken - want je hoort dat ding (helaas) behoorlijk.

 

Jammer dat VU+ zelf hier niets aan doet - want het is eigenlijk het enigste minpunt van de machine tot nu toe..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Angeline
Ok - dus er zijn 2 opties

een fan controller kopen - en deze er tussen zetten die dus op temperatuur draait

een stille ventilator kopen bij een computerzaak naar keuze.

Ga er eens over nadenken - want je hoort dat ding (helaas) behoorlijk.



Als je niet erg technisch bent, zou ik voor optie 1 gaan. Makkelijkste manier.

Als je technischer bent, dan zou ik voor optie 2 gaan.

Het voordeel dat je hebt als je eerst optie 1 uitvoert (en onvoldoende resultaat behaalt), dat je optie 2 gemakkelijker kunt uitvoeren ivm het automatische verloop van de drie- naar tweepins stekker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich ben ik technisch genoeg - bouw ook eigen pc's.

 

Maar moet dus nu de goede fan zien te vinden - die duidelijk stiller is dan degene die ik nu heb! Want feitelijk is dat makkelijker. En de goede aansluiting etc.

 

Moet toch een betere zijn dan de standaard?!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, is het enige minpunt en in mijn ogen een onterechte bezuiniging op de kosten geweest.

 

Maar bij mij staat de fan alleen aan als de box ook aanstaat en dan is toch geluid van de TV, dan is de fan niet echt storend, maar toch.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...